یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه پیتزبورگ در یک شیوه درمانی آزمایشی، موفق به بازسازی عضلات انسان با استفاده از بافت مثانه خوک شدند.

ماهیچه انسان با استفاده از بافت مثانه خوک بازسازی شد

به گزارش ایسنا، در این مطالعه پنج مرد در دهه 20 و 30 سالگی که صدمات 58 تا 90 درصدی در عضلات یکی از پاهای خود داشتند، تحت درمان قرار گرفتند.

دو بیمار در اثر جراحات جنگی، یک بیمار در اثر آسیب‌ ناشی از ورزش و دو اسکی‌باز دچار جراحت عضلات چهار سر ران (quadriceps) یا آسیب در بخش خارجی ساق پا موسوم به کمپارتمان درشت نی قدامی (anterior tibial compartment) شده بودند.

عضلات، یکی از معدود بافت‌هایی با قابلیت بازسازی و رشد مجدد هستند، اما اگر بخش زیادی از بافت برداشته شود، زخم باعث ایجاد یک جای جراحت بزرگ می‌شود.

در روش درمانی آزمایشی، داربستی پروتئینی از بافت مثانه خوک تهیه می‌شود؛ طی عمل جراحی، بافت اسکار از عضلات باقی مانده برداشته شده و سپس با کمک داربست پروتئینی، امکان رشد و تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های عضله فراهم می‌شود.

داربست پروتئینی حاوی سلول‌های مثانه خوک با جذب سلول‌های بنیادی، اقدام به ترمیم زخم کرده و چارچوبی برای سلول جهت رشد و جایگزینی بافت آسیب دیده فراهم می‌کند.

با کمک این شیوه درمانی، رشد عضلات و ارتقاء عملکرد عضلات ‌آسیب دیده در سه بیمار احیا شد.

این شیوه درمانی می‌تواند در آینده برای بازسازی بیمارانی که بخش زیادی از عضلات خود را از دست داده‌اند، مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 258407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز