چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

محمود مولایی: پس از اینکه کوروش باقری متقاعد نشد در راس تیم‌ملی وزنه‌برداری باقی بماند، سرانجام تغییراتی در کادرفنی صورت گرفت تا اردوهای تیم ملی از اسفند گذشته شروع شود.

وزنه برداری

مرحله نخست تمرینات تیم ملی از 10اسفند آغاز شد و اکنون مرحله دوم اردو با مربیگری بهمن زارع و هادی پانزوان پیگیری می‌شود. تیم ملی که برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون آماده می‌شود قرار است اردوهای مختلفی تا شهریور‌ماه داشته باشد. بهمن زارع، سرمربی تیم ملی به همشهری می‌گوید: «مرحله دوم اردوی ما در تهران برگزار می‌شود و بنا داریم در ادامه در شهرستان هم اردو برپا کنیم. در این‌باره هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و مشخص نیست که به چه شهری خواهیم رفت اما برگزاری اردو در یکی از شهرها از برنامه‌های کادرفنی است». او ادامه می‌دهد: «درنظر داریم یک مرحله اردوی خارجی داشته باشیم. احتمال دارد که در مجارستان اردو بزنیم ولی هنوز کشور مورد نظر مشخص نشده و البته مهم‌تر از این موضوع بودجه درنظر گرفته شده برای این اردو خواهد بود؛ زیرا اردوی خارجی مستلزم شرایط مالی فدراسیون وزنه‌برداری است. به‌نظر من وضعیت مالی فدراسیون برای پیشبرد اهداف تیم ملی خیلی مهم است».

سرمربی تیم ملی درباره وضعیت مالی فدراسیون به‌طور شفاف صحبت نمی‌کند اما در حرف‌هایش پیداست که فدراسیون وزنه‌برداری در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد. زارع که پس از سال‌ها دوباره به کادرفنی تیم ملی اضافه شده، نمی‌خواهد در نخستین رقابت تیم ملی ناکام باشد. او می‌گوید: «امیدوارم پول و بودجه به وقتش به فدراسیون تزریق شود و اینطور نباشد که یک‌ماه مانده به بازی‌های آسیایی به ما پول بدهند». در بازی‌های آسیایی اینچئون برای نخستین بار کادرفنی جدید محک خواهد خورد و مربیان تیم ملی قصد دارند بهترین نتیجه را در این رقابت‌ها به‌دست بیاورند.

در سال‌های گذشته کورش باقری به‌عنوان سرمربی تیم ملی بعد از رسوایی دوپینگ در فدراسیون توانست دوباره وزنه‌برداری را احیا کند و تیم ملی را به دوران طلایی برساند. بعد از رفتن کورش باقری حالا این پرسش مطرح است که آیا مربیان جدید می‌توانند راه باقری را ادامه دهند. سرمربی تیم ملی معتقد است: «نتایج باقری با تیم ملی در تاریخ ورزش وزنه‌برداری ماندگار خواهد ماند. او با تیم ملی عملکرد قابل‌قبولی داشت اما من هم برای ادامه این مسیر تجربه دارم؛ چون قبلا سرمربی تیم ملی بودم و با یکسری از ملی‌پوشان پیش از این کار کرده‌ام. این وزنه‌برداران آن موقع جوان بودند ولی الان باتجربه شده‌اند و در اردو حضور دارند. من و پانزوان هم این افتخار را داریم که در خدمت این وزنه‌برداران باشیم و باید همگی دست به‌دست هم دهیم تا تیم موفق شود».

تیم ملی امسال 2 رقابت مهم پیش‌رو دارد که اولی همان بازی‌های آسیایی اینچئون است و دوم مسابقات جهانی آلماتی قزاقستان. بازی‌های آسیایی 28شهریور‌ماه شروع می‌شود و مسابقات جهانی 13آبان. البته مسابقات جهانی اهمیت بیشتری برای تیم ملی دارد، به‌خصوص اینکه این رقابت‌های انتخابی المپیک برزیل هم به‌حساب می‌آید. زارع در این رابطه می‌گوید: «برای موفقیت در این دو رقابت نیازمند پشتیبانی از سوی فدراسیون و پیشکسوتان وزنه‌برداری هستیم. اگر این پشتیبانی صورت بگیرد، ما می‌توانیم نتیجه لازم را در این رقابت‌ها کسب کنیم».

بازگشت ملی‌پوشان المپیکی

با شروع دور جدید تمرینات تیم ملی اتفاقات جدیدی هم رخ داد. 5ملی‌پوش المپیک لندن که به‌دلیل اختلاف با کورش باقری در یک‌سال‌ونیم گذشته در تمرینات تیم ملی حضور پیدا نکرده بودند در اردو حاضر شدند. گرچه گفته شد اختلاف بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، نواب نصیرشلال، سعید محمدپور و سجاد انوشیروانی با کورش باقری به آشتی رسیده اما این ملی‌پوشان تنها با جدایی باقری حاضر به بازگشت به اردوی تیم ملی شده‌اند. این 5ملی‌پوش (البته محمدپور در مقطع کوتاهی در تمرینات تیم ملی شرکت کرد)هیچ‌گاه حاضر نشدند با باقری همکاری کنند و آخرین همکاری آنها به المپیک لندن برمی‌گشت. در رقابت‌های المپیک لندن سلیمی در فوق‌سنگین مدال طلا گرفت و انوشیروانی مدال نقره. در وزن 85کیلوگرم رستمی با مدال برنز خود نخستین مدال کاروان ورزشی ایران را کسب کرد و نصیرشلال مدال نقره دسته 105کیلوگرم را به‌دست آورد. با این حال، اختلافات آنها با سرمربی تیم‌شان بعد از این رقابت‌ها آشکار شد.

اکنون این 5ملی‌پوش به اردوی تیم ملی بازگشته‌اند، در شرایطی که خبری از باقری نیست. زارع قصد ندارد وارد این بحث شود و تنها از بازگشت آنها به تمرینات خوشحال به‌نظر می‌رسد. او می‌گوید: «این نفرات بیشتر از یک سال از اردوهای تیم ملی دور بودند. در این مقطع که کمتر از 6‌ماه تا بازی‌های آسیایی فرصت داریم، فقط به این فکر می‌کنم که چطور بچه‌ها را به فرم مناسبی برسانیم و کمک کنیم تا این نفرات افتخارآفرینی کنند».

بلوغ فکری

با جدایی کورش باقری از تیم ملی به‌نظر می‌رسید که تنش در وزنه‌برداری هم به پایان رسیده است اما درگیری سعید محمدپور با سعید رضازاده در اردوی تیم ملی جوانان دوباره برای این فدراسیون حاشیه‌ساز شد. البته بعد از درگیری این شائبه به‌وجود آمد که سختگیری‌های باقری برای وزنه‌برداران راهکار مناسبی بوده تا حاشیه‌ای در اردوی تیم ملی اتفاق نیفتد. به‌خصوص اینکه در درگیری محمدپور و رضازاده سرمربی تیم ملی جوانان یعنی حسین توکلی تنها نظاره‌گر بوده است.

اکنون تمام بهترین‌های وزنه‌برداری در اردوی تیم ملی به‌سرمی‌برند و آیا بهمن زارع می‌تواند از تنش‌های احتمالی جلوگیری کند؟ سرمربی تیم ملی بزرگسالان تأکید می‌کند: «من 9سال پیش سرمربی تیم ملی بودم و همانطور که گفتم برخی از وزنه‌برداران امروز در آن دوران زیرنظر من کار می‌کردند. این وزنه‌برداران نسبت به آن زمان تغییر کرده‌اند و تفکرات‌شان حرفه‌ای شده است. در حال حاضر جدیدترین ملی‌پوشان حداقل 8-7 سال در اردوهای تیم ملی حضور داشته و الان یک وزنه‌بردار باتجربه به‌حساب می‌آیند. بچه‌ها الان به بلوغ فکری رسیده‌اند و خدارا شکر شرایط خودشان و تیم را می‌دانند. ضمن اینکه ما هم در کنار آنها هستیم و با هم می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم».

4وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین

در مرحله دوم اردوی تیم ملی 14وزنه‌بردار حضور دارند که در دسته‌های سنگین وزن نفرات بیشتری به اردو فراخوانده شده‌اند. به‌دلیل غیبت 5ملی‌پوش المپیکی و درخشش نفرات جدید در دسته 105و به اضافه 105کیلوگرم ترافیکی از بهترین نفرات در این وزن‌ها به‌وجود آمده است. در دسته 105کیلوگرم نواب نصیرشلال، جواد نادری و محمدرضا براری حضور دارند و در دسته فوق‌سنگین 4وزنه‌بردار حاضر هستند. بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، بهادر مولایی و رشید شریفی نفرات این دسته هستند اما آیا این موضوع در آینده می‌تواند برای کادر فنی دردسرساز شود؟ سرمربی تیم ملی می‌گوید: «به‌نظر من حضور این تعداد از نفرات در دسته سنگین وزن موهبت است و دردسری ندارد. چون ما در این دسته‌ها نفرات خوبی داریم که پتانسیل بالایی برای گرفتن مدال در بازی‌های آسیایی و جهانی دارند». زارع ادامه می‌دهد: «قبلا زمانی که سرمربی تیم ملی بودم بهداد سلیمی که هنوز یک سال از رده سنی جوانان او باقی مانده بود را به اردوی بزرگسالان آوردم و سال 2009 بهداد در ترکیب بزرگسالان وزنه زد و کیانوش رستمی نیز به همین ترتیب. یعنی یک سال زودتر این نفرات را در ترکیب بزرگسالان قرار دادیم که این کار هم اثربخش بود و در روند کاری رو به جلوی ما تأثیرداشت. الان هم نفرات باتجربه و جوان می‌توانند در کنار هم کار کنند و ما نفرات زیادی در هر وزنی داشته باشیم».

برای برپایی مرحله دوم اردو برخی از وزنه‌برداران از تیم ملی کنار گذاشته شدند و 13نفر در اردو ماندند. جالب اینکه محمدرضا براری در بین این نفرات نبود و کادرفنی با اصلاح این فهرست او را به تیم ملی بازگرداند. زارع درباره علت این موضوع عنوان می‌کند: «ما براری را به اردو دعوت نکردیم و از قبل او را برای مرحله دوم درنظر گرفته بودیم. یعنی انتخاب جدیدی نداشتیم و براری به‌دلیل مشکلات شخصی چند روزی از تمرینات دور بود. بعد هم به اردو آمد و مشکل خاصی نیست». بهمن زارع در ادامه معتقد است که وزنه‌برداری یک ورزش رکوردی است. او اضافه می‌کند: «چون وزنه‌برداری ورزش رکوردی است، هر وزنه‌برداری که عملکرد بهتری داشته باشد در فهرست نهایی ما قرار‌خواهد گرفت. اردوهای تیم ملی جای وزنه‌برداران آماده است و در این شرایط این خود ورزشکار است که با تلاش بیشتر می‌تواند جایگاه خودش را در تیم ملی تثبیت کند. به این ترتیب قرار نیست که هر کس به اردوی تیم ملی دعوت شد تا همیشه در اردوها باقی بماند. منطق کار می‌گوید هرچه که به جلوتر می‌رویم ریزش هم داشته باشیم اما در کنار این ریزش ما فرصت‌های جدیدی را هم برای وزنه‌برداران ایجاد می‌کنیم تا با حضور در اردوی تیم‌ملی میزان توانایی‌های خودشان را با سایر اردونشینان قیاس کنند». گفته می‌شود در اردوی تیم ملی بهداد سلیمی که بعد از مدت‌ها در تمرینات حضور یافته است، نسبت به 3 وزنه‌بردار فوق‌سنگین آمادگی بهتری دارد. در دیگر وزن‌ها نیز نفراتی چون مجید عسکری (دسته 56کیلوگرم)، جابر بهروزی، احسان رضائیان (دسته 69کیلوگرم)، کیانوش رستمی، رسول تقیان (دسته 85کیلوگرم)، سعید محمدپور و میثم محبی(دسته 94کیلوگرم) حضور دارند. زارع می‌گوید: «ما باید از اتفاقات گذشته عبور کنیم و با خیال آسوده روی وزنه‌برداری که یک ورزش گروهی محسوب نمی‌شود تمرکز کنیم تا به موفقیت برسیم».

کار زیادی نمی‌توانیم درباره دوپینگ انجام دهیم

بعد از رسوایی دوپینگ در فدراسیون وزنه‌برداری با حضور کورش باقری در تیم ملی تلاش‌های بسیاری شد تا ورزشکاران به سمت دوپینگ نروند. به همین دلیل دوپینگ وزنه‌برداران در سال‌های گذشته به حداقل رسید، به‌طوری که در ماه‌های گذشته تنها سهراب مرادی و یاسین باقری با آزمایش دوپینگ مثبت روبه‌رو شدند. باقری معتقد بود که مربیان نقش بسیار زیادی در جلوگیری از این معضل دارند و بهمن زارع معتقد است: «واقعیت این است که ما کار زیادی نمی‌توانیم درباره دوپینگ انجام دهیم و فقط می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم. چون فهرست داروهای ممنوعه هر سال تغییر می‌کند و داروهای جدیدی به آن اضافه می‌شود. برای همین مهم است که وزنه‌برداران آگاه باشند که چه دارو و مکملی دوپینگ محسوب می‌شود. با همه اینها، فدراسیون پزشکی و فدراسیون وزنه‌برداری نقش پُررنگ‌تری نسبت به ما دارند و آنها باید جلوی دوپینگ را بگیرند».

کد خبر 255291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز