همشهری آنلاین: مقامات دولت یمن اعلام کردند: گروه تروریستی القاعده مسئول انجام حمله انتحاری علیه گردشگران اسپانیایی‌است.

به نوشته ال پاییس، وزارت امورخارجه اسپانیا در پی وقوع این حمله انتحاری که علیه اتباع این کشور به وقوع پیوست این اقدام تروریستی را محکوم کرد. میگل انخل موراتینوس وزیر امورخارجه اسپانیا اعلام کرده است که این حادثه در ساعت 17:30 به وقت یمن رخ داده است.

وزیر امورخارجه اسپانیا همچنین از اعزام یک فروند هواپیما به یمن  برای بازگرداندن اجساد قربانیان و مجروحان این حادثه تروریستی خبر داده است. پرونده‌‌ای نیز برای انجام تحقیقات قضایی درباره این حادثه تروریستی در دیوان عالی اسپانیا باز شده‌است.

تا کنون هیچ گروهی این حادثه تروریستی را به عهده  نگرفته است. با این حال مقامات محلی یمنی می‌گویند که شاخه القاعده یمن هفته گذشته نسبت به انتقام‌گیری درقبال دستگیری تعدادی از اعضای این گروه توسط پلیس یمن هشدار داده بود.

یمن خاستگاه خانواده اسامه بن لادن رئیس گروه تروریستی القاعده است. پلیس یمن اعلام کرده است که در ماه گذشته نیز القاعده نسبت به انجام حملات انتحاری هشدار داده بود.

حمله‌ای که روز دوشنبه 2 ژوئیه بوقوع پیوست 7 گردشگر اسپانیایی را در نزدیکی معبد صبا به کام مرگ فرستاد. 

کشته شدن گردشگران اسپانیایی

هفت گردشگر اسپانیایی روز دوشنبه 2 ژوئیه  در جریان دیدار از معبدی منتسب به ملکه صبا در یمن بر اثر انفجار یک خودرو در نزدیکی این معبد کشته و شش نفر دیگر از اتباع این کشور نیز مجروح شدند.دو شهروند یمنی که یکی از آن‌ها مترجم و دیگری راهنما بود نیز در این حادثه تروریستی کشته شدند.

قربانیان این حادثه تروریستی متعلق به یک گروه از گردشگرانی بودند که از ایالات باسک و کاتالونیای اسپانیا به یمن آمده بودند.

دو خودروی امنیتی یمنی نیز این گروه را اسکورت می‌کردند. مقصد نهایی این گروه معبد بلقیس (ملکه صبا) واقع در نزدیکی شهر باستانی مارب، در 130 کیلومتری صنعا پایتخت یمن بود. گفته می‌شود شهر مارب پایتخت پادشاهان صبا بوده‌است.

سابقه اقدامات تروریستی القاعده در یمن

حملات گروه القاعده در یمن مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز اعضای این گروه ناو آمریکایی یو . اس. اس کول را در سال 2000 در سواحل یمن هدف قرار داده بودند که این حادثه به کشته شدن 17 تفنگدار نیروی دریایی آمریکا انجامیده بود.

در سال 2002 نیز یک نفتکش فرانسوی از سوی گروه تروریستی القاعده مورد هدف قرار گرفت که در این حادثه نیز دو نفر کشته شدند. در 15 سال اخیر نیز بیش از 200 خارجی توسط تروریست‌های وابسته به گروه القاعده در یمن ربوده شده‌اند.

کد خبر 25689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز