یک روز پس از آنکه خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درجمع خبرنگاران اعلام کرد که ۱۰۰میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به‌دلیل کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و شور و قلیایی شدن آن و نیز کاهش پوشش گیاهی در معرض بیابان شدن است؛ معاون وی گفت که برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و برداشت بیش از حد خاک برای توسعه موجب شده که سالانه حدود ۱۰۰هزار هکتار در کشور بیابان‌زایی داشته باشیم.

بیابان

پرويز گرشاسبي همزمان با روز جهاني مقابله با بيابان‌زايي مي‌گويد كه بي‌توجهي به مديريت جامع حوضه‌هاي آبخيز مهم‌ترين علت بياباني شدن اراضي در سال‌هاي اخير بوده است.گرشاسبي با بيان اينكه طبق برنامه 5ساله پنجم سالانه بايد 500هزار هكتار از كانون‌هاي توليد ريزگرد در كشور مهار شوند، به مهر گفت كه سال گذشته به‌دليل تأمين نشدن اعتبارات تنها 20هزار هكتار از اين كانون‌ها با همكاري وزارت نفت در خوزستان مهار شده است.

آن طور كه گرشاسبي مي‌گويد در حال حاضر، از 164ميليون هكتار مساحت كشور، 32ميليون هكتار در محدوده‌هاي بياباني قرار دارند كه از اين ميزان 7ميليون و 400هزار هكتار كانون‌هاي بحراني هستند.

معاون سازمان جنگل‌ها با بيان اينكه سازمان جنگل‌ها از محل اعتبارات سازماني سالانه حدود 100هزار هكتار بيابان‌زدايي مي‌كند يادآور شد: در حال حاضر ميزان بيابان‌زايي و بيابان‌زدايي در كشور سالانه با هم برابر است.به‌گفته وي، اما همچنان بخش عمده‌اي از كانون‌هاي بحراني بياباني در كشور لازم است كه بيابان‌زدايي شوند و به‌خاطر توسعه حدود 20ميليون هكتار افزايش كانون‌هاي بحراني در كشور داريم.

آن طور كه گرشاسبي گفته است، كانون‌هاي بحراني بياباني معمولا مناطقي هستند كه در كنار يك اكوسيستم بياباني خطوط حمل‌ونقل ريلي، فرودگاه‌ها، جاده‌ها و صنايع استقرار مي‌يابند و خطر حمل ماسه‌هاي بادي را افزايش مي‌دهند. گرشاسبي با اشاره به اينكه مهار سالانه 500هزار هكتار كانون ريزگرد در كشور نيازمند اعتباري معادل 2ميليارد و 400هزار تومان است، گفت: با توجه به بودجه دولت چنين امكاني وجود ندارد بنابراين سازمان جنگل‌ها تأمين اعتبار براي مهار سالانه يك‌پنجم اين ميزان يعني حدود 100هزار هكتار را به شوراي‌عالي محيط‌زيست داده كه در دست بررسي است.

کد خبر 262835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha