شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

اصغر اصغری: آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وضعیت ظاهری یا نمای خانه‌تان می‌تواند ناگفته‌هایی از ابعاد شخصیتی‌تان را برای دیگران بازگو کند.

رنگ شهررو عوض کن

 اينكه چقدر منظم هستيد، چقدر به تميزي اهميت مي‌دهيد، چقدر مسئوليد، چقدر به حقوق ديگران احترام مي‌گذاريد و يا در كارهاي گروهي مشاركت مي‌كنيد، تنها با يك نگاه به نماي خانه‌تان قابل ارزيابي است. نماي ساختمان يك جورهايي خود دروني شماست كه در تيررس قضاوت ديگران قرار مي‌گيرد. با اين حال اگر قضاوت ديگران درباره شما در جاهايي دچار مشكل مي‌شود مي‌توانيد با چند تغيير آن را برطرف كنيد. اين را هم به‌خاطر داشته باشيد كه زيبايي نماي هر خانه در نهايت به زيبايي محله و شهر منجر مي‌شود. حالا به جاي اينكه تنها شهرداري و سازما‌ن‌هاي ديگر را مسئول زيبايي شهري بدانيد اين گزارش را بخوانيد تا با چند تغيير مهم، خانه‌اي با نماي زيباتر داشته باشيد و شخصيتي بهتر از خودتان را در معرض ديد ديگران قرار دهيد؛ درضمن با اين كارها، رنگ زيباتري هم به شهرتان بدهيد.

راهكاراول
در خانه را دريابيد

«در» هر خانه مي‌تواند نشانه‌هاي زيادي از اهالي همان خانه را به شما بدهد، تا جايي كه مي‌توان وضعيت اقتصادي و فرهنگي ساكنان يك خانه را تا حدود زيادي از روي در خانه متوجه شد. نخستين نكته درباره در خانه اين است كه آيا رنگ‌آميزي مناسبي دارد و يا نوع رنگ آن با نماي ساختمان تناسب دارد. اگر اينگونه نيست، شما مي‌توانيد دست‌به‌كار شويد و در خانه‌تان را رنگ آميزي كنيد. اين روزها با ابزارهاي جديد نقاشي كه در بازار موجود است همه مي‌توانند در و پنجره نماي ساختمان‌شان را خودشان نقاشي كنند.

راهكار دوم
خانه‌اي نوراني داشته باشيد

اين روزها نورپردازي جزئي جدايي‌ناپذير از نماي ساختمان‌هاي تازه‌ساز هستند. اين نورپردازي‌ها هنگام شب جلوه خاصي به سبك معماري و نماي بيروني خانه‌ها ‌داده و آن را زيباتر نشان مي‌دهد. با اين حال حتما لازم نيست براي نورپردازي محل زندگي‌تان، خانه را بكوبيد و از نو بسازيد. كافي است از مشاوره يك كارشناس در زمينه نورپردازي نماي خانه‌تان بهره ببريد. شما مي‌توانيد تنها با افزودن چند طيف نوري كه هزينه زيادي هم ندارد خانه‌اي زيباتر داشته باشيد. نگران هزينه برق هم نباشيد، چرا كه لامپ‌هاي كم مصرف ويژه نورپردازي نماي ساختمان در بازار وجود دارد.

راهكار سوم
بالكن شيك و مرتب

بالكن خانه‌هاي آپارتماني هم ازجمله قسمت‌هايي است كه مي‌تواند بخشي از ابعاد شخصيتي شما را لو بدهد. اگر مي‌خواهيد نماي زيبايي از محلي كه در آن زندگي مي‌كنيد به ديگران نشان دهيد نگاهي به بالكن خانه‌تان بيندازيد. وسايل اضافي و بدون مصرف را كه در اين قسمت تلمبار كرده‌ايد به جاي بهتري منتقل كنيد. تا آنجا كه ممكن است از بالكن براي كارهايي مثل انباركردن وسايل اضافي و يا قرار دادن انواع شيشه و دبه ترشي و مربا جوري كه از تمام شهر ديده شود، خودداري كنيد. به جاي اين كارها مي‌توانيد چند گلدان زيبا با گل‌هاي متنوع بگذاريد.

راهكار چهارم
ديوار گياهي بسازيد

استفاده از گياهان رونده، جلوه‌اي زنده به خانه شما خواهد داد. اين گياهان به ديوارهاي خانه مي‌چسبند و بالا مي‌روند. حالا به پيشنهاد طلايي ما توجه كنيد، شما مي‌توانيد از رز بالارونده «شوگان» براي زينت دادن ديوارهاي بيروني و يا حياط خانه‌تان استفاه كنيد. اين نوع گل رز، تنوع بسياري دارد و در مقابل بيماري‌ها و شرايط بد آب و هوايي هم مقاوم است. ضمن اينكه در بيشتر ايام سال گل‌هاي فراواني مي‌دهد. علاوه بر اينكه مي‌توانيد از انواع فلاورباكس‌ براي فضاي سبز عمودي ديوارها و يا حتي بالكن خانه‌تان استفاده كنيد.

راهكار پنجم
نماي جديد براي خانه

گاه ديوار خانه‌ها به‌دليل قدمت بالاي ساختمان و يا عواملي همچون رطوبت دچار ريختگي مي‌شود. بعضي از صاحبان خانه‌ها هم براي نماسازي خانه‌شان كار خاصي نمي‌كنند. مجموع اين عوامل مي‌تواند نمايي خشن از خانه‌تان در ذهن همسايه‌ها به‌وجود آورد. براي زيباتر شدن ديوارها مي‌توانيد نماي ساختمانتان را به طور كامل به مصالح جديد مانند سنگ تغيير دهيد. البته اين يك كار تخصصي محسوب مي‌شود و از عهده شخص شما خارج است. نگران هزينه‌هاي اين كار هم نباشيد، چراكه برخي از بانك‌ها وام‌هايي را تحت عنوان تعميرات خانه در اختيار مشتري‌هايشان قرار مي‌دهند.

راهكار ششم
همسايه‌ها ياري كنيد

سبك زندگي شهرنشيني امروز باعث شده كه خيلي‌ها براي سكونت، سراغ آپارتمان‌ها بروند اما مجتمع‌هاي آپارتماني هم مي‌توانند نماي زيبايي به محله‌ها بدهند و به يك نشانه آشكار تبديل شوند. ساكنان مجتمع‌هاي آپارتماني با تأمين هزينه‌هاي مشترك مي‌توانند نماي بيروني ساختمان‌ها را با رنگ‌هاي مختلف تزيين كنند. به‌طوري كه هر كدام از آپارتمان‌ها به يك رنگ درآيد تا در نهايت مجموعه‌اي از طيف‌هاي رنگي مقابل چشم شهروندان قرار بگيرد. يا اينكه ديوار بزرگ كل آپارتمان را با يك نقاشي زيبا تزيين كنيد. مطمئن باشيد سليقه شما هزاران بار مورد تحسين ديگران واقع خواهد شد.

راهكار هفتم
برچسب‌ها را بكنيد

پديده تبليغات برچسبي و يا ديوارنويسي‌هاي ناجور مي‌توانند كابوسي براي زيبايي نماي ساختمان‌هاي زيبا به‌حساب بيايند، گذشته از اينكه محتواي اين برچسب‌هاي تبليغاتي هم چيزي نيست جز تخليه چاه، لوله بازكني، اسباب كشي و يا نصب داربست. شهرداري‌ها در برخي از شهرهاي كشور تلاش كرده‌اند تا با استفاده از ابزارهاي قانوني جلوي ترويج اين كار غيرفرهنگي را بگيرند. اگر در و ديوار خانه‌تان مملو از اين نوع تبليغات‌هاست خيلي زود اقدام به كندن آنها كنيد تا جلوه ورودي خانه‌تان انرژي منفي به شما و ديگران ندهد.

راهكار هشتم
حذف زوايد بصري

در نگاه كلي به يك نماي ساختمان بايد متوجه زوايد آن بشويد و نسبت به رفع نازيبايي‌ها اقدام كنيد. به‌طور مثال، ناودان و ساير كانال‌هاي تخليه آب نبايد در نماي بيروني ديده شوند. تاسيسات ساختماني مثل كولر، لوله‌هاي تاسيساتي و آنتن در جايي تعبيه شوند كه قابل رويت نباشند. به نظافت شيشه‌هاي ساختمان توجه نشان دهيد و شيشه‌هاي شكسته را به موقع تعويض كنيد. براي زيباشدن ديوارها مي‌توانيد از نماها و معماري اصيل ايراني بهره ببريد و كاري متفاوت انجام دهيد. ديوارنوشته‌هايي با مضامين اسلامي با طرح و رنگ مناسب هم مي‌تواند جلوه جذاب‌تري به ساختمان بدهد.

اين خانه زيباست

شهرداري‌ها در نقاط مختلف دنيا با روش‌هاي مختلفي شهروندان را تشويق مي‌كنند تا خودشان نسبت به نماسازي مناسب و رسيدگي به وضعيت ظاهري خانه‌هايشان اقدام كنند. اين اقدام باعث خواهد شد تا شهر در يك ديد كلي زيباتر، جذاب‌تر، رنگين‌تر و تميزتر به‌نظر برسد. در واقع، شهرهاي زيبا نه‌توسط شهرداري‌ها كه به واسطه همكاري خود مردم ساخته مي‌شوند. شهرداري تهران براي نخستين بار جشنواره‌اي را با همين مضمون و با عنوان «پلاك بهاري» براي ساكنان پايتخت برگزار كرد. اين جشنواره با هدف نهادينه كردن فرهنگ زيباسازي، پيرايش نماي عمومي ساختمان‌ها، حذف زوايد، شست وشو و نظافت بالكن‌ها، درها، پنجره‌ها و ديوارها از سوي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران برگزار شد. همه شهروندان تهراني اين فرصت را داشتند تا پس از اعمال تغييرات محسوس در نماي ساختمان‌شان، 2قطعه عكس از خانه گرفته و به سايتي كه معرفي شده بود ارسال كنند. شهرداري تهران در واقع تصميم گرفت تا از شهروندان بخواهد امسال علاوه بر خانه‌تكاني داخل منازل، اين كار را روي نماي بيروني ساختمان هم پياده كنند. عناوين شاخص براي تعريف پلاك بهاري امسال هم شامل مواردي همچون رنگ آميزي مناسب درها، ديوارها، پنجره‌ها، نرده‌ها و جبهه‌هاي اصلي و جانبي ساختمان، پوشيده بودن تاسيسات ساختماني، زيبايي پلاك ساختمان، استفاده مناسب از گل و گياه در نماي خانه، نورپردازي مناسب و توجه به خلاقيت و نوآوري در زيباسازي نماي ساختمان بوده است. به‌زودي از نفرات اول اين جشنواره تقدير به عمل خواهد آمد. گويا قرار شده اين طرح در تمام طول سال اجرا شود، پس از همين حالا به زيباتر كردن نماي خانه‌تان فكر كنيد.

راهكار جهاني براي زيبايي خانگي

بسياري از شهرهاي بزرگ جهان جشنواره‌هاي متنوعي را براي زيباسازي محيط زندگي و ساختمان‌ها برگزار مي‌كنند. اين جشنواره‌ها با مشاركت شهرداري‌ها، شركت‌هاي هنري و يا سازمان‌هاي مردم نهاد و در جهت هر چه بهتر كردن منظر شهري توسط خود شهروندان به اجرا درمي‌آيد. به‌طور مثال در شهرهاي لندن، پاريس و نيويورك همه ساله جشنواره نقاشي ديواري برگزار مي‌شود كه جوايز مناسبي هم براي برندگانش در پي دارد. هنرمندان در اين مسابقه مي‌توانند ديوار خانه‌شان و يا ديوار خانه‌اي كه رنگ و رويي ندارد را انتخاب كنند و با انواع ابزار نقاشي آن را زيبا از آب دربياورند. در شهرهايي مانند پاريس و لندن، شهروندان خانه‌هايشان را كاملا مطابق با نظر مديريت شهري مي‌سازند. در برخي از خيابان‌ها براي ايجاد هماهنگي و زيبايي بيشتر ممكن است تنها يك نوع رنگ خاص براي همه ساختمان‌ها درنظر گرفته شود. همچنين در اين شهرها، مردم تشويق مي‌شوند تا نماي بيرون خانه‌هايشان را نورپردازي كنند.

در برخي از شهرهاي بزرگ هم معمارها به صاحبان خانه‌ها پيشنهاد مي‌دهند تا ايده‌هاي خلاقانه‌شان را روي نماي ساختمان آنها به اجرا دربياورند. اين ايده‌هاي خلاقانه مي‌تواند معماري خانه را تحت‌تأثير قرار بدهد و يا تنها به يك نقاشي منحصر به فرد ختم شود. اما آنچه آخر كار ديده مي‌شود چيزي جز يك هنر تحسين‌برانگيز نيست. بسياري از شهرهاي كوچك در اروپا هم با رنگ‌آميزي نماي بيروني خانه‌هايشان تنوع خاصي به محيط زندگي‌شان مي‌دهند، به‌گونه‌اي كه هر خانه با رنگ خاصي ديده مي‌شود و كوچه از نماي دور بيشتر به يك جعبه مدادرنگي شباهت پيدا مي‌كند.

 

کد خبر 261740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha