مینا شهنی: کارگران ساختمانی در سراسر کشور مشتاقند تا تحت پوشش بیمه‌ قرار گیرند اما تاکنون فقط ۸۰۰هزار نفر از‌ آنها توانسته‌اند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند و صف انتظار کارگران متقاضی برای استفاده از بیمه روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود.

یکی از این کارگران می‌گوید: همه‌ مدارکم آماده است اما هیچ مرکزی از من ثبت نام نمی‌کند و مسئولین می‌گویند که فعلا سهمیه‌ای برای بیمه وجود ندارد، من از پارسال منتظر بودم که برای بیمه اقدام کنم و فکر می‌کردم اگر مدارکم کامل بشود می‌توانم با پرداخت حق‌بیمه از مزایای بیمه‌ای تأمین اجتماعی استفاده کنم اما متأسفانه مدام به ما می‌گویند که باید منتظر باشیم و هیچ راهی برای بیمه شدن پیش پایمان نمی‌گذارند. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در مراسم جشن بزرگ کارگری با تأکید بر ضرورت توجه به پوشش بیمه‌ای تمامی کارگران ازجمله کارگران فصلی و ساختمانی و تأکید بر توجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفته که کشور ما زمانی آباد و سربلند خواهد بود که کارگران عزیز، با نشاط و بدون دغدغه در تمامی صحنه‌ها مشغول کار و فعالیت باشند.

توضیح وزیر در مجلس

بیمه کارگران ساختمانی به یکی از پرسش‌های نمایندگان مجلس از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تبدیل شد و علی ربیعی برای پاسخ دادن به این پرسش هفته‌ گذشته راهی مجلس شد. محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان درباره حضور ربیعی در مجلس می‌گوید: وزیر توضیح داد که کارگران ساختمانی در حال حاضر نیز با پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما بیمه می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، آنچه نمایندگان مجلس را نگران کرده بود حذف بودجه‌مخصوص بیمه کارگران ساختمانی در قانون بودجه سال 93بود که در این‌باره نمایندگان مجلس اعلام کردند چنانچه دولت لایحه اصلاح بودجه امسال را در این مورد به مجلس ارائه بدهد این آمادگی در مجلس وجود دارد که نمایندگان لایحه دولت را تصویب کنند. در واقع نمایندگان اعلام کردند که نسبت به بیمه نبودن کارگران نگرانند و از دولت خواسته شد تا این مشکل را برطرف کند.

حق بیمه از پروانه ساختمانی

از ابتدای امسال بیمه کارگران ساختمانی به حالت سابق بازگشته و از این پس حق بیمه سهم کارفرمایی از محل صدور پروانه ساختمانی تأمین می‌شود. محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با اعلام این خبر می‌گوید: براساس قانون سازمان تأمین اجتماعی مکلف بود که 800هزار کارگر ساختمانی را به نوعی بیمه کند که سهم بیمه کارفرمایی را دولت پرداخت کند‌، ‌این کار تا پایان پارسال انجام شد و از ابتدای امسال سهم بیمه کارفرمایی می‌بایست از محل صدور پروانه ساختمانی پرداخت شود. او تأکید کرده که کارگرانی که در فهرست 800هزار نفره قرار دارند همچنان تحت پوشش بیمه باقی خواهند ماند ‌و در مراجعه به شعب تأمین اجتماعی فقط می‌بایست حق بیمه سهم کارگر را پرداخت کنند اما افزایش این تعداد بستگی به تصمیم دولت خواهد داشت.

انتظاری که تولیدشده

قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال 86در مجلس به تصویب رسید و به موجب آن کارگران ساختمانی با دردست داشتن کارت مهارت حرفه‌ای و پرداخت 7درصد از حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه می‌شدند. حق بیمه سهم کارفرما هنگام صدور پروانه ساختمانی به‌ازای مساحت ساختمانی دریافت و به‌حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شد اما در سال 92ماده‌واحده‌ای در قانون بودجه این سال درنظر گرفته شد که به موجب آن سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده سهم کارفرمایی بیمه این کارگران را پرداخت کنند. با پایان یافتن سال92 تعداد 800هزار کارگر توانستند با این مصوبه بیمه شوند و از ابتدای 93نیز حق بیمه سهم کارفرمایی از محل صدور پروانه ساختمان درنظر گرفته شده است. جالب اینجاست که اکنون با آنکه کارفرمایان حق بیمه را به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند اما به‌دلیل آنکه در قانون برای پرداخت حق‌بیمه توسط کارگر پیش‌بینی نشده بیمه کارگران ساختمانی متوقف مانده است.

 

کد خبر 258948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز