مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: جلسه همگرایی شورای اسلامی، شهرداری و میراث فرهنگی استان تهران در جهت احیای بافت تاریخی شهر تهران توسط کمیته میراث فرهنگی و بافت فرسوده شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی و بافت فرسوده شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص احیای هویت اسلامی و ایرانی بافت تاریخی شهر تهران گفت: در دوره‌های قبلی شورای شهر هم، اهتمام ویژه‌ای بر حفظ بافت‌های تاریخی شهر بود. حتی در سال 82شورای شهر مصوبه‌ای در این‌باره داشت. اما اتفاق ویژه‌ای در این مورد رخ نداد و نتیجه‌ای در حفظ بافت‌های تاریخی تهران نداشت.

عبدالحسین مختاباد دیگر عضو شورای شهر نیز در این‌باره گفت: همه از شهر تهران منزلت اجتماعی گرفتیم اما بازخوردهای ما به این شهر کمترین بود. به‌نظر وی 70درصد مشکلات تهران به حضور دولت در تهران بازمی‌گردد که البته هزینه‌های این حضور به شهرداری پرداخت نمی‌شود.

مختاباد با بیان اینکه بافت‌های تاریخی موجود در تهران بخشی از حافظه تاریخی کشور ماست اضافه کرد که این املاک گاهی در تملک افراد عادی است که عدم‌ارائه مجوز ساخت به آنها می‌تواند خانواده‌ای را با ضرر فراوان مواجه کند. در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: بافت‌های تاریخی تهران شامل کتابخانه‌ها، خانه‌ها، امامزاده و مساجد قدیمی و تاریخی می‌شود که باید حفظ شود.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست نسبت به شناسایی، حفظ و احیای بافت تاریخی شهر تأکید فراوان کرد. وی بیشتر اتفاقات تاریخ معاصر ایران در حوزه تمدنی را در تهران عنوان کرد و از آثار تاریخی 3200ساله شمیران سخن گفت. وی بیان داشت: در چند سال گذشته، بیش از یک سوم آثار معماری میراثی تهران از بین رفته است.

در این جلسه نمایندگان میراث فرهنگی شهر تهران، اداره کل حج و اوقاف تهران و همچنین شهرداران بافت‌های تاریخی شهر نیز درخصوص اهتمام جدی نسبت به احیای بافت تاریخی شهر تهران به بیان نظرات خود پرداختند. در پایان هم مقرر شد سندبافت میراثی و هویتی شهر تهران تهیه شود و همچنین جلسات هماهنگی به‌طور مستمر تا حصول نتیجه ادامه یابد.

کد خبر 247974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز