گروه اقتصادی: محقق نشدن وعده‌های ارزانی و بالا ماندن قیمت سیب‌زمینی موجب شد تا بازهم حذف تعرفه واردات این محصول راه‌حل مشکل گرانی شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران از حذف تعرفه واردات سیب‌زمینی خبر داد و اعلام کرد: براساس مصوبه هیأت دولت تعرفه واردات سیب‌زمینی از 75 به 4درصد کاهش یافته است.علی شریعتی با بیان اینکه امسال برای دلالان و سودجویان بازار سیب‌زمینی سال بسیار مناسبی بوده و رکورد بالاترین نرخ تورم مواد غذایی را سیب‌زمینی تصاحب کرده است به ایسنا گفت: تصمیم بموقع دولت در صدور مجوز واردات سیب‌زمینی و سپس کاهش تعرفه واردات از ٧٥ به ٤ درصد نشان از عزم جدی دولت در تنظیم بازار دارد.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود با عرضه سیب‌زمینی‌های احتکار شده توسط دلالانی که عمدتا در پوشش انجمن‌های بزرگ و حامی ظاهری کشاورزان سود اصلی را می‌برند، طی چند روز آینده شاهد کاهش محسوس قیمت این محصول پرمصرف غذایی در بازار باشیم. شریعتی همچنین از تدارک مشتریان صنعتی سیب‌زمینی برای واردات گسترده این محصول از کشورهای منطقه با رعایت ضوابط سازمان حفظ نباتات خبر داده است.

به گزارش همشهری، نبود برنامه مدون کشت و مشکلات نظام توزیع در حالی علت اصلی افزایش قیمت سیب‌زمینی به 3هزار تومان در هر کیلوگرم است که طبق روال گذشته بازهم حذف تعرفه واردات این محصول راهکار نهایی حل مشکل شده است. با این شرایط باید در آینده نزدیک گلایه‌های کشاورزان از کاهش شدید قیمت و افت سطح زیرکشت این محصول و تکرار سناریوی کمبود و گرانی سیب‌زمینی را شاهد باشیم.

کد خبر 253539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز