همشهری آنلاین: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه با هفته نامه نیوزویک تحریم‌ها علیه ایران را بی‌فایده خوانده و تأکید کرده‌است ایران نیازی به غنی‌سازی با غنای بالا نمی‌بیند چرا که مبنای آن دستیابی به سوخت است.

به نوشته نیوزویک،لاریجانی در مصاحبه با مایکل هرش خبرنگار نیوزویک ضمن دفاع از برنامه هسته‌ای ایران، اتهامات آمریکا به ایران درباره دخالت تهران در عراق و افغانستان و دیگر مسایل را رد کرد.

متن کامل مصاحبه که در نیوزویک منتشر شد ،به شرح زیر است:

 انتظار شما از نشستی که قرار است اوایل هفته با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته باشید، چیست؟

روز جمعه با آقای البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهم داشت و روز بعد از آن نیز با آقای سولانا. آنچه که اساسا در نشست قبلی ما و آقای سولانا مورد بحث قرار گرفت این بود که اقدامات دقیق کارشناسی درباره ایده‌هایی صورت گیرد که تا آن زمان ارایه و مطرح شده بودند... مهم این است که منطق ایران حکم می‌کند که ما نظارت آژانس را بپذیریم.

 همانگونه که می‌دانید مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی از اظهارات اخیر البرادعی ناخشنود هستند چرا که وی اینگونه مطرح کرد برنامه غنی‌سازی ایران به قدری پیشرفت داشته که غرب مجبور است به ایران اجازه دهد برخی از ظرفیت‌ها را حفظ کند. به نظر شما آیا البرادعی در این رابطه از ایران جانبداری کرد؟

تنها آقای البرادعی به امر تاکید نداشته است. متفکران و اندیشمندانی وجود دارند که متمایل به این رویکرد هستند حتی در داخل آمریکا. اعتقاد داریم که ما باید حق خود را از طریق معاهده منع گسترش هسته‌ای کسب کنیم.

ما باور داریم که کسی نباید به سوی ساخت بمب منحرف شود.

اکنون از شما سئوال می‌کنم که از زمان اجرای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) تاکنون [از دهه ‪ [۱۹۷۰‬آیا کشورهای دارای سلاح هسته‌ای این تسلیحات را نابود کرده‌اند؟ آیا اکنون صحبت‌هایی از ساخت نسل جدید تسلیحات هسته‌ای به گوش نمی‌رسد که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در حال توسعه و ایجاد آن هستند؟

کشورهایی که هم‌اکنون سلاح هسته‌ای ساخته‌اند مانند هند و پاکستان آیا ان‌پی‌تی را پذیرفته‌اند؟ ما دوست داریم تا در چارچوب ان‌پی‌تی فعالیت کنیم.

 به نظر می‌رسد که راهبرد شما برای متقاعد کردن البرادعی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق رفع نگرانی‌های وی درباره این که همه فعالیت‌های غنی‌سازی و تجهیزات ایران توسط بازرسان مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته باشند، در حال موفقیت است.این راهی است که شما می‌توانید در غرب اختلاف اندازید آنها هم‌اکنون علیه شما متحد هستند. آیا منظور شما همین است؟

ما همواره از نقش فعال آژانس در این مورد حمایت کرده‌ایم ما کاملا امیدواریم و همواره با آژانس در تماس هستیم. ما مشکلی با آژانس نداریم، ما از نظارت، بازرسی‌های آژانس استقبال می‌کنیم و دوربین‌های آنها در مراکز ما فعال هستند.

 اما همانطور که آقای البرادعی نیز به آن اشاره کرده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان تقاضاهای دیگری برای رفع نگرانی‌ها دارد؟

ما مشکلی در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز نداریم. آنها می‌توانند نظارت خود را داشته باشند. آنها می‌توانند بازرسی‌های خود را داشته باشند و حتی در بخش‌هایی که ما تزریق مواد را انجام می‌دهیم نیز آنها می‌توانند بر مواد نظارت داشته باشند.

 آیا تحت هر شرایطی تمایل به تعلیق برنامه کنونی غنی‌سازی خود دارید؟

ما اساساً نمی‌توانیم عقلانیت نهفته در این تقاضا را درک کنیم. برای ما مهم است که بدانیم آیا دیگر طرف‌های مقابل ما تمایل دارند که درباره تعلیق تحریم‌ها حرفی به میان آورند، اگر تمایل دارند ببینند که ما انحرافی به سمت تسلیحات نداشته‌ایم ما آماده‌ایم، تضمین دهیم.

 آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اینگونه عنوان می‌کنند که اگر ایران غنی‌سازی را تعلیق نکند آنها قطعنامه سومی را در شورای امنیت سازمان ملل تدوین خواهند کرد که تحریم‌های بیشتری بر ایران اعمال می‌کند. پاسخ و واکنش ایران به این امر چگونه خواهد بود؟

بگذارید فرض کنیم که آنها تمایل داشته باشند به این روند وارد شوند، فایده آن چیست؟ آیا دو قطعنامه پیشین مانع فعالیت‌های ما بوده است؟

آنها می‌توانند قطعنامه دیگری تصویب کنند و ما نیز می‌توانیم گام بلند دیگری [در برنامه هسته‌ای] برداریم. بنابراین آنها نمی‌توانند مسئله برنامه هسته‌ای ایران را حل کنند. ضرب‌المثلی در زبان فارسی است که می‌گوید "وقتی می‌توان گره‌ای را با دست باز کرد چرا باید با دندان باز کرد"؟

 شما گفتید ایران گام بلند دیگری بر می‌دارد، منظور چیست؟

آن را در زمان مقتضی اعلام خواهیم کرد.

 معنی آن چیست؟ به عنوان مثال در برنامه غنی‌سازی اورانیوم تسریع صورت خواهد گرفت.

ما نیازی به غنی‌سازی با غنای بالا نمی‌بینیم زیرا مبنای ما سوخت هسته‌ای است، ما نیازی به غنی‌سازی زیاد نمی‌بینیم.

 پس چه اقدام و گام بلندی در پیش خواهید گرفت؟

زمانی که این گام برداشته شد، اعلام می‌کنیم.

 اجازه بدهید به برخی از موضوعات دیگری که با منافع آمریکا دخیل است بپردازیم. مقامات عالیرتبه آمریکایی اینگونه مطرح می‌کنند که ایران آموزش و سلاح در اختیار شیعیان عراقی قرار می‌دهد. اخیرا نیز این مقامات اتهامات مشابه‌ای را درباره تجهیز طالبان در افغانستان مطرح می‌کنند، آیا درست است؟

به نظر من آمریکایی‌ها گام در روندی اشتباه گذاشته‌اند و این دروغ‌هادیر یا زود برملا خواهند شد. شما می‌دانید که چه کسی طالبان را ایجاد کرد. اساسا کشورهایی که دوست آمریکا به شمار می‌روند. عقلانیت نهفته در این کار چیست؟برخی از اعضای ناتو پشت پرده طالبان را تامین می‌کنند.

می‌توان ردپای این فعالیت‌ها را در ولایاتی چون "اروزگان" و "هلمند" افغانستان مشاهده کرد.

 کدامیک از اعضای ناتو؟ خود ناتو با طالبان در جنگ است.

اگر مسایل را یک دور بازنگری کنید به پاسخ صحیح دست خواهید یافت . آمریکایی‌ها از این امر آگاه هستند دولت افغانستان نیز همینطور.

این اتهامات صد درصد دروغ هستند. ما هیچ ارتباطی با طالبان نداریم.

اکنون درباره عراق نیز این سئوال مطرح است که آیا شبه‌نظامیان شیعه بودند که حرم سامراء را منفجر کردند؟ آیا انفجارها و خشونت‌ها در بغداد کار شیعیان است ؟ چرا دیگر کشورهای منطقه این کار را نکنند؟ ما از قانون اساسی عراق حمایت کردیم، ما از مجمع ملی حمایت کردیم، ما از دولت دموکراتیک عراق حمایت کردیم و به نظر ما می‌رسد که دیگر کشورها و رفتار و منش آمریکایی‌ها این هرج و مرج را ایجاد کرده است.

 اما از انجایی که آمریکا دشمن شما است آیا به نفع منافع ملی شما [ایران] نیست که آمریکایی‌ها را در عراق و افغانستان مشغول نگهدارید؟

دو نکته در اینجا وجود دارد. اول از همه این است که ناآرامی در امتداد مرزهای ما و همسایگانمان به ما فشار وارد می‌کند. حدود دو میلیون و نیم آواره افغان در ایران حضور دارند این بار سنگینی به دوش دولت و ملت ایران است...

اگر اوضاع عراق وخیم شود آنگاه سیل عظیمی از آوارگان به مرزها سرازیر خواهند شد. ما هم‌اکنون ‪ ۵۰۰‬هزار آواره عراقی داریم.

دوم این که‌ایران نشان داده کشوری مسئول است، ما به دنبال ماجراجویی نیستیم و یک قدرت آرام و صلح‌طلب در منطقه هستیم.

 بگذارید درباره رابطه ایران و حزب‌الله سخن برانیم. این امر به بروز جنگ در تابستان گذشته انجامید بعلاوه حمایت ایران از حماس که هم‌اکنون کنترل غزه را در دست گرفته، بطور حتم بسیاری از منتقدان شما بخصوص در واشنگتن عنوان می‌کنند که ایران به دنبال ماجراجویی در منطقه است آنها عنوان می‌کنند ایران از عوامل خود برای تامین منافعش استفاده می‌کند.

وضعیت این دو قضیه کاملا متفاوت است. ما از حزب‌الله و حماس حمایت می‌کنیم و این امر درست است اما این دو گروه گروه‌های ترویستی نیستند،آنها دو گروهی هستند که از سرزمین خود دفاع می‌کنند.

 از زمان درگیری‌های فتح و حماس به نظر می‌رسد سیاست جدید آمریکا حمایت از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و منزوی کردن نوار غزه باشد. آیا ایران در این شرایط حمایت‌های خود را از حماس بیشتر خواهد کرد؟

آمریکایی‌ها با این اقدام تنها خودشان را در مقابل مردم فلسطین قرار می‌دهند، آیا آمریکایی‌ها از حمایت خود از عباس شاهد معجزه‌ای بوده‌اند؟ ما همواره گفته‌ایم که حماس به عنوان یک جنبش مردمی از حمایت ما برخوردار است.

 آیا این حمایت تسلیحاتی است؟

خیر ما هرگز هیچگونه حمایت تسلیحاتی ارایه نکرده‌ایم، تنها حمایت مالی از دولت حماس کرده‌ایم.

 به موضوع عراق باز می‌گردیم. اتهامات فراوانی از سوی دستگاه اطلاعاتی آمریکا و مقامات ارتش مطرح شده است. آنها می‌گویند که ایران مواد منفجره قوی موسوم به ای‌اف‌پی به شبه‌نظامیان عراقی می‌دهند. این مهمات می‌تواند زرهپوش‌های سنگین را نابود کند. دستگاه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید طرح آن ایرانی است، پاسخ شما چیست؟

آنها دروغ می‌گویند. لطفا این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند. آیا برای همه فعالیت‌های تروریستی که در عراق انجام می‌شوند مدرکی وجود دارد که نشان دهد ما در آن دست داشته‌ایم؟ گروه‌های مختلف شیعه، سنی و کردها در عراق وجود دارند که با ما در تماس هستند. برای آن دلیل وجود دارد، زمانی که صدام در قدرت بود آمریکایی‌ها بطور کامل از وی حمایت می‌کردند.

ما نیز از این مردم در برابر صدام حمایت کردیم. جلال طالبانی (رئیس جمهوری عراق) و مسئود بارزانی (رئیس منطقه کردستان عراق) از سوی ما حمایت شدند. عشایر سنی از حمایت ما برخوردار بودند. مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق از سوی ما حمایت شد، کدام یک از آنها در تروریسم دست دارند.

در همه استان‌های همجوار ما در شرق و جنوب عراق فعالیت تروریستی انجام نمی‌شود، فعالیت‌های تروریستی بیشتر در غرب عراق است این اتهامات دروغ است و آنها می‌دانند این تسلیحات از کجا می‌آید.

 از کجا؟

از آمریکایی‌ها و از کشورهایی که دوست آمریکا هستند سئوال کنید.

 آیا منظور شما کشورهایی مانند اردن و عربستان است؟ جوزف لیبرمن، یکی از سناتورهای ارشد آمریکایی به تازگی در یک برنامه تلویزیونی ایران را متهم کرد که اردوگاه‌های آموزشی در امتداد مرزهای عراق دارد. وی این بهانه را برای حمله به ایران موجه خواند. پاسخ شما به این اتهامات چیست. پاسخ ایران در صورت حمله چیست؟

این اردوگاه‌ها در کجا قرار دارند؟ لطفا از آقای لیبرمن سئوال کنید و آدرس این اردوگاه‌های آموزشی را به ما بدهید اگر این اردوگاه‌ها در امتداد مرزها هستند آنگاه این امر به ناامنی در امتداد مرزهای ما منتهی خواهد شد به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در چاله‌ای افتاده‌اند و مشغول عمیق‌تر کردن این چاله هستند، آنها باید از این چاله بیرون آیند.

 فرض بر این است که اگر آمریکا بخاطر برنامه هسته‌ای ایران به آن حمله کند پاسخ ایران غیرمستقیم خواهد بود و ارتش آمریکا در عراق را هدف قرار می‌دهد، آیا می‌خواهید پاسخ دهید؟

به آن پاسخ خواهیم داد.

 بگذارید مصاحبه را با سئوال مهم تری پایان دهیم. مذاکرات تاریخی مستقیمی میان "رایان کراکر" سفیر آمریکا در عراق و حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد برگزار شد. آیا نکته مثبتی از این امر بر می‌آید؟

من در جریان این گفت‌وگو قرار گرفتم نظر ما این بود که عراقی آرام و امن داشته باشیم که فعالیت تروریستی در آن انجام نشود.

دمکراسی در آنجا اعمال شود و دولت عراق را یک دولت قوی بر پایه قانون اساسی بدل سازیم. ما در این چارچوب آماده‌ایم که کمک خود را به دولت عراق ارایه کنیم، ما در این رابطه جدی هستیم و این امر را برای امنیت منطقه کاملا مفید می‌دانیم.

 پیش‌شرطی نیست؟

خیر. ما کاملا آماده مذاکره در این‌باره هستیم.

کد خبر 24870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز