دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخستین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه پیروز قطعی نداشت و نتیجه در دور دوم مشخص خواهد شد..

macedonia

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، رقابتِ «گیورگه ایوانف» ،رئیس‌جمهور کنونی مقدونیه با رقیب اصلی او در انتخابات به دور دوم کشیده شده تا مردم این کشور دوباره 8 اردیبهشت به پای صندوق‌ها بروند.

ریاست‌جمهوری در مقدونیه بیشتر سمت تشریفاتی است و دور دوم رأی‌گیری نیز احتمالاً با انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور، هم‌زمان خواهد شد. دولت ائتلافی متشکل از اقوام مختلف در کشورِ کوچک مقدونیه که نتوانسته بود بر سر نامزد واحدی برای ریاست جمهوری در این کشور توافق کند، چندی پیش برگزاری انتخابات پارلمانی را خواستار شد.

کمیسیون انتخاباتی مقدونیه بعد از شمارش 90 درصد کل آراء در نخستین مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد طبق نتایج اولیه، ایوانف نامزد پیشنهادی از سوی حزب محافظه کارِ «نیکلا گروئفسکی» ،نخست‌وزیر مقدونیه توانسته است 52 درصد از کل آراء مأخوذه را به دست آورد .این در حالی است که برای پیروزی قطعی، تعداد آراء کاندیدا باید معادل 50 درصد کل افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات و نه تعداد رأی‌دهندگان باشد. شمار واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه نیز یک میلیون و 700 هزار نفر است.

بر اساس قانون اساسی مقدونیه، مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور باید دو هفته بعد از مرحله نخست برگزار شود.

ایوانف گفت نتایج دور نخست نشان‌دهنده این است که در مرحله دوم رأی‌گیری در تاریخ 8 اردیبهشت(27 آوریل) چه خواهد شد. او در جمع هواداران خود افزود : « با این نتایج، شهروندان هم اینک گفته‌اند که در بیست و هفتم آوریل چه می شود: پیروزی دو جانبه در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری (برای حزب حاکم) و پیروزی دو جانبه‌ای که هم اینک می‌توانیم آن را ببینیم».

در انتخابات روز یکشنبه مقدونیه، «استیو پنداروفسکی»، نامزد جناح مخالف دولت با گرایش چپ میانه، 37 درصد کل آراء را به دست آورد و دو نامزد دیگر انتخابات نیز شمار اندکی از کل آراء را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 255850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز