همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: در بحث آزادی سربازان ربوده شده شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که ان‌شاءالله شاهد خبرهای خوش در این باره خواهیم بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری درباره آخرین فعالیت‌ها و تلاش در راستای بحث آزادی پنج مرزبان ایرانی، اظهار کرد: ما این سربازان را مثل فرزندان خود می‌دانیم و حسمان هم این است که جزو خانواده آنها هستیم؛ بنابراین تمام فعالیت‌هایی را که برای آزادی آنها لازم بوده انجام داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه "از جمله فعالیت‌ها در این زمینه، فعالیت‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای بوده است"، گفت: همچنین فعالیت‌های امنیتی، نظامی و انتظامی نیز مورد توجه قرار گرفته است، ضمن اینکه مذاکرات مستقیمی نیز با افراد صاحب نفوذ در پاکستان انجام شده و امیدواریم مجموعه این اقدامات نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: آن‌ها ابتدا بحث گروگان‌گیری را کتمان می‌کردند ولی ما به آنها گفتیم تمام آدرس‌ها و مشخصات و ردها را داریم.

رحمانی فضلی در ادامه اظهار کرد: همه مسئولان کشور در هر شرایطی پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای در حال پیشروی است که ان‌شاءالله شاهد خبرهای خوش در این باره خواهیم بود.

وی با بیان اینکه "ورود سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این موضوع از جمله وظایف آنها قلمداد می‌شود"، درباره راه‌اندازی کمپین‌ها در این باره گفت: لازم نیست ما چیزی بگوییم. آنها که مدعی حقوق بشر هستند باید زودتر از این وارد بحث می‌شدند. ولی ما تا امروز حرکت و فعالیتی از جانب آنها ندیده‌ایم.

احتمال تقدیم پیش‌نویس قانون احزاب به دولت در اوایل سال 93

رحمانی فضلی در ادامه با مورد توجه قرار دادن موضوع پیش‌نویس اصلاح قانون احزاب، اظهار کرد: این بحث با مشارکت همه احزاب مورد توجه قرار گرفت و برخی از آن‌ها نظرات لازم را به ما ارائه دادند و ما نیز این نظرات را به استان‌ها فرستادیم تا مدیران آنها نیز نظرات خود را ارائه دهند.

وزیر کشور در همین راستا گفت: به نظر می‌رسد اوایل سال آینده پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون احزاب را به دولت تقدیم کنیم.

فعال کردن خانه احزاب از برنامه‌های ما در سال آینده است

وی همچنین درباره ضرورت تشکیل خانه احزاب اظهار کرد: در این باره جلساتی برگزار و طی این جلسات مقرر شد که دوستان عضو، مجمع را تشکیل بدهند و هیأت مدیره تأسیس کنند. به هر ترتیب فعال کردن خانه احزاب یکی از برنامه‌های ما در سال آینده خواهد بود.

در ادامه خبرنگاری گفت "اگرچه شما کار تشکیل خانه احزاب را به خود آنها واگذار کرده‌اید، اما احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب دارای مشکلاتی هستند و به وفاق و همدلی نرسیده‌اند" که وزیر کشور در این باره پاسخ داد: اختلاف بین احزاب، طبیعت کار آنهاست. البته احزاب نباید بر مسائل صنفی خود اختلاف داشته باشند.

وی اضافه کرد: اداره خانه احزاب تابع ضوابطی است که آنها اگر با این موضوع مشکلی دارند می‌توانند ضوابط را تغییر دهند؛ حال اگر می‌خواهند تغییراتی بوجود آورند باید مجمع عمومی تشکیل دهند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با حضور افراد اصلاح‌طلب و اصولگرا با بنده برگزار شد، من اختلافی در این رابطه بین آنها ندیدم و این موضوع تصویب شد که آنها مجمع و هیأت مدیره خود را تشکیل دهند. اختلافی وجود ندارد ولی چون چندین سال است که این موضوع بصورت راکد وجود داشته، زمان می‌برد ولی به هر حال نباید نگران بود.

تلاش وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی

وزیر کشور در ادامه، بحث و بررسی در مورد قانون انتخابات را از دیگر برنامه‌های مورد نظر این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: نظرسنجی از افراد، ‌احزاب و گروه‌های مختلف درباره قانون انتخابات مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه "امسال مقدمات انجام انتخابات کاملا الکترونیکی را کلید زده‌ایم و با توجه به اینکه تا زمان دوره آتی انتخابات دو سال زمان باقی داریم، فرصت کافی در این باره وجود دارد"، افزود: ما جلسات کارشناسی خود را درباره این موضوع برگزار کرده‌ایم و با مدنظر قرار دادن ترکیبی از وزارت کشور، مجلس و شورای نگهبان، موضوع الکترونیکی کردن انتخابات را پی می‌گیریم تا ان‌شاءالله و به امید خدا انتخابات بعدی را کاملاً الکترونیکی برگزار کنیم.

فعال کردن فضای سیاسی از برنامه‌های وزارت کشور است

وزیر کشور در ادامه این نشست خبری، فعال کردن فضای سیاسی بوسیله شفاف کردن موضوعات مختلف را از دیگر برنامه‌های وزارت کشور عنوان کرد و گفت: ما موضوعات اصلی و اساسی را در منظر افکار عمومی قرار خواهیم داد و به دنبال این هستیم تا فضایی ایجاد کنیم که طی آن در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها به جای اینکه نقدهای غیرکارشناسانه و گاه غیرمنصفانه و غیرآگاهانه وجود داشته باشد، بحث‌های مهم و اساسی مدنظر قرار بگیرد و معتقدیم چنین روندی در شفاف‌سازی فضای سیاسی مؤثر خواهد بود.

به دنبال این هستیم که وزارت کشور پرچمدار بحث اقتصاد مقاومتی شود

رحمانی فضلی درباره برنامه‌های وزارت کشور در بحث اقتصاد مقاومتی که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده است، با بیان اینکه "به امید خداوند به دنبال این هستیم که وزارت کشور پرچمدار بحث اقتصاد مقاومتی شود"، افزود: از دیدگاه ما استان‌های کشور دارای شرایط طبیعی، اقتصادی و نیروی انسانی مدیر و ماهر هستند و موضوع اقتصاد مقاومتی باید در پهنه استان‌ها رخ دهد ولی نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی ما که مبتنی بر روش تمرکزگرا در استان‌ها بوده‌اند، اجازه چنین کارهایی را به استان‌ها نداده، بنابراین باید در این مسیر تلاش‌های لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه "هسته اصلی سیاستی که مقام معظم رهبری در این راستا ابلاغ کرده‌اند، ایجاد توازن و تعادل در کل کشور است"، خاطرنشان کرد: توسعه‌محوری در همه برنامه‌های ما مدنظر قرار گرفته است و ما به دنبال این هستیم که این موضوع را در کالبد استان‌ها حلول دهیم و اولین جلسه سال 93 را به این موضوع اختصاص می‌دهیم.

اقدامات وزارت کشور برای امنیت مرزها

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخی درباره اقدامات وزارت کشور در بحث امنیت مرزها در سال 92 و تمهیداتی که این وزارتخانه در این موضوع برای سال 93 اندیشیده است، گفت: در سال 92 تلاشمان این بوده است که مناطقی را که در بحث امنیت خلاء دارند، پُر کنیم.

وزیر کشور اضافه کرد: با تلاش نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق، 80 درصد درگیری‌ها در مناطق مرزی در مبدأ لحاظ شده که این موضوع هزینه‌های جانی و مالی را کاهش می‌دهد و امنیت را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه "به دنبال تسریع ادامه فعالیت‌ها نسبت به قبل هستیم"، تاکید کرد: تمام توانمان را در مناطق شرقی کشور گذاشته‌ایم تا اینکه تسلط و کنترلمان در مناطق مرزی به صورت لحظه‌ای گسترش پیدا کند.

رحمانی فضلی، احداث جاده‌های مرزی را از جمله اقدامات مهم وزارت کشور در بحث امنیت مرزها دانست و اظهار کرد: در جایی که پنج سرباز به گروگان گرفته شده بودند، جاده نداریم. اگر جاده وجود داشته باشد، بُرجک‌هایی نیز ایجاد می‌کنیم؛ ضمن اینکه درصدد هستیم در بخش زیادی از مرزها خطوط فیبر نوری راه‌اندازی کرده و آنجا را مجهز به سیستم‌های کنترل با دوربین کنیم تا از مراکز استان و حتی تهران قابل کنترل باشد.

وزیر کشور در همین راستا تصریح کرد: امیدواریم با اولویت در مناطق شرقی کشورمان، کنترل کاروان‌ها و تردد اشرار را پیگیری کنیم و این موضوع را محور اصلی قرار داده‌ایم.

نمی‌پسندم که وزارت کشور منشاء یک هیجان یا ناراحتی و فقدان آرامش در جامعه باشد

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه "سیاست عمومی و اصلی ما ایجاد آرامش در جامعه است"، گفت: من این موضوع را نمی‌پسندم که وزارت کشور منشاء یک هیجان یا ناراحتی و فقدان آرامش در جامعه باشد؛ چراکه وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت از جمله امنیت روانی و ایجاد آرامش در جامعه است.

وزیر کشور در پایان با بیان اینکه "مجموعه اقدامات ما در جهت تقویت آرامش در کشور بوده است"، خطاب به رسانه‌ها گفت: البته شما در این راستا به ما کمک کرده‌اید و امیدواریم سال 93 را با سیاست‌های رسانه‌ای و همکاری‌های متقابل ادامه دهیم.

کد خبر 253600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز