یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

بارسلونا در این فصل ۴ بار به ایالت باسک رفته و هر بار بدون برد برگشته. آنها در این ایالت شمال غربی اسپانیا به دردسر افتاده‌اند و آخرین سفرشان منجر به شکست ۳ بر یک در ورزشگاه آنوئتا شد.

فوتبال


پس از این شکست انتقادات زیادی شد، ولی مقصر اصلی کیست؟
بی‌تردید خط دفاع بدون اشکال نبود و جرارد پیکه اشتباهات زیادی داشت، درحالی‌که سایر مدافعان هم نتوانستند راهی برای مهار تهدیدهای میزبان پیدا کنند. مهاجمان تیم هم روز خوبی نداشتند و مسی، نیمار و سایرین فقط توانستند یک گل بزنند.

خط میانی هم در این شکست بدون تقصیر نیست. سرخیو بوسکتس مثل همیشه نبود و آلکس سانگ هم نتوانست جواب اعتماد مربی را بدهد. با وجود این باید همه تیم را مقصر این شکست دانست. بارسلونا به‌عنوان یک تیم مقابل رئال سوسیه‌داد خلع سلاح شده بود ولی یک نفر هست که باید بیشتر از دیگران سرزنش شود؛ تاتا مارتینو که در روزهایی نه‌چندان دور به‌خاطر سیستم چرخشی‌اش با تمجید زیادی روبه‌رو شده بود.

در شروع فصل به‌نظر می‌رسید این راهکاری است که بارسلونا در فصول قبل، از امتیازات آن محروم شده بود. بازیکنانی مثل مسی و اینی یستا در برخی بازی‌ها استراحت می‌کردند و مارتینو با این کار می‌خواست آنها را تا آخر فصل آماده و شاداب در اختیار داشته باشد.

سیستم چرخشی به‌طور تئوریک فوق‌العاده به‌نظر می‌رسید. هدف این بود که همه بازیکنان در هفته‌های پایانی و حساس فصل، کاملا آماده باشند و در هفته‌های نخست این روش جواب داده بود. با وجود این، سیاست چرخشی در هفته‌های اخیر برای بارسا ،گران تمام‌شد و پس از شکست سنگین مقابل سوسیه‌داد باید در آن تجدید نظر شود.

ولی سیستم چرخشی چطور می‌تواند به تیم ضربه بزند؟ واقعیت این است که سیستم‌چرخشی باید به درستی اجرا شود. یک مربی نمی‌تواند آرایشی تصادفی را انتخاب کند و انتظار داشته باشد که نتیجه بگیرد.

سیستم چرخشی باید با برنامه‌ریزی قبلی انجام شود و مربی تا جایی که می‌تواند، از بهترین ترکیبش در زمین استفاده کند. این چیزی است که مارتینو درنظر نگرفته است. او پس از پیروزی 2بر صفر در زمین منچسترسیتی، 6 بازیکن جدید را در یکی از سخت‌ترین بازی‌های خارج از خانه بارسا در ترکیب اصلی قرار داد.

مربی زمانی 6 بازیکن جدید را در ترکیب اصلی قرار می‌دهد که با حریف ضعیفی روبه‌رو شود یا اینکه نتیجه بازی تأثیر منفی زیادی نداشته باشد ولی هیچ‌کدام از این دو در مورد بازی سوسیه داد صدق نمی‌کرد.

بارسلونا در خارج از خانه با تیم زهردار رئال سوسیه‌داد بازی داشت، درحالی‌که ساعتی قبل رئال‌مادرید با گرفتن 3 امتیاز به صدر جدول رفته بود. در چنین بازی‌هایی تیم باید قوی‌ترین ترکیبش را به زمین بفرستد.

همانطور که قبلا گفته شد، سیستم چرخشی باید قبلا برنامه‌ریزی شود و آنچه به همان اندازه اهمیت دارد این است که تغییر ترکیب تیم نباید مانع پیروزی تیم بشود ولی آنچه هواداران را بیش از ترکیب تیم شگفت زده کرده، برخی انتخاب‌های مارتینو است.

مارتینو از زوج پیکه و مارک بارترا در قلب دفاع استفاده کرد که می‌تواند بیشتر استفاده شود ولی آنها در سال 2014 فقط 3بار در کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و ناهماهنگی آنها در برابر سوسیه‌داد به چشم آمد. اگر مارتینو بر این باور است که آنها بهترین زوج دفاع بارسا را می‌سازند، باید از آنها بیش از این در کنار یکدیگر استفاده کند.

در همین حال مارتینو تصمیم گرفت از هر دو مدافع کناری ذخیره‌اش برابر سوسیه‌داد استفاده کند. با توجه به کیفیتی که این دو بازیکن دارند، تصمیم مارتینو چندان هم بد به‌نظر نمی‌رسد ولی رئال سوسیه‌داد خطرناک‌ترین گوش‌های لالیگا را در اختیار دارد و آنها توانستند به بارسا ضربات سختی بزنند.

انتخاب ترکیب خط میانی هم عجیب‌ترین تصمیم مارتینو بود. بارسلونا بازی را همزمان با بوسکتس و سانگ شروع کرد و اینی‌یستا تنها هافبک تهاجمی تیم بود. این نخستین بار در این فصل بود که این 3 ، بازی را در کنار یکدیگر شروع می‌کردند. واضح بود که مارتینو با این ترکیب می‌خواهد قدرت دفاعی خط میانی‌اش را بالاتر ببرد. این انتخاب اما خیلی مؤثر نبود، چرا که رئال سوسیه‌داد دوست دارد از گوش‌ها حمله کند و به ندرت از مرکز زمین حمله می‌کند.

استفاده از 2 هافبک دفاعی، تنها انتخاب عجیب مارتینو نبود. بارسلونا این بازی را بدون یک بازیکن طراح شروع کرد؛ چرا که هم ژاوی و هم فابرگاس روی نیمکت بودند. اینی یستا یکی از بهترین هافبک‌های دنیاست ولی او یک بازیکن تهاجمی است و بازیکنی نیست که بتواند ریتم بازی و مالکیت را در وسط زمین کنترل کند. در ترکیب بارسا هیچ بازیکنی نبود که بتواند توپ را به مهاجمان برساند و آمار، هم این را نشان می‌دهد. بارسا در نیمه اول فقط یک ضربه درون چارچوب داشت.

پیدا کردن دلیل اینکه چرا فابرگاس و ژاوی همزمان روی نیمکت نشستند خیلی سخت نیست، چون آنها در هفته‌های اخیر، دقایق زیادی را بازی کرده‌اند. سؤال اینجاست که چرا مارتینو برای استراحت دادن به این دو بازیکن تا این هفته صبر کرده بود و در روزی که به یکی از آنها نیاز داشت به هر دوی آنها استراحت داد؟

به‌نظر می‌رسد علاقه تاتا مارتینو به سیستم چرخشی برای بارسا به قیمت از دست رفتن امتیازات مهمی تمام‌شده است. در این بازی بارسا نیاز حتمی به 3 امتیاز داشت و او بهترین ترکیبش را به زمین نفرستاد. در مهم‌ترین بخش‌های زمین ناهماهنگی دیده می‌شد و حتی بارسا در این بازی توان تحت فشارقرار دادن حریف را هم نداشت. بازیکنان بارسا به‌خاطر عملکردشان شایسته انتقاد هستند و نباید از نمایش خوب بازیکنان سوسیه‌داد هم گذشت ولی مسئولیت این شکست کاملا بر عهده تاتا مارتینو است.

بارسلونا نمی‌تواند در ادامه فصل چنین بازی‌های ناهماهنگی را به نمایش بگذارد و نتایج تیم اینقدر پرنوسان باشد. مارتینو باید هرچه زودتر در استراتژی‌اش تجدید نظر کند. رقابت لالیگا سخت‌تر شده و مارتینو بیش از همه باید خودش را بابت آن سرزنش کند.

کد خبر 251524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز