تلویزیون در روزهای نیمه خرداد به سنت سال‌های گذشته سراغ تصاویری آرشیوی می‌رود که بخشی از تاریخ ایران و انقلاب را روایت می‌کند.

سینما-فیلم فرزند صبح

سالگرد ارتحال امام خميني(ره) بهانه‌اي است براي بازپخش آنچه از روزهاي زندگي رهبر كبير انقلاب در دوربين‌ها ثبت شده اما اين تصاوير مستند هرگز نتوانسته‌اند جاي روايت‌هاي داستاني از ابعاد زندگي معمار انقلاب را بگيرند.

اثر پرحاشيه آقاي پرحاشيه

«بعد از جشنواره فيلم فجر به تهيه‌كننده پيشنهاد دادم در ازاي گرفتن پخش خارجي حاضرم با هزينه خودم فيلم را با آخرين استانداردها براساس نسخه تدوين‌شده سيف‌الله داد تبديل به سوپر 35كنم و آن را اصلاح كنم و برايش موسيقي جديد بسازم كه تا به حال جوابي به من داده نشده است. با ادامه اين روند معلوم مي‌شود نمي‌خواهند اين فيلم سرانجام پيدا كند و دنبال بايگاني آن هستند.» اين جملات آخرين گلايه‌هاي كارگردان فيلم سينمايي «فرزند صبح» است كه از تولد تا 7سالگي و بخش‌هايي از 63سالگي امام(ره) بعد از 15خرداد 42را به تصوير كشيده است.

بهروز افخمي بعد از پذيرفته شدن فيلم در بخش مسابقه جشنواره سال ۸۹ در نامه‌اي خطاب به دبير جشنواره هرگونه دخالت خود را در جريان توليد تكذيب كرد. كار توليد فرزند صبح مهرماه 83آغاز شد و قرار بود جمشيد هاشم‌پور در آن نقش امام را ايفا كند. گرچه بعدها موضوع منتفي شد و عبدالرضا اكبري نقش ميانسالي امام را بازي كرد. قرار بود نسخه‌اي تلويزيوني هم از فرزند صبح آماده پخش شود اما با گذشت چند سال از پايان كار جدي‌ترين فيلم درباره زندگي امام(ره) فقط يك‌بار در جشنواره رنگ پرده را ديده است.

صنوبر؛ نهال خشكيده

«نسخه سينمايي و سريال «صنوبر» نزديك‌ترين كار به زندگي حضرت امام است چرا كه ما براي تحقيق از اهالي خمين بهره گرفتيم و با تمام كساني كه از بچگي امام را ديده بودند مصاحبه كرديم. هنوز هم مي‌گويم صنوبر دستاورد كمي نبود گرچه به دلايلي مورد بي‌مهري همه‌جانبه قرار گرفت». اين گلايه‌هاي مجتبي راعي است كه به‌خاطر مشكلات مالي تن به ساختن نسخه تلويزيوني صنوبر داد و امكان نمايش نسخه سينمايي هم از دست رفت. صنوبر پس از نمايش در جشنواره فيلم فجر قطعا امكان نمايش در سينماها را نخواهد داشت و شايد يك روز در شبكه نمايش خانگي توزيع شود.

حضور در معماي شاه

فيلم «سال‌هاي حادثه» كه قرار بود به كارگرداني سعيد چاري و بازي ولي‌الله مومني در نقش امام ساخته شود، در نهايت تبديل به سريال شد و به جاي مومني كه پيش‌تر در سريال «آفتاب و زمين» نقش پدر امام را بازي كرده بود، محمد آزادي نقش امام را ايفا كرد. آخرين مورد از روايت داستاني شخصيت امام خميني(ره) به سريال پرماجراي «معماي شاه» محمدرضا ورزي ختم مي‌شود. شكرخدا گودرزي در اين سريال نقش امام را بر عهده داشته و براي ايفاي اين نقش با برخي اعضاي بيت امام و دفتر تنظيم و نشر آثار ديدار كرده است. او براي بازي در نقش امام اين شرط را هم گذاشته كه نقش دوبله و لحن او شبيه امام شود.

 

کد خبر 261418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha