نخستین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در سال۹۳ روز پنجشنبه در محل شورای شهر تهران برگزار شد و اعضای آن به ریاست احمد مسجدجامعی به مجمع رأی دادند.

مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها

البته هدف از تشکیل جلسه این مجمع، تبیین سیاست‌های کلی شوراهای کشور در جهت تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال به‌عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و همچنین انتخاب اعضای کمیسیون‌های سه‌گانه بود.

در شروع اجلاس، مسجدجامعی گفت: «فرهنگ همواره به‌نحوی همپوشانی خود را با شهر، مسکن، زیبایی‌شناسی، معماری و... بروز داده است. همچنان که در دامنه‌های البرز هدایت آب به‌صورت زیرزمینی و از قنات‌ها صورت می‌گرفته که سبب پیشگیری از بخار شدن آب می‌شده است.

امروزه در مسیر هدایت آب مقدار زیادی از آن در رسیدن به سدها و مخازن تصفیه آب، تبخیر می‌شود. یا اینکه در گذشته بین حیاط و ایوان یک اتاق وجود داشت که یک مانع حرارتی برای صرفه‌جویی در مصرف گرما یا سرما بوده است. اگر به‌خاطر داشته باشید در گذشته خانه‌ها با یک والور گرم می‌شد و با یک پنکه سرد.» به عقیده مسجدجامعی آنچه در سخنان رهبری در نسبت بین فرهنگ و اقتصاد وجود دارد همان است که در تجربه کهن ما وجود داشته و امروزه به آن توسعه پایدار می‌گویند.

در ادامه جلسه نیز معاون اداری و اجرایی شورای شهر تهران درخصوص فعالیت‌های مجمع مشورتی کلانشهرها و مراکز استان‌ها از سال82 صحبت کرد. ولی‌الله شجاع‌پوریان با اشاره به فعالیت دبیر خانه مجمع خاطرنشان کرد: «از جمله اقداماتی که ما در دبیر خانه مجمع انجام دادیم تشکیل سایت دبیر خانه بوده تا از این طریق مراکز استان‌ها در جریان فعالیت‌های دیگر شهرها قرار گیرند.»

بحث داغ انتخابات مجمع

انتخاب رئیس سِنی، نایب‌رئیس و منشی و خزانه‌دار مجمع، ادامه کار بود که اظهارنظر رؤسای شورای شهرها حسابی جلسه را داغ کرد. سرانجام رئیس سنی مجمع به آقای نیک از شورای بجنورد سپرده شد. همچنین عبدالناصر گرگیج، رئیس شورای زاهدان به‌عنوان منشی مجمع انتخاب و قرار شد نایب‌رئیسی به رؤسای شوراهایی که شهرشان میزبان مجمع خواهد بود، سپرده شود. عضو خزانه‌داری هم به‌دلیل عدم‌فعالیت در دوره‌های قبل و نامزدنشدن فردی حذف شد.

امید به حل مشکلات معماری

مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و البته رئیس سابق مجمع مشورتی کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز در این اجلاس حضور داشت. وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه سبک زندگی ازجمله مقوله‌های اثر‌گذار در فرهنگ است، گفت: «این موضوع را می‌توان از معماری شهرها در گذشته استنباط کرد، معماری ایرانی اسلامی که متأسفانه ما در دوره‌های گذشته از آن غافل بودیم و اتفاقا از همین مجمع می‌توان نسبت به اصلاح آن امیدوار بود.» گفتنی است در این اجلاس از زحمات مهدی چمران، رئیس پیشین مجمع شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها تقدیر به‌عمل آمد.

لزوم بازنگری آیین‌نامه شوراها

در حاشیه اجلاس مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها به سراغ احمد مسجدجامعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان رفتیم و از آنها درخصوص جمع‌بندی‌شان از اجلاس پرسیدیم.

احمد مسجدجامعی: شهر به‌‌عنوان یک‌موجود زنده هر روزه نیازهای جدیدی دارد. آیین‌نامه‌های پیشین قابلیت پاسخگویی به نیازهای کنونی شهرها را ندارند و باید در این امر یک بازنگری صورت بگیرد. به همین منظور مجمع شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

ولی‌الله شجاع‌پوریان: این مجمع به‌عنوان یک‌مجمع مشورتی که تصمیمات و مصوبات آن به همه شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کشور منعکس می‌شود، جایگاه مهمی دارد. دستور مجمع بر این است که به‌صورت محتوایی وارد موضوع تعیین شده امسال از سوی رهبری شود و محورهای مختلف آن‌را استخراج کند. البته در شوراهای شهر و روستا دیدگاهی وجود دارد که باید قوانین و آیین‌نامه‌ها بازنگری شوند.

 

کد خبر 257268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز