مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحولات شکوهمند ستاره‌ای در انفجاری کیهانی که در فاصله ۲۰ هزار سال نوری رخ‌داده، ‌در تصاویری که به مرور زمان و طی چهار سال از این پدیده به‌ثبت رسیده، آشکار شده‌است.

بر اساس گزارش اسپيس، اين تصاوير متحرك انفجاري عظيم را در ستاره سرخ V838 در صورت فلكي تكشاخ نمايش مي‌دهند. پيش از انفجار، اين ستاره متورم شده و به يكي از بزرگترين ستاره‌هايي كه تاكنون رصد شده‌اند، تبديل شد تا حدي كه شدت نور آن 600 بار درخشان‌تر از نور خورشيد شده بود.

با انفجار اين ستاره، بازتاب نوري گسترده‌اي از آن ايجاد شد كه تا فواصل وسيعي از اطرافش را روشن كرد و در نتيجه تصاويري زيبا و خيره‌كننده از آن توسط تلسكوپ هابل خلق شد. با كنار هم قرار گرفتن اين تصاوير كه در سال‌هاي 2003 تا 2006 به ثبت‌ رسيده‌اند، فيلمي متحرك از انفجار بزرگترين ستاره‌اي كه تاكنون در جهان رصد شده، به‌وجود آمد.

هابل

مشاهده چنين انفجار درخشاني در فضا بي‌سابقه‌است، زيرا معمولا مواد ناشي از انفجارهاي كيهاني ديگر مانع از مشاهده چنين رويداد‌هايي مي‌شوند. اگرچه آنچه در اين تصاوير متحرك نشان داده مي‌شوند شبيه به پراكنده شدن سريع مواد در ميان فضا هستند، اما در حقيقت اين مواد بازتاب نور ناشي از انفجار ستاره در ميان غبارهاي كيهاني است.

ساختارهايي گرداب‌مانند در ميان اين تصوير متحرك مشاهده مي‌شوند كه تحت تاثير ميدان‌هاي مغناطيسي موجود در ميان ستاره‌ها ايجاد شده‌اند. هنوز دليل وقوع اين انفجار مشخص نشده‌است، انفجاري كه در فاصله 20 هزار سال نوري واقع رخ داده‌است، ‌اما شعاع ميدان بازتاب نوري آن 6 سال نوري برآورد شده‌است.

کد خبر 262522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha