همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: پهنه‌های آبی کشور به رغم دارا بودن پتانسیل و ظرفیت بالا متاسفانه مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند.

پهنه‌های آبی کشور مورد کم توجهی قرار گرفته‌اند

به گزارش ایرنا، علیرضا دائمی روز سه‌شنبه در مراسم گشایش دومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دهمین همایش علوم و فنون دریایی ایران اظهار داشت: مباحث اقیانوسی و دریایی و منابع موجود در آن به هم پیوسته و جدانشدنی هستند.

وی تاکید کرد: نسبت به پهنه‌های آبی غفلت شده است در حالی که ایران دارای 2500 کیلومتر سواحل آبی در شمال و جنوب کشور است که سرشار از منابع ارزشمند غذایی، نفت و گاز و ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی است.

دائمی تاکید کرد که باید به بخش آبی کشور توجه بیشتری شود و امیدوارم برگزاری همایش‌هایی همچون همایش اقیانوس‌شناسی خلیج فارس کلیدی برای بازکردن مسیرهای توجه بیشتر به این بخش باشد.

وی اظهار داشت: خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر دارای منابع عظیم انرژی و مواد غذایی هستند اما این سوال مطرح است که چقدر توانسته‌ایم از این منابع استفاده کنیم؛ در حالی که برخی کشورها مانند کره جنوبی در خلیج فارس ماهیگیری می‌کند چرا ما نباید به اقیانوس اطلس و یا دیگر آب‌های مشترک و آزاد دسترسی داشته باشیم.

استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و عملی است زیرا پتانسیل آن در کشور وجود دارد.

مجوز ایجاد مرکز منطقه‌ای نوع 2 اقیانوس‌شناسی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به ایران داده شده که این موضوع اعتراض برخی کشورهای همسایه را برانگیخته است؛ به عنوان مثال روسیه ادعا می‌کند نسبت به ایران توانایی بیشتری دارد از این رو باید این مرکز در آن کشور احداث شود اما خوشبختانه مجوز به ایران تعلق گرفت.

مرکز منطقه‌ای نوع 2 مرکزی است که فعالیت‌های آن از لحاظ مالی در کشور میزبان انجام می‌شود اما زیر نظر یونسکو قرار دارد.

معاون وزیر نیرو گفت: هم اکنون 2 مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی یونسکو در ایران وجود دارد. یکی از آن‌ها مرکز منطقه‌ای آب شهری است که در تهران فعالیت می‌کند و حدود 22 کشور را پوشش می‌دهد و دیگری مرکز بین‌المللی قنات در یزد است.

با راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای نوع 2 اقیانوس‌شناسی، ایران دارای 3 مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی یونسکو می‌شود که در حال حاضر کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که 3 مرکز بین‌المللی وابسته به یونسکو در آن فعال باشند.

دومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دهمین همایش علوم و فنون دریایی ایران امروز - سه شنبه - در سالن همایش‌های وزارت نیرو آغاز شد.

این همایش تا فردا ادامه دارد.

کد خبر 250132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز