مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

الهه راستگو*: شهر تهران از سویی با توجه به پایتخت بودنش الگویی برای تمامی شهرهای کشور است و از سوی دیگر با توجه به اینکه پایتخت‌ام‌القرای جهان اسلام است می‌تواند برای شهرهای دیگر کشورها الگو باشد.

با توجه به این نکته مهم باید تلاشی جهادی در عرصه‌های گوناگون شهر به‌ویژه در حوزه فرهنگی رخ دهد. رهبر معظم انقلاب نیز همواره در دیدارهایشان با اعضای شورای شهر و شهرداران تهران بر اهمیت فرهنگ تأکید داشته‌اند. ایشان در دیدار آخر نیز خواستار لزوم توجه جدی بر محتوای مراکز فرهنگی شدند. با توجه به این مطالبه رهبر فرزانه انقلاب و نیز دیگر بیانات ایشان در سالیان اخیر، وظایف سنگینی در حوزه فرهنگی بر‌عهده شهرداری تهران است که باید به خوبی مدیریت شوند.یکی از بخش‌های متولی امر فرهنگ در شهر تهران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این سازمان در سال 1375از یک‌بعد براساس اهمیت نقشی که فرهنگ و هنر در شکل‌دهی جامعه متعالی اسلامی ایرانی ایفا می‌کنند و از بعدی دیگر تأثیرگذاری‌ای که شهر تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بر فضای فرهنگی هنری کشور دارد، در راستای ایجاد توسعه فرهنگی شکل گرفت.

در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، 6 اداره کل فعالیت دارند که در این میان، وظایف اداره کل فرهنگی در برخی موارد با سازمان فرهنگی هنری همپوشانی دارد اما سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و براساس آنچه از وظایفش بر‌می‌آید باید در تمامی برنامه‌هایش روحیه سرزندگی، امید و نشاط شهروندان را به‌عنوان نکته‌ای اساسی مورد توجه قرار دهد. حرکت در مسیر تحقق بخش‌های مختلف سبک زندگی اسلامی‌- ایرانی نیز باید در برنامه‌های سازمان مورد نظر بوده و رشد ساعات مطالعه باید به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ها مورد نظر باشد. بهره‌مندی از هنر فاخر و ارزشمند ایرانی ـ اسلامی نیز می‌تواند بسیاری از اهداف دیگر را پوشش دهد و تهران را به یکی از فرهنگی‌ترین شهرهای جهان تبدیل کند. ضمن آنکه باید از ابزارها و فناوری‌های نوین غافل نبود.

این سازمان به‌دلیل اینکه دارای زیرساخت‌های فرهنگی قابل توجه، نیروی انسانی و وظایف گسترده و مهمی است، زمانی می‌تواند به‌عنوان یکی از متولیان امر فرهنگ و هنر در شهر تهران به خوبی از عهده وظایف خود برآید که بودجه‌ای در خور این مجموعه به آن اختصاص یابد. بودجه سازمان فرهنگی هنری نیز به نسبت طیف وسیع فعالیت‌ها در این سال‌ها، قابل توجه نبوده است که در این دوره شورا با اهتمامی که در اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی و سایر اعضای شورای شهر وجود دارد، درصدد افزایش این بودجه هستیم. در این میان باید مدیران فرهنگی شهرداری تلاش کنند تا این بودجه براساس اولویت‌های مهم و مورد نظر در برنامه عملیاتی 5ساله دوم هدایت شود، برنامه‌های فرهنگی شاید مانند دیگر بخش‌های عمرانی یا خدماتی شهرداری نتواند به سرعت نتیجه خود را به نمایش بگذارد اما می‌توان با ارزیابی دقیق مسیر حرکت برنامه و نیز بهره‌مندی از ابزارهای نوین بررسی کیفی، تا حدی نسبت به حصول موفقیت اطمینان یافت .

* عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران

کد خبر 251361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز