همشهری آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود وارث تحریم‌های ناعادلانه و مخرب بوده است، گفت: دولت طی هشت ماه گذشته توانسته است نرخ تورم را از ۴۳ به ۳۰ درصد تقلیل دهد.

به گزارش ایرنا ، محمدباقر نوبخت در آیین اختتامیه چهل‌وسومین اجلاس هیئت مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی، گفت: این تحریم‌های ناعادلانه و مخرب به نحوی بود که دسترسی به منابع خارجی به دلیل محدودیت‌های صادرات و واردات، حجم تجارت بین‌المللی ایران با کشورهای دنیا را به شدت تحت فشار قرار داده و موجب بروز نوسانات در بازار ارز شده و به تبع آن سطح فعالیت‌های اقتصادی نیز به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: صادقانه باور داریم که با شروع کار دولت جدید و گسترش تعاملات ایران با جامعه بین‌الملل، اعضای این اتحادیه می‌توانند با پیگیری توافق‌های مثبت و بالنده ایران با گروه 1+5 مبادلات تجاری و مالی با ایران در درون اتحادیه را آغاز کرده و به سطح رونق گذشته باز گردانند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، وجود اختلافات ناهمگون در بازار کالاها و خدمات تغییرات غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌های نسبی در سطح کلان، نوسانات شدید سطح عمومی قیمت‌ها را در پی داشت که به نوبه خود تغییرات غیرقابل پیش‌بینی نرخ تورم را در اقتصاد ایران فراهم کرد.

نوبخت یادآور شد: در سال 2012 سطح فعالیت‌های اقتصادی 5.8 درصد افت داشت و در عین حال شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی 5.5 درصد افزایش یافت.

وی از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم را کاهش نا اطمینانی‌های اقتصادی از طریق برقراری و تعمیق شناخت، پاسخگویی، اعتبار و اعتماد عمومی در روابط فی‌مابین دولت و ملت دانست و گفت: دولت توانست تهدید تحریم‌های غرب در عرصه بین‌الملل و بروز شوک‌های مزمن تورم توأم با رکود را به حداقل رساند به طوریکه در هشت ماهه اول شروع کار دولت نرخ تورم با 13 واحد کاهش از 43 به حدود 30 درصد کاهش یافت و نرخ تورم نقطه به نقطه ماه گذشته به 17 درصد رسید.

اصلاح قیمت نسبی حامل‌های انرژی و سامان بخشیدن به پرداخت‌های انتقالی برای ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی از دیگر دستاوردهای پیروزمندانه در حال اجرا دولت است که نوبخت به آنها اشاره کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اجرای سیاست‌های بیمه همگانی که طی آن دارو و لوازم پزشکی با حداقل هزینه‌ها در اختیار آحاد مردم قرار گرفته و ارتقای بهداشت و دستیابی به پزشک خانواده در نقاط دور افتاده را میسر کرده است بیانگر تعهدات دولت در اعمال عدالت اجتماعی و اقتصادی در کشور است.

نوبخت تاکید کرد: اگرچه اثر کامل سیاست‌ها با گذشت زمان مشاهده می‌شود اما نتایج مثبت آن به تدریج به صورت کاهش تورم و سطح بالاتر فعالیت اقتصادی در حال ظهور است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری خطاب به حاضران در این اجلاس گفت: امروز شما می‌توانید فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی و ارتقای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو را با اراده و عزم ملی و تعهد بین‌المللی و منطقه‌ای در قالب این اتحادیه رقم بزنید.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد: این اتحادیه 40 سال پیش با هدف توسعه همکاری‌های بازرگانی و تجاری، گسترش همکاری‌های پولی و ارتقای فرصت‌های رشد اقتصادی و توان تعاملات اقتصادی و مالی در آسیا فعالیت خود را آغاز کرد تا با استفاده بهینه از امکانات تولید و مکانیسم کارآی توزیع و مصرف در کشورهای عضو، موجبات گسترش و تحقق مالی آنها را فراهم سازد.

چهل‌وسومین اجلاس هیئت مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی که از پنج‌شنبه در مرکز همایش‌های جزیره کیش با حضور مسئولان و مدیران اقتصادی و تجاری و روسای بانک مرکزی کشورهای عضو برگزار شده بود، به کار خود پایان داد.

کد خبر 260282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز