مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

در مراسم اختتامیه همایش شهر جهانی از عزم شهرداری تهران برای راه‌اندازی نخستین پارک بزرگ علم و فناوری در پایتخت خبر داده شد. از نظر کارشناسان راه‌اندازی این بوستان نویدبخش تحقق یک جهان‌شهر در پایتخت ایران اسلامی خواهد بود.

پروفسور یونگ هون کواک


به گزارش همشهری، دیروز رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران طی سخنانی در مراسم اختتامه همایش شهر جهانی گفت: پیش‌نویس نقشه‌راه تبدیل پایتخت به جهان‌شهر تدوین شده است و پس از تصویب برای اجرا به سازمان‌های تأثیرگذار در اداره شهر تهران ابلاغ خواهد شد. بابک نگاهداری گفت: در سند چشم‌انداز 1404 تهران تأکید شده که این کلانشهر به یک جهان‌شهر فرهنگی و دانش‌بنیان تبدیل شود. به‌همین منظور مدیریت شهری تهران 2کار را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرارداده است؛ نخست استفاده از محققان و استادان دانشگاه و دیگری به اجرا درآوردن ایده‌ها و مطالعات دانشمندان به‌عنوان یک نقشه‌راه.

یکی دیگر از محورهای سخنرانی دیروز رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اهتمام شهردار به اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در پایتخت بود. به گفته نگاهداری یکی دیگر از تأکیدات شهردار تهران تحقق دیپلماسی شهری است که خوشبختانه در سال‌های اخیر برای معرفی پایتخت در مجامع بین‌المللی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

توسعه فضاهای مجازی و کاهش 40درصدی رفت‌وآمدهای شهری

دیروز مدیر پنل نقش فرهنگ و هنر در ارتباطات و دیپلماسی شهری پیش‌بینی کرد در آینده نه چندان دور شاهد 1/5تریلیون درخواست مجازی به فضای اینترنت خواهیم بود. این در حالی است که مطالعات در سطح شهر تهران نشان می‌دهد 83درصد از رفت‌وآمدهای اداری شهر تهران قابل جایگزینی در فضای مجازی است بنابراین درصورت تحقق این امر 40درصد از رفت‌وآمد شهری کاهش می‌یابد. به همین دلیل سیدغلامرضا اسلامی مدیر پنل نقش فرهنگ و هنر در ارتباطات و دیپلماسی شهری خواستار تقویت زیرساخت‌های اینترنت شد. وی به‌عنوان یکی از سخنرانان اختتامیه همایش ملی شهر جهانی افزود: ایجاد فضاهای مجازی در تمامی ارکان شهر است که می‌تواند یکی از جنبه‌های جهانی شدن تهران را رقم بزند.

بنابراین گزارش ازجمله نتایج به‌دست آمده از بررسی پنل فرهنگ و هنر در ارتباطات و دیپلماسی شهری، توجه به توسعه کالبد فیزیکی شهر مانند ایجاد فرودگاه‌هایی با استاندارد بالا، لیگ‌های ورزشی مؤثر، زنده‌کردن فرهنگ شهر در قالب کارناوال‌های شهری، آیین‌های فرهنگی، قومی و محلی و در نهایت حضور توریسم شهری در تهران بود.

دیپلماسی شهری یعنی توجه به کیفیت زندگی شهروندان

پروفسور یونگ هون کواک که بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان نیز هست، دیروز در اختتامیه همایش ملی شهر جهانی به بیان دیدگا‌ه‌ها و نظرات خود پرداخت. وی با اشاره به اینکه در سال 1977طراحی بخشی از شهرک اکباتان توسط او انجام شده به انتقاد از برخی ساخت و سازها در دامنه کوه پرداخت و تأکید کرد که می‌توان کمربندی سبز را در اطراف تهران ایجاد کرد. کواک گفت: تاکنون هیچ شهری در دنیا این موضوع را به‌صورت کامل انجام نداده اما اطمینان دارم تهران می‌تواند این کار را انجام دهد.

بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان با طرح این سؤال که انسانیت کجاست و نقش و جایگاه تهران در این میان چیست، تأکید کرد که باید به این سؤال‌ها پاسخ داد. وی با اشاره به رشد جمعیت در دنیا و اینکه هم‌اکنون بیش از 1/8 میلیارد نفر از جمعیت آسیا در شهرها زندگی می‌کنند، اظهار داشت: تا سال2025 این مقدار دو برابر خواهد شد و نکته اصلی اینجاست که برای محیط‌های شهری، شهروندی و جهانشهری چه اقدامی باید انجام داد؟

یونگ هون کواک در ادامه به ویژگی‌های تمدن بسیار غنی ایران اشاره کرد و گفت: تمدن شما یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن‌هاست. شما افتخارات تاریخی بسیار زیادی دارید و باید بدانید انسانیت و بشریت به شما نیاز دارد. بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه دیپلماسی شهری اشاره و بیان کرد: باید بدانیم که دیپلماسی شهری و بین‌شهری چیست و چرا درباره آن سخن می‌گوییم؟ تفاوت این دیپلماسی با دیپلماسی بین‌المللی چیست؟ اگر بتوانیم پاسخ درست این سؤالات را بیان کنیم به این نتیجه می‌رسیم که شما راه درستی انتخاب کرده‌اید. هم‌اکنون دیپلماسی بین‌المللی و بین‌شهری وجود دارد و همه ما موارد مربوط به آن را می‌دانیم. در دیپلماسی بین‌المللی افراد صحبت و مذاکره می‌کنند اما نکته قابل توجه آن است که آنها وقتی مشکلات بزرگی به‌وجود می‌آید در صحنه حضور پیدا می‌کنند و قبل از آن پیشگیری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که شما در دیپلماسی شهری درباره نگهداری از کودکان، رفتن آنها به مدرسه، سیستم حمل‌ونقل عمومی و مسائلی از این دست صحبت می‌کنید. درواقع دیپلماسی شهری درباره زندگی روزمره ما سخن می‌گوید و حتی موارد جزئی زندگی روزانه ما را شامل می‌شود. وی همچنین تأکید کرد: در دیپلماسی بین‌شهری فرصت الگو گرفتن از سایر شهرها و استفاده از تجربیات آنها برای شما فراهم می‌شود و بدین‌ترتیب شما می‌توانید بفهمید که در شهر جهانی چه سیستمی استفاده می‌شود.

این استاد برجسته حوزه روابط اجتماعی یادآور شد: می‌خواهم به شهر تهران تبریک بگویم که این موضوع جدید را در محیط علمی و دانشگاهی باز کرد. با وجود فراهم‌شدن این فرصت، مدیران شهری می‌توانند نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا فرصت‌های جدیدی فراهم شود. در این مسیر می‌توان از تجربیات شهرهای دیگر نیز الگوبرداری کرد.

بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان در پایان خطاب به اندیشمندان، مدیران و تصمیم‌گیران شهری اظهارکرد: انسانیت و دنیا به شما نیاز دارد. بنابراین لطفا از این فرصتی که برای شما فراهم شده است، استفاده کنید. ذهن‌هایتان را به‌کار بگیرید تا کاری برای شهروندان تهرانی انجام دهید. به‌خاطر داشته باشید که همه‌‌چیز به شما بستگی دارد.

ظرفیت‌های ویژه فرهنگی و هنری شهر تهران

شهرام گیل‌آبادی به‌عنوان دبیر نخستین همایش بین‌المللی شهر جهانی نیز دیروز طی سخنانی گفت: تهران به‌عنوان یک جهان‌شهر برای دنیای امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. وی که ریاست مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران را برعهده دارد در آیین اختتامیه نخستین همایش شهر جهانی بیان کرد: تهران را با ظرفیت‌های ویژه فرهنگی، هنری و اجتماعی باید ببینیم. دبیر نخستین همایش بین‌المللی شهر جهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهداف این همایش گفت: همایش شهرجهانی با هدف بررسی نقش ارتباطات راهبردی و دیپلماسی شهری درتوسعه اجتماعی در نخستین روز هفته ارتباطات کار خود را در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران آغاز کرد. 400چکیده مقاله از سوی محققان به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری حدود 150چکیده مقاله در کتاب این همایش چاپ شد. ضمن اینکه 23مقاله نیز در پنل‌ها ارائه شد. 4سخنران کلیدی و 3میهمان خارجی هم در این همایش به اظهار نظر پرداختند.

کد خبر 259880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز