یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

حتی گذشت یک سال از اعتراض‌های پارک گزی هم نتوانسته آتش ناآرامی‌ها در ترکیه را خاموش کند و با وجود خط و نشان نخست‌وزیر ترکیه برای مخالفانش سالگرد این اعتراض‌ها با استفاده نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش به یک صحنه رویارویی دیگر میان مردم و نیروهای امنیتی تبدیل شد.

ترکیه

با تجمع دوباره معترضان در سالگرد اعتراض‌هاي پارك گزي، نيروهاي پليس ضد‌شورش تركيه از شليك گسترده گاز اشك‌آور، باتوم و ماشين‌هاي آبپاش براي متفرق كردن مردم استفاده كردند تا خاطره يك سال قبل تكرار شود. ميدان تقسيم استانبول كه از يك سال گذشته نقشي نمادين در اعتراض‌ها عليه دولت اردوغان پيدا كرده روز شنبه هم قلب ناآرامي‌ها بود.

رجب طيب اردوغان در آستانه سالگرد تظاهرات گزي معترضان را بار ديگر وابسته به سازمان‌هاي تروريستي خوانده و تهديد كرده بود افرادي كه بخواهند تجمع كنند با اختيار كامل پليس بازداشت مي‌شوند. او با هشدار به معترضان و تهديد آنها گفت: شما مثل سال گذشته نمي‌توانيد تقسيم را اشغال كنيد. مقام‌هاي شهري استانبول براي جلوگيري از تجمع معترضان دسترسي به ميدان تقسيم و پارك گزي را مسدود كرده بودند.

در مقابل تلاش كساني كه اميدوار بودند با رسيدن به ميدان تقسيم بيانيه بخوانند و به ياد كشته‌شدگان اعتراض‌هاي اين كشور در اين ميدان گل بگذارند، نيروهاي پليس تا آنجا كه مي‌توانستند از گاز اشك‌آور و حداقل ۵۰ ماشين‌ آبپاش استفاده كردند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر از معترضاني كه «همه جا تقسيم است، همه جا مقاومت است» را فرياد مي‌زدند بازداشت شده‌اند. تعداد مجروحان به‌صورت دقيق مشخص نيست اما برخي رسانه‌ها انتقال حداقل ۱۴ نفر به بيمارستان را گزارش كرده‌اند. حريت گزارش داده كه حداقل ۲۵ هزار نيروي پليس تنها در استانبول در حال آماده باش هستند تا جلوي هر نوع تجمع اعتراضي را در پايتخت تجاري تركيه بگيرند. حتي حركت وسايل حمل‌ونقل عمومي به ميدان تقسيم هم متوقف شده بود.

حضور نيروهاي لباس شخصي هم در ميان معترضان بسيار زياد بود و حتي خبرنگار سي‌ان‌ان هم حين گزارش خود به وسيله اين افراد بازداشت شد. يك سال قبل تجمع مردم در اعتراض به تخريب پارك گزي در مركز استانبول با خشونت نيروهاي امنيتي به تظاهراتي گسترده تبديل شد. اين ناآرامي‌ها بزرگ‌ترين جنبش ضد‌دولتي تركيه را در دهه‌هاي گذشته رقم زد كه با كشته شدن حداقل ۱۱ نفر و مجروح شدن بيش از ۸ هزار نفر آتش آن هنوز زير خاكستر روشن است. در سالگرد اين تظاهرات، معترضان علاوه بر استانبول در آنكارا، آدنا، اسكشهير و شهرهاي ديگر هم با خشونت نيروهاي امنيتي مواجه شدند. در طول ماه‌هاي گذشته شهرهاي تركيه به‌ويژه پس از حادثه معدن در اين كشور كه باعث كشته شدن ۳۰۱ نفر شد با اعتراض‌هاي مردمي روبه‌رو بوده است.

پرسش دشوار از عبدالله گل در هاروارد

در سالگرد اعتراض‌هاي تركيه، عبدالله گل رئيس‌جمهور اين كشور هم در جريان بازديد خود از دانشگاه هاروارد با سؤال‌هاي سخت يك پروفسور مواجه شد كه نظر رسانه‌ها را جلب كرد. دكتر امراه آلتينديش، پزشك متخصص در دانشگاه آمريكايي هاروارد در جريان بازديد عبدالله گل، رئيس‌جمهور تركيه از او پرسيد: شما شب‌ها چطور مي‌خوابيد وقتي مردم در تركيه در حال مُردن هستند؟ آيا شما خجالت نمي‌كشيد كه رئيس چنين كشوري باشيد؟

گل در پاسخ با اعلام اينكه هيچ‌كس به شما اجازه نمي‌دهد كه به اين راحتي چنين سؤالاتي بپرسيد، گفت: اين حوادث در كشورهاي ديگر هم رخ مي‌دهد. اعتراضات پارك گزي در ابتدا با اقدام‌هاي محدودي آغاز شد اما زماني كه چند حادثه رخ داد و برخورد مناسبي صورت نگرفت، سازمان‌هاي غيرقانوني به معترضان پيوستند. اين روندي است كه ما هم نگران آن هستيم.

کد خبر 261231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha