همشهری آنلاین: گالری شکوه این روزها میزبان نقاشیخط های اسماعیل رشوند است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، رشوند در این نمایشگاه 11 اثر با تکنیک ترکیب مواد و اکریلیک بر روی بوم در معرض تماشای عموم قرار داده است.

اسماعیل رشوند که از خط نستعلیق در آثارش بهره گرفته در مورد نقاشیخط های تازه اش گفت: آثار من دراین نمایشگاه شامل آثاری با نگاه ساختاری می‌شود که اتود اولیه آن از قبل در ذهنم نقش بسته است، اما در این آثار ساختاری هم سعی کرده ام افکار و احساساتم را بر روی بوم آورم و خود را درگیر هیچ قیدی نکنم.

فرم و ترکیب بندی ها در این آثار از قبل مشخص است ولی ممکن است در لحظه هنگام خلق اثر تغییراتی در آن حاصل شود.

از نظر او خط نستعلیق فقط نوعی خط برای خوشنویسی نیست بلکه خط نستعلیق هویت هنر ایرانی محسوب می‌شود و در آن روح ایرانی دمیده شده است.

آثار رشوند از تنوع رنگی زیادی برخوردار است، او در نقاشیخط های تازه اش از کنتراست رنگی زیادی بهره گرفته و از رنگ های شاد نیز در آثارش استفاده کرده است.

رنگ لاجوردی همیشه جایگاه ویژه ای در آثار او دارد، او به این رنگ به خاطر ایجاد ابهام و ایهام در اثر علاقه دارد و از نظرش حس شب و فضایی رمز آلود را در ذهن تداعی می‌کند.

رشوند در مورد رنگ آمیزی آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت: وضعیت روحی هنرمند هر زمان موجب خلق یک اثر می‌شود، گاهی بنا بر آرامش، از رنگ های درونی تر بهره می‌گیرد و بعضی اوقات از رنگ های شاد در آثار استفاده می‌کند، من در این نمایشگاه آثاری ارائه داده ام که از تنوع رنگی زیادی برخوردارد است.

رشوند در آثارش خط را خارج از استعمار کلام، شعر و متن بکار گرفته تا خود خط این قابلیت را داشته باشد که از لحاظ بصری با مخاطب ارتباط برقرار کند، او در این باره می‌گوید: خط در بعضی آثارم خوانا و در بعضی دیگر ناخوانا هستند اما از نظر من حروف و عناصر خوشنویسی در آثارم تنها جنبه بصری دارند و معانی آن ها مد نظرم نبوده است.

در واقع سعی کرده ام با ترکیب بندی که به حروف می‌دهم معانی تصویری در کار ایجاد کنم. برای مثال حروف (ه) و (ع) را به خاطر قابلیت های بصری که دارند همیشه در آثار به کار می‌گیرم.

هنرمند با کمک ترکیب مواد و رنگ های اکریلیک بافت خاصی را در آثارتازه اش بوجود آورده است، او با اشاره به آنکه اولین بار است که از این تکنیک در آثارش بهره می‌گیرد، گفت: این تکنیک که شامل چهار مرحله می‌باشد تا اندازه زیادی کار را سخت می‌کند و بسیار وقت گیر است.

ابتدا پوشش خمیری بر روی کار می‌آید، بعد از آن برداشتن خمیر با عمل نوشتن که در این حالت بافت ایجاد می‌شود و بعد از خشک شدن خمیر رنگ های مورد نظر را روی آن آورده و در انتها قسمت های برجسته کار را با ابزاری مثل سمباده برداشته می‌شود.

او در این آثار از طبیعت الهام گرفته و بر اساس احساساتش در هنگام به تصویر کشیدن اثر گوشه هایی از طبیعت چون درخت، شب، معماری ایرانی و ... را در آثارش آورده است.

نمایشگاه نقاشیخط های اسماعیل رشوند تا هفتم اسفند ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 250585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز