همشهری آنلاین: معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: باید کاری کنیم که جشنواره رضوی تبدیل به یک جشنواره دولتی کم‌عمق نشود. با این نگاه می‌توان در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش، جامعیت فکری امام رضا(ع) را در جامعه پیاده کرد.

پوستر جشنواره فرهنگی

به گزارش فارس، کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی مراد‌خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا اظهار داشت: امیدوارم جشنواره سال آینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) پربارتر و همراه با اهداف والای آن محقق شود.

وی با اشاره به آیه «وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب» گفت: تعظیم شعائر الهی نوعی عبادت است.

این شعار می‌تواند در فعالیت‌های ما مطرح شود هر چند اعتقاد دارم مبانی، غایت فعالیت ما است و لزوما نباید نگاه ما به مناسک باشد و تمام هم و غم ما به اسلوب ظاهری قضیه منعطف شود، البته باید مهندسی کار به صورت اصولی رعایت شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد عنوان کرد: در سیره امام رضا (ع) نگاه مهربانی ایشان است که جاری و نازل شده و افراد را به خود جلب می‌کند و همین موضوع می‌تواند گام مثبتی در راستای پیشبرد رو به جلوی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) باشد و اگر محصولات جشنواره طوری باشد که در نهایت به جمع‌بندی اخلاقی برسیم و شرایطی را ایجاد کنیم که به واسطه آن، این جشنواره در درون مردم اثر‌گذار باشد یکی از رموز موفقیت جشنواره را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: باید نقطه‌های دراماتیک یک کار را پیدا کنیم و بر اساس آن یک اثر را به سرانجام برسانیم.

همچنین باید بتوانیم کارها را در این حوزه به صورت قوی و با استفاده از افراد شاخص انجام دهیم تا ترغیبی برای حضور مردم در این جشنواره باشد.

مرادخانی تصریح کرد: معمولا انسان‌هایی که صاحب تریبونی هستند کمتر در این نوع جشنواره‌ها حضور می‌یابند و ما باید زمینه جذب آنها را به این جشنواره فراهم کنیم و وظیفه ما راه‌اندازی هنر در بخش‌های مختلف برای مقاطعی است که مردم می‌خواهند از آن بهره ببرند.

وی یادآور شد: جذب مخاطبان و هنرمندان و نگاه واقعی آنها برای ما حائز اهمیت بوده و می‌تواند به ماندگاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) کمک کند و ما باید تلاش کنیم چرایی این جشنواره، شأن و اصل نزول آن باقی مانده و روز به روز بارورتر شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با انتقاد از جشنواره‌های دولتی تصریح کرد: باید کاری کنیم که جشنواره رضوی تبدیل به یک جشنواره دولتی کم‌عمق نشود.

این جشنواره می‌تواند در حوزه تفکر شیعی گام‌های مؤثری بردارد و کل جریان کشورهای اسلامی را نیز در برگیرد که اگر این نگاه را گسترده‌تر کنیم می‌توان در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش، جامعیت فکری امام رضا (ع) را در جامعه پیاده کرد.

وی با بیان اینکه این روزها واژه «بین المللی» به دلیل کاربرد بیش از حد از آن کمرنگ شده است، گفت: جشنواره امام رضا (ع) توان بین المللی شدن را دارد و باید چیزی را همانند درجه هنری در پیوست این جشنواره بگنجانیم و ضمن نگاه حرفه‌ای به این جشنواره، نگاه جامع به آن داشته باشیم. به طوری که اگر گفتیم بین‌المللی کسی به ما نخندد.

مراد‌خانی خاطرنشان کرد: بین‌المللی بودن جشنواره امام رضا (ع) را به صورت یک باور قبول دارم.

ما ویترینی از ایران و جمهوری اسلامی داریم که در کنار هم کشور ایران و به طور کلی یک کشور دینی را تشکیل می‌دهد و امیدوارم این جشنواره دایره تبلیغی و معرفتی خود را گسترده‌تر کرده و حوزه مشارکت مردم را افزایش دهد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما بتوانیم جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) را جزو جشنواره‌های معتبر کشور قرار دهیم که اعتبارش از مرزهای ایران عبور کند و همچنین بتوانیم یک جایزه برای آن تعریف کنیم اعتبار ویژه‌ای را به دست خواهد آورد و این امکان را برای نفرات برتر جشنواره امام رضا (ع) فراهم کنیم که از جوایز معنوی و هنری برخوردار شود.

وی ادامه داد: جایزه ویژه‌ای را در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برای برنامه‌های هنری پیش‌بینی می‌شود که به واسطه آن فرد از اعتبار و امتیاز ویژه‌ای برخوردار شود.

مراد‌خانی با اشاره به اینکه برخی از هنرهای ما از جمله آینه‌کاری و نقاشی به دلیل وجود اماکن مذهبی، فعال است و هیچگاه از بین نخواهند رفت، اظهار داشت: به طور مثال عید نوروز یکی از اعیادی است که به حضرت رضا (ع) متصل می‌شود.

اگر دست‌اندر‌کاران جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) کارت تبریکی که نمادی از این جشنواره را داشته باشد به مردم بدهند کار تبلیغی خوبی در این راستا خواهد بود.

کد خبر 251657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز