یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

مینا شهنی: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ساز و کار جدیدی برای شناسایی گروه‌های فقیر اندیشیده‌است.

جهانگیر فدایی، مدیر کل رفاه و تامین اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، از جایگزینی روش‌های دیگری در شناسایی اقشار آسیب‌پذیر جامعه خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا فدایی درباره چگونگی این شناسایی در غیاب تعریف خط فقر در کشور گفت: سازمان مدیریت به جای استفاده از خط فقر، راهکار دیگری را مدنظر دارد. به نحوی که گروه‌های آسیب‌پذیر را دسته‌بندی کرده و بسته به میزان یارانه‌ای که آزاد می‌شود، دهک‌های پایین درآمدی جامعه را مورد حمایت قرار می‌دهد. هر چند مدیر کل رفاه و تامین اجتماعی کشور در سخنان منتشر شده‌اش به این نکته اشاره نکرده است که دهک‌های پایین جامعه چگونه تعیین می‌شوند.

تعریف خط فقر که در کشور مدت درازی است که به یک بحث دائمی میان کارشناسان و دولت تبدیل شده با سخنان وزیر رفاه و تامین اجتماعی وارد فاز جدیدی شده‌است.
عبدالرضا مصری چندی قبل در حضور خبرنگاران به‌جای "خط‌ فقر" از تعریفی دیگر با نام "خط بقا" سخن گفت.

او درباره وضعیت جمعیت فقیر کشور گفت: در حال حاضر تمامی افراد زیر خط  فقر شدید به طور کامل تحت پوشش نهادهای حمایت‌گر هستند و می‌توان ادعا کرد که چتر حمایتی بر سر تمامی افراد زیر خط فقر شدید کشور گشوده‌شده‌است.

وی در ادامه توضیح داد که به جای خط فقر وزارت رفاه به دنبال تعیین و شناسایی افرادی است که زیر "خط بقا" هستند.
طرح "خط بقا" از سوی وزیر رفاه و تامین اجتماعی کشور عکس‌العمل‌های متفاوتی را در پی‌‌داشت.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با ذکر این‌ نکته که مطرح کردن خط بقا کارشناسی و علمی نیست با این موضوع مخالفت کرد.
جهانبخش امینی در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفت: چنانچه هدف فقط بقا (زنده ماندن نه زندگی کردن) باشد در این صورت فرد دچار انواع بیماری، سوء تغذیه، فقر پروتئین و... می‌شود به همین دلیل باید در آینده هزینه سنگین‌تری صرف درمان آنها شود.

به اعتقاد این نماینده مجلس شورای اسلامی، خط بقا و خط فقر تعاریف کاملا جداگانه‌ای دارند.
وی معتقد است: اگر خط بقا فقط به معنای زنده ماندن و نه زندگی کردن باشد یعنی اینکه انسان‌ها را با نان خشک و یک نوع غذا زنده نگه داریم و عواقب ناشی از سوءتغذیه آن را نیز در نظر نگیریم.

اما ابوالقاسم مختاری، عضـو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از جهتی دیگر به سخنان وزیر رفاه انتقاد کرده‌است.به گفته مختاری مستمری نهادهای حمایتی کفاف نان خشک را هم نمی‌دهد.

او معتقد است: مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی درصورتی که فقط مستمری دریافت کنند حتی نمی‌توانند نان خشک بخورند و زندگی کنند و شاید بتوان گفت که خط بقا شامل این افراد می‌شود.

مختاری با اشاره به این‌که "خط فقر" اصطلاحی رایج و بین‌المللی است گفت: خط فقر اصطلاحی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و خط بقا تعریف جدیدی است که مطرح شده و معنی آن نیز این است که فقط انسان‌ها حیات داشته باشند. 

در هر کشوری براساس میزان درآمد خط فقر تعیین می‌شود و در کشور ما نیز باید خط فقر تعیین شود.وی گفت: شاید در نهایت مفهوم خط فقر مطلق و خط بقا یکی باشد اما براساس قانون اساسی باید به نیازهای دیگر افراد علاوه بر نیازهای تغذیه‌ای نیز توجه شود.
نکته جالب توجه این‌که در حالی این اظهارات بیان می‌شود که وزارت رفاه طی دو سال گذشته با دلایل گوناگون از اعلام خط فقر خودداری کرده‌است.

 آخرین و مهم‌ترین دلیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای عدم اعلام خط فقر از سوی وزیر رفاه تشکیل نشدن شورای عالی رفاه اعلام شده‌بود، اما چندی قبل پس از تشکیل شورای رفاه در کشور، مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی به جای خط فقر ناگهان بحث خط بقا را پیش کشید.

کد خبر 26047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز