سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: امسال برای دومین سال متوالی نرخ سود بانک‌ها کاهش یافت و بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی و خصوصی تا 16 تیرماه فرصت داشتند نرخ سود تسهیلات خود را کاهش دهند که اکثر بانک‌ها از اجرای این مصوبه، خودداری کرده‌اند.

در این میان، بانک‌های ملت و مسکن از دوم تیرماه سود تسهیلات خود را کاهش دادند.

با علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت درباره نحوه مدیریت کاهش سود تسهیلات گفتگو کرده‌ایم.

  • بانک ملت چه تمهیداتی برای جبران کاهش سود تسهیلات خود اندیشیده است؟

تغییر سبد سپرده‌ها، کم کردن تخفیفات کارمزدها، کاهش هزینه‌های عملیاتی و توسعه بانکداری الکترونیک مهمترین راهکارهای کاهش هزینه‌ها در راستای اجرای کاهش سود تسهیلات است.

اکنون حدود 60 درصد هزینه بانک‌ها پرداخت سود سپرده‌ها، 30 درصد هزینه پرسنل و 10 درصد هزینه‌‌های عملیاتی است که با کاهش سود بانکی طی 2 سال اخیر توجه عمده بانک برای جبران کاهش سود تسهیلات، کاهش هزینه سود سپرده‌ها از طریق تغییر سبد سپرده‌ها و نه کاهش سود آن بوده است.

بانکداری الکترونیک نیز عامل دیگر کاهش هزینه‌ها است که یک عامل بلندمدت محسوب می‌شود و لازمه آن سرمایه‌گذاری کلانی است.

  • آیا بانک ملت برای جبران کاهش سود تسهیلات، اقدام به کاهش سود سپرده‌ها می‌کند؟

با وجود کاهش نرخ سود تسهیلات، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به صورت روزشمار همچنان 7 درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه بالاتر از 7 درصد است. اما اساساً سود سپرده‌ها را کاهش نمی‌دهیم بلکه ترکیب آن را تغییر می‌دهیم تا اثرکاهش سود را جبران کنیم.

بدین منظور، برای جبران کاهش سود در 2 حوزه کارمزدها و ترکیب سپرده‌ها تغییراتی صورت می‌دهیم تا پرتفوی مناسبی از سپرده‌ها داشته باشیم و مثلاًً اگر تا پیش از این، 50 درصد سبد سپرده‌ها بلندمدت بود، باید به 30 درصد کاهش یابد البته این کاهش از طریق روش‌های بازاریابی است نه اینکه از پذیرش سپرده‌های بلندمدت خودداری شود.

کارمزدها را نیز عملاً افزایش نمی‌دهیم بلکه تخفیفاتی را که تاکنون اعمال می‌کرده‌ایم کمتر می‌کنیم.

  • آیا کاهش سود تسهیلات به خروج سپرده‌ها از سیستم بانکی خواهد انجامید؟

در بانک‌ها منابع متفاوتی وجود دارد. یک سری منابع به قصد سرمایه‌گذاری به بانک می‌آید. یک سری منابع دیگر به لحاظ خدمات و عملیات بانکی در نظام بانکی گردش دارد که طرف آن بازاریان و بنگاه‌داران هستند و این نوع منابع به قوت خود باقی است.

افزون بر این، بخشی از منابع نیز که مربوط به سرمایه‌گذاری در بانک (در قالب سپرده‌گذاری) است، از آنجا که سود سپرده‌ها کاهش نیافته، تغییری در آن به وجود نیامده است.

بانک ملت سود سپرده‌های بلندمدت خود را کاهش نداده و در کوتاه‌مدت نیز با طراحی سپرده‌های ویژه، نرخ سود را افزایش داده و بنابراین، دلیلی نمی‌بینم که کاهش سود بانکی موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها شود.

  • با این روند کاهش سود، آیا سال آینده می‌توان نرخ سود تسهیلات را تک‌رقمی کرد؟

کاهش نرخ سود بانکی هم در قانون برنامه 5 ساله چهارم دیده شده و هم جهت‌گیری دولت در کاهش سود است. باید اثرات آن بر اقتصاد را دید و تصمیم‌گیری کرد. مطمئناً هدف از کاهش سود کم  کردن هزینه تولید وا فزایش اشتغال‌زایی است.

اما با ارزان شدن تسهیلات تقاضا برای آن بالا می‌رود و از قبل هم ظرفیت بانک‌ها محدود بوده و تقاضا برای تسهیلات بیش از توان عرضه بوده است. کاهش سود موجب می‌شود بررسی وضعیت متقاضیان دریافت وام، علمی‌تر گردد.

کد خبر 26241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز