سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

اسدالله افلاکی: در آستانه روز جهانی تنوع زیستی (اول خردادماه) مسئولان یک سازمان دولتی همراه با یک شرکت خصوصی با ورود به یکی از نادرترین رویشگاه‌های گیاهی در زاگرس مرکزی، ۴۰هکتار از این رویشگاه را تفکیک کرده تا آنطور که فعالان محیط‌زیست می‌گویند با پاکتراشی و تخریب کامل این بخش از رویشگاه زاگرس، ویلا و مجتمع رفاهی ساخته شود.

منطقه‌ای که از سال 69 تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و البته نمی‌تواند این دخل و تصرف بدون اطلاع سازمان حفاظت محیط‌زیست اتفاق افتاده باشد.

بهمن ایزدی، مدیر کانون سبز فارس دراین باره به همشهری گفت که یک سازمان دولتی و یک شرکت خصوصی در منطقه «دلون» که رویشگاه کیکم، زالزاک، بادام و سایر گونه‌های جنگلی است و انبوهی از گیاهان صنعتی و دارویی را درخود جای داده است اقدام به حفر کانال اطراف محدوده‌ای به ابعاد 40هکتار کرده‌اند تا با قطعه قطعه کردن اراضی این محدوده ویلا‌سازی‌ کنند. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم نسبت به این دخل وتصرفات هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نداده و در سکوت این سازمان تخریب‌ها در حال وقوع است.

منطقه دلون در شمال شرق شهر سی‌سخت و در کنار منطقه «برف انبار» واقع شده از نظر پوشش گیاهی، منطقه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود و همجواری دلون با زیستگاه استحفاظی کل وبز براهمیت این منطقه افزوده است. باوجود آنکه ایزدی از سکوت معنادار سازمان حفاظت محیط‌زیست در قبال تخریب بخشی از منحصر به فردترین رویشگاه‌های زاگرسی در منطقه حفاظت شده دنا خبر می‌دهد اما خبرهای خوشحال‌کننده دیگری هم دارد. او می‌گوید که مردم بومی علاقه‌مند به محیط‌زیست با حضور در منطقه، مانع از این فعالیت‌های مخرب شده و آن‌را به حالت تعلیق درآورده‌اند. اما انتظار آن است که سازمان محیط‌زیست بنا به مسئولیتی که دارد مانع این تخریب‌ها شود.

ضرورت افزایش تنوع زیستی در زاگرس

مهندس فریبرز غیبی، مدیر اجرایی طرح ملی گیاهان صنعتی و دارویی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در واکنش به دخل‌و‌تصرف در بخشی از رویشگاه زاگرس مرکزی به همشهری گفت: با توجه به وضعیت شکننده رویشگاه‌های زاگرسی به‌ویژه در منطقه دنا، پروژه‌های متعدد بین‌المللی با هدف افزایش تنوع زیستی در این مناطق در دست اجراست. بر این اساس، هرگونه دخل و تصرفی در این رویشگاه‌ها باید با هماهنگی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور صورت بگیرد. این عضوشورای‌عالی جنگل، ضمن ابراز تأسف از ساخت وسازدر منطقه حفاظت شده دنا می‌گوید: با توجه به اینکه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی(فائو) شعار مدیریت یکپارچه را با هدف کاهش تخریب سرزمین و افزایش تنوع زیستی و ژنتیک اعلام کرده است ما باید همگام با این شعار در رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های کشور به‌خصوص در مناطق حفاظت شده برای حیات وحش امنیت ایجاد کنیم و در حفظ پوشش گیاهی بکوشیم تا زمینه افزایش تنوع زیستی فراهم شود. غیبی هرگونه فعالیت مغایر با اصول مدیریت وتوسعه پایدار را تهدیدی برای افزایش تنوع زیستی عنوان کرد و گفت که مناطق حفاظت شده در مقایسه با سایر مناطق از نظر تنوع زیستی و پوشش گیاهی از شاخص‌های ویژه‌ای برخوردارند. در واقع هر چه تنوع زیستی در این مناطق بیشتر باشد این مناطق پایدارتر می‌شوند.

کد خبر 259992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز