گروه بورس: سهام پرسپولیس و استقلال در بهار سال آینده از طریق مزایده فروخته می‌شود.

این یک تیتر تکراری است اما سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید سهام این دو باشگاه را حداکثر تا پایان بهار واگذار می‌کند. اکنون بیش از یک دهه از زمانی که برای نخستین‌بار موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه مطرح شد، می‌گذرد.به گزارش همشهری، نخستین‌بار میرعلی اشرف‌پوری‌حسینی در ابتدای دهه80 از واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال سخن برزبان آورد. او 8 سال پیش در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با این سازمان خداحافظی کرد و اکنون پس از 8سال باردیگر بازگشته اما از آن زمان تاکنون هیچ موفقیتی در واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال حاصل نشده است.

سهام این دو باشگاه بیشتر درگیر فضای سیاسی و جدال‌های پیرامونی گروه‌های ذی‌نفع است که مانع از واگذاری سهام این دو باشگاه می‌شوند. اکنون بحث بر سر این است که سهام این دو باشگاه به‌دلیل زیان‌ده بودن قابلیت خصوصی شدن ندارند. نکته اینجاست که خصوصی‌سازی‌ اصلا با هدف سودآور شدن بنگاه‌های اقتصادی اجرا می‌شود. اگر قرار بود دولت یک بنگاه را به خوبی اداره کند که سودآور باشد نیازی به‌خصوصی‌سازی‌ نبود.

اخیرا امیر رضا خادم مسئول کمیته واگذاری سهام این دو باشگاه در اظهارنظری اعلام کرده؛ قرار است سهام این دوباشگاه اجاره داده شود هنوز از جزئیات تصمیم‌هایی که قرار است در این‌باره گرفته شود اطلاعی دردست نیست. به همین دلیل به سراغ امیررضا خادم رفتیم و از او پرسیدیم آیا درست است که قصد دارید این دو باشگاه را اجاره دهید؟ او پاسخ داد: من قبلا در این‌باره صحبت کرده‌ام اما قرار است فردا (سه‌شنبه) نشست مشترکی با وزیر اقتصاد به همین منظور برگزار شود. پس از خادم به سراغ ابوالقاسم شمس جامخانه معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ که اقدامات کارشناسی زیادی برای واگذاری باشگاه‌های ورزشی انجام داده و در عین حال از طرف این سازمان برای واگذاری سهام این دو باشگاه ماموریت دارد رفتیم.

از او پرسیدیم موضوع نشست کمیته واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال که قرار است با حضور وزیر اقتصاد برگزار شود چیست؟ او گفت: خبری در این‌باره ندارد اما آنچه نحوه واگذاری را مشخص می‌کند مصوبات قانونی است و وزیر اقتصاد نیز قطعا برای واگذاری سهام این دو باشگاه با استناد به قوانین رأی خواهد داد. از شمس جامخانه پرسیدیم آیا قرار است سهام این دو باشگاه اجاره داده شود؟ او توضیح داد:

قانون تکلیف کرده است که در درجه اول مالکیت سهام شرکت‌ها واگذار شود و در مرحله آخر اگر هیچ‌کدام از روش‌های واگذاری موفق نبود، در نهایت آن بنگاه اقتصادی از طریق اجاره یا پیمان مدیریتی سهام واگذار شود. او توضیح داد: قانون بودجه سال92 سازمان خصوصی‌سازی‌ را مکلف کرده بود سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بورس و فرابورس واگذار کند اما با توجه به اینکه این دو باشگاه شرایط پذیرش و درج در بورس و فرابورس را ندارند در قانون بودجه سال93 سازمان خصوصی‌سازی‌ مکلف شد سهام این دو باشگاه را از طریق مزایده به فروش برساند.

او تأکید کرد: مطابق بند یک الحاقیه به تبصره3 قانون بودجه سال93 سهام باشگاه‌های ورزشی باید از طریق مزایده واگذار شوند. در عین حال قانون اصل44 تکلیف کرده است که مالکیت بنگاه‌های مشمول واگذاری واگذار شود.از معاون سازمان خصوصی پرسیدم برخی بهانه می‌آورند سهام این دو باشگاه به‌دلیل زیان‌ده بودن قابل واگذاری نیست. او در این‌باره پاسخ داد: فلسفه خصوصی‌سازی‌ فروش سهام شرکت‌های دولتی است اساسا وقتی فروش سهام شرکت‌های دولتی به این دلیل مطرح می‌شود که دولت نمی‌تواند به‌خوبی بنگاه‌های اقتصادی را اداره کند بنابراین طبیعی است که این باشگاه‌ها زیان‌ده باشند. بنابراین واگذاری سهام برای افزایش راندمان و بازده کار این باشگاه‌ها انجام می‌شود.

سهام در حال قیمت‌گذاری است

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره طی شدن مراحل خصوصی‌سازی‌ گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ در حال قیمت‌گذاری سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال است و کار قیمت‌گذاری تا پایان سال انجام می‌شود. او با بیان اینکه سهام این دو باشگاه حداکثر فروردین یا اردیبهشت فروخته می‌شود، گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام این دو باشگاه را تا قبل از برگزاری جام‌جهانی از طریق مزایده به فروش برساند. او درباره روش واگذاری سهام گفت:

قانون تأکید کرده است که سهام این دو باشگاه از طریق مزایده فروخته شود که احتمالا برای این کار باید اهلیت خریداران تأیید شود بنابراین در گام نخست متقاضیان می‌توانند مدارک خود را ارائه کنند و پس از تأیید اهلیت خریداران می‌توانند در جریان رقابت برای خرید سهام این دو باشگاه شرکت کنند. چند روز پیش علی پروین و علی‌دایی از مربیان باشگاه پرسپولیس در اظهارنظری اعلام کرده بودند قصد خرید سهام این باشگاه را دارند.

از شمس جامخانه پرسیدیم آیا قرار است سهام به این افراد فروخته شود او توضیح داد: قانون در این‌باره تکالیفی کرده وهمه خریداران باید در مزایده شرکت کنند من روز شنبه با آقای پروین جلسه‌ای داشتم خوشبختانه روحیه مثبتی برای فروش سهام این باشگاه وجود داشت در همین رابطه در تلاش هستم نشست مشترکی نیز با آقای فتح‌الله‌زاده در این‌باره برگزار کنم.

کد خبر 250743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز