مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت روابط کار این وزارتخانه را موظف کرد تا از مادران شاغل در برابر تهدیدات از دست دادن شغل‌شان حمایت کند.

علی ربیعی با ابلاغ سیاست‌های جدید جمعیتی هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف را هم موظف کرد تا در چارچوب مقررات قانون کار اجازه‌ اخراج زنان پس از مرخصی زایمان را ندهند.

اخراج زنان بعد از مرخصی زایمان

بسیاری از زنان شاغل هنگامی که از مرخصی زایمان به‌کار برمی‌گردند با حکم اخراج از سوی کارفرمایان روبه‌رو می‌شوند. اگر چه مرخصی زایمان ازجمله حقوقی است که زنان شاغل براساس قوانین حاکم بر بازار کار می‌توانند از آن بهره ببرند، واقعیت نشان می‌دهد که کارفرمایان چندان که باید روی خوشی به مرخصی زایمان نشان نمی‌دهند. آمارهای سازمان تأمین اجتماعی نیز این واقعیت را تأیید می‌کند. ‌براساس این آمارها در یک بازه زمانی 18ماهه از میان 145هزار زنی که از مرخصی 6ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، 47هزار نفر از آنان اخراج شده‌اند؛ اگر چه ممکن است با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی وزیر کار بخشی از این مشکل برطرف شود. بخش دیگری از ابلاغیه‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به گسترش خدمات بیمه‌ای است.

براساس این ابلاغ، سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی موظف شدند علاوه بر ارائه پوشش مؤثر بیمه‌ای داروهای ناباروری، ابعاد دیگر در این زمینه را مورد توجه قرار داده و امکانات خود را در جهت حل مشکلات زوج‌های نابارور تمهید کنند. علاوه بر این، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شد طرح امنیت غذایی را با هدف‌گذاری برای خانواده‌های کم‌توان مورد اهتمام قرار داده و به‌ویژه با توجه به اهمیت هزار روز اول زندگی در جهت سلامتی جسمی و روحی کودکان، مراقبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این خصوص تمهید کند.

کاهش ساعت کار زنان

در همین حال خبر می‌رسد که لایحه‌ تقلیل ساعت کاری زنان شاغل در هفته جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی می‌شود. فاطمه آلیا، یکی از اعضای این کمیسیون با اعلام این خبر به فارس گفته که کلیات این لایحه قبلاً به تصویب رسیده بود و هم‌اکنون برای رسیدگی به جزئیات در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد. درصورت تصویب نهایی خانم‌هایی که فرزند زیر 7سال یا فرزند معلول دارند و یا یک نفر از اعضای خانواده آنها معلول است در صورت تقاضای خودشان می‌توانند ساعات کار خود را از 44ساعت به 36ساعت کاهش دهند. در لایحه جدید، کاهش ساعت کار با کاهش حقوق همراه نیست و این لایحه در جهت حمایت و تحکیم بنیان خانواده است.

 

کد خبر 260512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز