مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید که افزایش سطح عرصه‌های پوشش گیاهی و فعالیت‌های آبخیزداری به تثبیت خاک کمک کرده و از بروز طوفان‌های سهمگین جلوگیری می‌کند.

طوفان -تهران


محمدحسين رفيعي در مورد اينكه تا چه اندازه آبخيزداري در پيشگيري از طوفان‌ها از قبيل طوفان‌هاي اخير تهران مي‌تواند مؤثر باشد به فارس گفته است كه هر چقدر فعاليت‌هاي بيولوژيك آبخيزداري در رابطه با تقويت پوشش گياهي افزايش يابد به تثبيت خاك و تقويت سفره‌هاي آب زيرزميني كمك بيشتري مي‌كند.

وي در توضيح اين مطلب مي‌گويد: به‌طور كلي در مباحث مربوط به آبخيزداري يك سري كارهاي بيولوژيك از قبيل تقويت پوشش گياهي در عرصه‌ها، مراتع و جنگل‌ها و يك سري كارهاي مكانيكي در فعاليت‌هاي داخل آبراه‌ها و دامنه‌ها به‌صورت سنگ‌ملات و سنگ سيمان انجام مي‌شود كه اين كارها در تثبيت آب و خاك مؤثر است.

به گفته مديركل دفتر كنترل سيلاب و آبخوان‌داري سازمان جنگل‌ها و مراتع كنترل جريان‌هاي سطحي آب و نفوذ آب زير زمين باعث حفظ آب و مانع تبخير آب و باعث مي‌شود رطوبت خاك حفظ شود كه حفظ اين رطوبت باعث تقويت پوشش گياهي مي‌شود.

رفيعي افزود: يكي سري اعتبارات هم به رديف‌هاي حوزه آبخيزداري گلستان، حوزه آبخيزداري كوير مركزي، حوزه آبخيزداري سياه كوه و حوزه آبخيزداري درياچه اروميه اختصاص يافته كه بر اساس آن، برنامه‌هايي در دستور كار قرار گرفته است.

کد خبر 261823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha