سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: قیمت بنزین، گازوئیل، گاز، برق و آب دست‌کم تا پایان بهار سال آینده افزایش نمی‌یابد.

این تازه‌ترین تصمیم مجلس است که به دولت اجازه نداد تا از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی درآمدی کسب کند و فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کند. البته دولت براساس تصمیم دیروز نمایندگان مجلس، موظف شده حداکثر تا ابتدای تیرماه سال آینده، اقدامات قانونی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را انجام دهد و با درنظر گرفتن الزام‌های قانونی برای سامان دادن به وضعیت یارانه‌های نقدی در فاز دوم هدفمندی چاره‌اندیشی کند.

دولت در پی اصرار نمایندگان مجلس، برنامه خود برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به مجلس داده بود، اما اکثریت نمایندگان با درنظر گرفتن درآمد 52هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت نگران بودند که قیت حامل‌های انرژی به‌طور میانگین دوبرابر شود، هرچند دولت مصمم بود تا این میزان درآمد را با افزایش غیرمساوی قیمت حامل‌های انرژی به‌دست آورد و برای نجات بخش تولید و افزایش سهم سلامت مردم هزینه کند.

با بسته شدن پرونده درآمدهای بودجه سال آینده روشن است که نه قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد و نه تغییری در میزان یارانه‌های نقدی ایجاد خواهد شد. هرچند، هنوز این ابهام وجود دارد که فرجام حرکت انحرافی قطار هدفمندی یارانه‌ها به کجا خواهد انجامید.

احمد توکلی نماینده تهران در مخالفت با نظر نماینده دولت، افزایش میزان درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به‌معنای دوبرابر شدن قیمت تمامی حامل‌های انرژی دانست. او گفت: شرایط رکود و تورمی فعلی کشور به‌شدت شکننده است. به‌گفته توکلی، ما در 2.5سال گذشته در راه غلطی رفتیم و هرچه بیشتر برویم، از اهداف اولیه قانون دورتر می‌شویم، بنابراین قانون باید بازنگری شود تا گام‌های بعدی را غلط برنداریم.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و نماینده دولت در مخالفت با اظهارنظر نمایندگان مخالف اظهار کرد: دولت میزان اصلاح قیمت را مشخص کرده است. وی افزود: ما در دولت به‌دنبال توزیع عادلانه یارانه بین خانوارها هستیم و به بهداشت و درمان و تولید نیز کمک می‌کنیم و تلاش کردیم به بهداشت و درمان حداقل 13هزار میلیارد تومان و به تولید 10هزار میلیارد تومان کمک کنیم. وی تصریح کرد: ما ناچاریم سرمایه درگردش لازم برای تولید را فراهم کنیم، این تصمیم شجاعانه دولت است که با حمایت نمایندگان فهیم می‌تواند اجرایی شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهارداشت: ما از شما می‌خواهیم در مورد هدفمندی یارانه‌ها در مورد کم یا زیاد بودن آن بحث کنیم نه اینکه بازبگویید برای آینده دست‌نگه‌دارید.

کد خبر 248447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز