همشهری‌آنلاین: چهل‌و‌سومین شماره‌ی ماه‌نامه‌ی داستان همشهری با آثاری از محمدابراهیم باستانی پاریزی، کامبیز درم‌بخش، ابوتراب خسروی، مژده دقیقی، احمد کسایی‌پور، سروش صحت، فرشته احمدی، حامد اسماعیلیون، جواد رسولی، احسان رضایی، یاسر مالی، دوریس لسینگ، آلیس مونرو، جان آپدایک، لوری مور، جاناتان فرنزن و دیوید فاستر والاس منتشر شد.

چهل‌و‌سومین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری

این شماره از مجله‌ی داستان همشهری به مناسبت همزمانی انتشار آن با نمایشگاه کتاب و همینطور روز پدر حال و هوایی متناسب با این رویدادها دارد.

بخش درباره زندگی این شماره با روایتی از محمدابراهیم باستانی پاریزی آغاز می‌شود با عنوان از تنگ و ننگِ جنگ. باستانی پاریزی در این نوشته مثل همیشه با نثری شیرین خاطره‌ای قدیمی را روایت می‌کند. در روایتی دیگری سروش صحت در چرا گریه می‌کنی؟ از رابطه‌ی غریب و دایره‌وار پدرها و پسرها در نسل‌های متوالی نوشته؛ از پدرش، خودش و پسرش. در ادامه‌ی این بخش سه روایت به کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص دارند. احسان رضایی در دو قصه با یک بلیت به تقدیم‌نامچه‌های ابتدای کتاب‌ها پرداخته، جان آپدایک در پسرک کتابخوان درباره‌ی عکسی از نه‌سالگی‌اش نوشته که در آن در حال کتاب خواندن است. و استفن اسپارکس در کتابی که نخوانده‌ام راز جذابیت کتابی را برملا می‌کند که هرگز آن را نخوانده اما مدام با خودش اینجا و آنجا می‌برد. قسمت دوم خاطرات ایران از دوریس لسینگ دیگر مطلب این بخش است. قسمت اول خاطرات ایران پیش‌تر در شماره‌ی نوروزی مجله‌ی داستان منتشر شده بود.

بخش داستان شماره‌ی اردیبهشت‌ماه برای دوست‌داران آلیس مونرو داستانی بلند دارد به عنوان زندگی عزیز با ترجمه‌ی مژده دقیقی. آب از لوری مور، دیگر داستان خارجی این بخش است. داستان‌های ایرانی که در این شماره می‌خوانید: توکای آبی نوشته‌ی حامد اسماعیلیون و کوران نوشته‌ی فرشته احمدی.

روایت‌های داستانی این شماره همگی در حال و هوای کتاب‌اند. دیکسیونر گزیده‌ای است از دفتر لغت شخصی ناصرالدین‌شاه که لغات فرانسوی را برای حفظ کردن و یادگیری در آن‌ یادداشت می‌کرده. پیغام‌های توی بطری نامه‌هایی است که سیمین دانشور و جلال آل‌احمد درباره‌ی کتاب‌ها برای هم نوشته‌اند، در سال‌هایی که دانشور برای تحصیل به آمریکا سفر کرده بوده. آخرین مطلب این بخش چند آگهی قاجاری است با موضوع کتاب.

خاطرات شغلی یک کارشناس ارتز و پروتز آغازگر روایت‌های مستند این شماره است. در ادامه ارباب تیشه‌ها روایتی تصویری است از یک کارگر در روستایی در خرم‌آباد با عکس‌هایی از حامد بادامی. یک تجربه‌ی این شماره شش روایت از تجربه‌ی رابطه‌ی پر چالش و پر رمز و راز پدران و پسران است.

بخش درباره‌ داستان این شماره با دو مطلب به سراغ تاثیر رسانه‌های جمعی بر ادبیات مکتوب رفته. فاستر والاس در پشت لایه‌های شیشه‌ای از تاثیر تلویزیون بر داستان‌نویسان معاصر می‌گوید و جاناتان فرنزن در خواننده در تبعید به دنبال پاسخ این سوال است: آیا با رشد دنیای دیجیتال ادبیات نابود خواهد شد؟ در آخرین مطلب این بخش ابوتراب خسروی در خلق جهان داستانی از این می‌گوید که اجزای خرده‌روایت‌های داستان از کجا می‌آیند.

بخش پایان خوش این شماره مثل همیشه با داستان‌های دیدنی کامبیز درم‌بخش همراه است.

شماره‌ی اردیبهشت ماه‌نامه‌ی داستان همشهری در 246 صفحه و با قیمت 6000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 257229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز