سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

مسعود میر: اردیبهشت به نیمه نزدیک می‌شود و اکران نوروزی سینماها همچنان ادامه دارد. از مجموع ۵فیلم اکران نوروزی هنوز ۴فیلم کف فروش را حفظ کرده‌اند و تنها فیلمی که از روزهای آغاز سال نو تاکنون کارکنان سینماها را مجبور کرد سردر را تغییر دهند و تابلوها را جمع کنند، همان «با دیگران» ناصر ضمیری است.

سینما-فیلم


فروش روزانه 4فیلم دیگر نشان می‌دهد «طبقه حساس» با فروشی تقریبا دوبرابر دیگران و 3فیلم «معراجی‌ها»، «خط ویژه» و «چ» با فروش‌هایی که سینمادارها را راضی نگه داشته، هنوز مشغول جذب مخاطب هستند.

این فروش خوب هر چند برای دست‌اندرکاران سینما اتفاقی خوشایند است اما حالا یک مشکل کوچک به برنامه‌ریزی‌های جماعت سینمایی افزوده است؛ برای اینکه ماجرا روشن‌تر شود، بیایید اینگونه به موضوع نگاه کنیم که فیلم‌های در نوبت اکران تا اطلاع ثانوی نمی‌دانند چه روزی رنگ پرده را می‌بینند!

جایگزین‌هایی برای بعد!

چندی پیش اعلام شد قرارداد نمایش فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در گروه استقلال بسته شده و این فیلم بعد از طبقه حساس به نمایش درخواهد آمد. این خبر البته همسان‌های دیگری هم دارد که از این قرار است: «اشباح» آخرین ساخته داریوش مهرجویی به جای فیلم «چ» در گروه سینمایی آزادی روی پرده می‌رود و گروه سینمایی قدس هم قرارداد نمایش «متروپل» مسعود کیمیایی را بعد از پایان اکران فیلم مسعود ده‌نمکی با تهیه‌کنندگان امضا کرده است. نکته جالب درباره وضعیت نمایش عمومی اشباح یا متروپل یا ساخته روح‌الله حجازی این است که هیچ‌کدام از سازندگان این فیلم‌ها نمی‌دانند قرار است چه روزی تابلوی فیلم‌شان بر سردر سینماهای تهران و شهرستان‌ها جاخوش کند و این هم از آن دردسرهای سینمایی است که احتمالا فقط در ایران رخ می‌دهد. محدودیت سالن‌های سینما و گروه‌های نمایش فیلم از یکسو و انبوه فیلم‌های در نوبت نمایش باعث شده سیاه‌های بلندبالا از ساخته‌های سال‌های گذشته در انتظار فرارسیدن زمان نمایش باقی بمانند. این روزها البته ادامه فروش امیدوارکننده فیلم‌های اکران نوروز 93هم باعث شده است بلاتکلیفی برای زمان نمایش فیلم‌های اکران دوم بهار جدی‌تر شود.

یک جایگزین ستاره‌دار

سخنگوی شورای صنفی نمایش البته خبری هم درباره مشخص شدن تکلیف فیلم بعدی گروه سینمایی آفریقا دارد. غلامرضا فرجی به همشهری می‌گوید: براساس توافق اعضای شورا و تصویب آنها قرار شد فیلم سینمایی «5‌ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده بعد از اتمام دوره نمایش فیلم خط ویژه روی پرده سینماها برود. فرجی البته زمان دقیق آغاز اکران را نمی‌داند و با توجه به وضعیت فروش خط ویژه، باید 5 ستاره را هم در کنار فیلم‌های اشباح، متروپل و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو در صف مانده‌های اکران نامگذاری کرد.

نکته آخر هم اینکه فیلم «زندگی جای دیگری است» که جایگزین فیلم با دیگران شده، با فروشی نسبتا خوب تا امروز مرز فروش 100میلیون تومان را پشت سر گذاشته و اگر این روند ادامه داشته باشد، باید از همین حالا منتظر یک فیلم درصف‌مانده دیگر هم بود که در زمانی نامعلوم جایگزین زندگی جای دیگری است می‌شود.

همه گزینه‌های عید فطر

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره وضعیت اکران عید فطر و خبرهایی که گاه و بیگاه درباره فیلم‌های اکران عید فطر منتشر می‌شود، به نکته‌ای جالب اشاره می‌کند. فرجی به همشهری می‌گوید: حرف و خبر درباره اکران عید فطر بسیار است اما تاکنون قرارداد هیچ فیلمی برای این اکران در شورای صنفی نمایش ثبت نشده است. ممکن است بعضی از فیلم‌ها با شرکت‌های پخش فیلم قرارداد امضا کرده باشند اما از نظر ما هنوز هیچ فیلمی رسما در جدول نمایش عید فطر قرار نگرفته است.

کد خبر 257741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز