سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

مسعود میر: نخستین پلان از سناریوی برگزاری شانزدهمین جشن صنفی سینمای ایران روز گذشته با برگزاری یک نشست خبری در محل خانه سینما به سرانجام رسید.

 رقابت ۱۳۰فیلم برای تندیس‌های خانه سینما

محمد بزرگ‌نيا دبير و مازيار ميري مدير اجرايي جشن خانه سينما ميزبان اهالي رسانه بودند تا نخستين فعاليت‌ها براي برگزاري جشن شانزدهم را رسانه‌اي كنند؛ جشني كه قرار است در بيست و يكمين روز شهريورماه همزمان با روز ملي سينما بعد از 2سال وقفه برگزار شود.

3سال محصول براي يك جشن

دبير جشن شانزدهم خانه سينما حرف‌هايش را با اعلام تصميم نهايي شوراي سياستگذاري مبني بر حضور فيلم‌هاي 3سال اخير در جشن امسال شروع كرد و گفت: با توجه به تعطيلي خانه سينما و برگزار نشدن جشن صنفي سينماي ايران در 2سال گذشته، بنا شده فيلم‌هاي توليدشده و به نمايش درآمده 3سال اخير مورد بررسي قرار گيرند. گرچه عملا بازبيني و داوري حدود 400فيلم ممكن نيست. به همين دليل فيلم‌هايي كه از خرداد 90تا تير 93به نمايش عمومي درآمده‌اند از سوي داوران مورد بررسي قرار مي‌گيرند كه حدود 130فيلم مي‌شود. دبير جشنواره همچنين يادآور شد كه در ادوار گذشته جشن خانه سينما هم فيلم‌هايي كه نمايش عمومي نداشته‌اند بررسي نمي‌شدند. او در عين حال ابراز اميدواري كرد با حل شدن مشكل نمايش اين فيلم‌ها و صدور پروانه اكران، فيلم‌هاي جامانده از جشن خانه سينما سال آينده داوري شوند. بزرگ‌نيا با اشاره به اعتراض‌هايي مبني بر اينكه چرا فيلم‌ها توسط صنوف مورد قضاوت قرار مي‌گيرند و داوري‌ها آكادميك نيست، افزود: اين اعتراض‌ها در دوره گذشته جشن بيان شد و خانه سينما تصميم دارد از سال آينده قضاوت آكادميك را در انتخاب برگزيدگان اعمال كند.

تنديس‌هاي صنفي

دبير جشنواره در بخش ديگر نشست خبري خود در پاسخ به سؤالي درباره داوري‌نشدن فيلم‌هاي كوتاه و مستندي كه سازندگانشان در خانه سينما عضويت ندارند گفت: تعداد اين فيلم‌ها حدود 700مورد است اما نكته مهم درباره حضور فيلم‌ها از اين قرار است كه ما معتقديم عضويت در خانه سينما سرانجام جايي بايد اعتبار خود را نشان دهد. 11صنف خانه سينما كه در جشن تنديس دارند داوران خود را معرفي كرده‌اند. هر صنف 5داور دارد كه نامزدها را انتخاب مي‌كنند و در مرحله دوم داوران به همه فيلم‌ها رأي مي‌دهند تا برگزيدگان شناخته شوند. بزرگ‌نيا درباره داوري آثار فيلم‌هاي اول گفت كه 11صنف در كنار 2نماينده از انجمن دستياران كارگردان و برنامه‌ريزان نامزدهاي اين بخش را معرفي خواهند كرد. به گفته دبير جشن شانزدهم، غيراز تنديس‌هاي معمول در جشن امسال 3تنديس اضافه براي بخش‌هاي عكس، پوستر و آنونس هم درنظر گرفته شده كه توسط كانون طراحان و تبليغات سينماي ايرا ن و كانون عكاسان برگزيدگانش را خواهد شناخت. كارگردان فيلم‌هاي دريايي سينماي ايران درباره ديگر بخش‌هاي جشن امسال گفت: به‌زودي اسامي 3نفري كه قرار است در بخش بزرگداشت مورد تجليل قرار گيرند نهايي و اعلام خواهد شد. همچنين تنديس مرحوم سيف‌الله داد به خادمين سينما هم در جشن امسال اعطا و تا قبل از روز 21شهريور، جشن‌هاي فيلم‌هاي برگزيده كوتاه و تجربي، انيميشن و مستند به فواصل 4روز برگزار مي‌شود.

در جست‌وجوي آرامش

مازيار ميري مدير اجرايي جشن شانزدهم سينماي ايران درباره مهم‌ترين دلمشغولي مديران خانه سينما به همشهري گفت: ما در تلاشيم بعد از 2سال وقفه و تعطيلي و البته كوهي از دلخوري و سوء تفاهم، جشن امسال را براي ايجاد همدلي دوباره ميان اهالي سينما برگزار كنيم. تنها دلمشغولي من و همكارانم در جشن شانزدهم برقراري آرامش و رفاقت در ميان سينمايي‌ها خواهد بود.

 

کد خبر 262839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha