اواسط هفته گذشته و درست یک‌روز پس از آنکه دیوان عدالت اداری اعلام کرد سرای دلگشا حق ساخت‌وساز بیش از ارتفاع مجاز در حریم اثر ثبت جهانی شده کاخ گلستان را ندارد، خبر تعرض به یک بنای تاریخی و خروج ۲بنای تاریخی دیگر از فهرست آثار ملی منتشر شد.

سرای دلگشا


تعرض به حريم درجه يك بناي تاريخي اتحاديه، ‌خروج خانه حسام لشگر از فهرست آثار ملي و خروج مدرسه تاريخي شهيد صدر از اين فهرست خبري بود كه بلافاصله پس از انتشار نجات كاخ گلستان توسط ديوان عدالت اداري منتشر شد اما معلوم نبود كه داستان خروج اين بناهاي تاريخي از فهرست ميراث ملي كشور چه بود تا آنكه مدير حقوقي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران به خبرگزاري مهر گفت: رأي صادره براي مالكان 3بناي تاريخي در تهران كه با شكايت به ديوان عدالت اداري خواستار ساخت‌وساز در ارتفاعي بلندتر از حد مجاز بودند بررسي مي‌شود.

كيانوش تكلو گفت كه روز دوشنبه 3نامه از ديوان عدالت اداري به ميراث فرهنگي استان تهران رسيد. يكي از آنها درباره يك خانه با پلاك ثبتي يكسان در مجاور خانه تاريخي حسام لشگر در بازار تهران بوده كه مالك قصد تخريب آن را داشت اما ميراث فرهنگي نامه نوشته بود كه اين خانه جزو خانه تاريخي حسام لشگر است و مالك اجازه تخريب آن را ندارد.

به گفته تكلو مالك پلاك ثبتي يكسان در مجاور خانه حسام لشگر معتقد است كه خانه‌اش جدا از خانه حسام لشگر است و به همين دليل به ديوان عدالت اداري مراجعه كرد و خواست كه اين خانه را از ملك حسام لشگر جدا كنند و پلاك ثبتي آن هم تاريخي محسوب نشود.به گفته مدير حقوقي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران، ديوان عدالت اداري نيز به تفكيك اين دو خانه رأي داده است.

اما نامه دومي كه ديوان عدالت اداري به سازمان ميراث فرهنگي ارسال كرده مربوط به ملكي در همسايگي خانه تاريخي اتحاديه است كه مجوز تخريب دارد و اكنون كه به مرحله ساخت رسيده مي‌خواهد مجوز ساخت تا ارتفاعي بيش از ارتفاع مجاز ساخت‌وساز در كنار خانه‌هاي تاريخي كسب كند. مالك اين بنا نيز به ديوان عدالت اداري مراجعه كرده و گفته است كه خانه اتحاديه از ثبت ملي خارج شده و به همين دليل او محدوديتي براي رعايت ارتفاع ندارد.

تكلو مي‌گويد اين ادعا در حالي عنوان شده است كه اين خانه در حريم منظري 2اثر تاريخي ديگر غيراز خانه تاريخي اتحاديه قرار دارد.آنطور كه تكلو گفته است، ‌ديوان عدالت اداري مجوز ساخت‌وساز را به مالك داده اما ميراث فرهنگي بر اين نظر است كه اين خانه در حريم 2اثر تاريخي و همچنين خانه تاريخي اتحاديه قرار دارد.

سومين پرونده‌اي كه تكلو به آن اشاره كرده است مربوط به مدرسه شهيد صدر است كه مالك آن مجوز ساخت‌وساز در بخشي از حياط و حريم مدرسه را گرفته است. به گفته تكلو، مالك مي‌تواند ساخت‌وساز كند ولي او هم درخواست ارتفاعي بيش از ارتفاع مجاز در محدوده مدرسه و بازار تهران را داده است.

مدير حقوقي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران مي‌گويد: سازمان ميراث فرهنگي تا سي‌ام خردادماه به‌صورت قانوني فرصت اعتراض دارد. به گفته او آراي صادر شده لازم‌الاجرا نبوده ولي قابل اعتراض هستند.

مدير حقوقي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران تأكيد مي‌كند: مالكان اين سه‌بنا نمي‌توانند درخواستي از ميراث فرهنگي و شهرداري داشته باشند و اعتراض به رأي را نيز به ديوان عدالت اداري تقديم مي‌كنيم. به گفته تكلو درحالي‌كه اداره ميراث فرهنگي استان تهران بارها از ديوان عدالت اداري خواسته است تا راي‌هاي صادر شده براي آثار تاريخي تهران را به ميراث فرهنگي استان تهران ارسال كند ولي اين نامه‌ها به سازمان مركزي ارجاع مي‌شود و مسئولان ديوان عدالت اداري مي‌گويند اگر رأي به دفتر مركزي و يا دفتر استان ارسال شود ابلاغ قانوني است.

کد خبر 261697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha