هیأت وزیران آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده 64 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را تصویب کرد و بر اساس آن 11 وزارتخانه و 3 سازمان را موظف به تدوین برنامه ارتقای آگاهی‌های محیط زیست کرد.

به گزارش ایسنا، به موجب بند (الف) ماده 64 قانون برنامه چهارم توسعه کشور، به منظور ارتقای آگاهی‌های عمومی و دستیابی به توسعه پایدار با هدف حفظ محیط زیست، تمام دستگاه‌های ذیربط، رسانه‌های دولتی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ملزم به اجرای برنامه‌های آموزشی بدون دریافت وجه هستند.

هیات وزیران با تصویب آیین‌نامه اجرایی مربوط به این بند از ماده 64 قانون برنامه چهارم توسعه، کارگروهی متشکل از 11 وزارتخانه و 3 سازمان را موظف کرد برنامه عمل ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی در میان گروه‌های مخاطب اجتماعی را تدوین کند.

مسؤولیت کارگروه مذکور را سازمان حفاظت محیط زیست بر عهده دارد و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، نفت، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، مسکن و شهرسازی،‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و صدا و سیما اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش برنامه‌های مذکور باید شامل اولویت بندی گروه‌های مخاطب و محتوای آموزشی با تاکید بر نیازهای محلی از قبیل زیست‌بوم‌ها و فنون موثر پیام رسانی با توجه به ماهیت گروه‌های مخاطب باشد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز موظف شده است با همکاری و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، دروس محیط زیستی متناسب با سطوح مدیریتی و کارکنان و برنامه‌ریزان دولتی را تهیه و به صورت آموزش‌های توجیهی بدو ورود به خدمت و پودمانی توسط دستگاه‌های ذیربط اجرا کند.

به موجب بخش دیگری از آیین‌نامه مصوب هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش هم مکلف شده است نسبت به بازنگری در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی و ارتقای کمیت و کیفیت مطالب آموزشی مربوط به محیط زیست اقدام کند.

شوراهای مسؤول برنامه‌ریزی دروس دانشگاه‌ها نیز تکلیفی مشابه را بر عهده دارند، این شوراها باید ترتیبی اتخاذ کنند که دروس دانشگاهی تمام رشته‌های تحصیلی به نحوی طراحی شوند که فارغ التحصیلان اطلاعات لازم و کافی را در ارتباط با محیط زیست کسب کنند.

بر این اساس بخشی از برنامه‌های روزانه صدا و سیما به پخش برنامه‌های آموزشی و اخبار مربوط به محیط زیست اختصاص پیدا خواهد کرد.

کد خبر 2513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز