گروه شهری: با تملک و تهیه شناسنامه برای باغ‌های دامنه جنوبی البرز، به‌زودی این باغ‌ها به پارک‌های عمومی تبدیل می‌شوند.

این طرح در قالب طرح کمربند سبز تهران در مناطق یک، 2، 5، 4 و 22اجرا می‌شود.در فازهای اول و دوم طرح کمربند سبز پیرامون تهران 39هزار و 620هکتار فضای سبز در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته بود. در فاز سوم این طرح که از سال‌جاری به اجرا درآمده است، تا 15اسفند ماه، 1350هکتار دیگر از کمربند سبز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با اجرای 2 فاز قبلی طرح کمربند سبز حاشیه تهران، سرانه فضای سبز برون‌شهری از 14.8مترمربع به 23مترمربع افزایش یافت که این میزان نزدیک به استاندارد جهانی است و با اجرای فاز سوم طرح، این میزان نیز افزایش خواهد یافت و تا پایان سال به حدود 41هزار هکتار می‌رسد.

آنگونه که علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به ایسنا خبر داده، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان برای حفظ فضای سبز و باغ‌های شهر تهران، موضوع تملک و تبدیل باغ‌ها به پارک‌های عمومی با حفظ تمامیت باغ‌ها در دستور کار شهرداری دارد.

در این زمینه از مدتی پیش با هدف اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری، کمیته‌ای‌ به دستور شهردار تهران تشکیل شده است. این کمیته کار شناسایی و تملک باغ‌های شهر تهران متشکل از معاونت شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی، استادان دانشگاه و کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران را به‌عهده دارد.

طرح مذکور قرار است با شناسایی و جنگل‌کاری در ارتفاع بالای 1800متر، 10هزار هکتار باغ‌های دامنه جنوبی البرز را به فضای سبز تهران بیفزاید. مختاری ابراز امیدواری کرد که با این شناسنامه‌ها و دستوری که شهردار تهران داده است بتوان از طریق تملک و تبدیل این باغ‌ها به پارک‌های عمومی در حفظ باغ‌ها گام‌های مؤثری برداشت. پیش از این باغ ایرانی در ده‌ونک و باغ موزه آب در قلهک از نمونه این طرح‌ها بود که برای استفاده عموم به بهره‌برداری رسید.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در مناطق 22گانه پایتخت بیش از 69کلینیک گل و گیاه یا همان مرکز آموزش دارد که در این طرح به شهروندان ارائه خدمات می‌کنند و شهروندان می‌توانند برای کاشت نهال در این مراکز ثبت نام کنند.در این طرح انتخاب نهال مثمر یا غیرمثمر با شهروندان است.

همزمان با اجرای این طرح کاشت گسترده نهال در معابر، بوستان‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها به اجرا گذاشته می‌شود و امید است بتوان در قالب طرح، بیش از 8میلیون نهال در منازل شهروندان، معابر، پارک‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها کاشته شود و از این طریق سرانه فضای سبز در تهران به میزان قابل توجهی افزایش یابد. درخت‌هایی چون سیب، گلابی و خرمالو که با شرایط اقلیمی تهران همخوانی دارند در قالب درختان مثمر و درختانی چون چنار و اقاقیا در قالب درختان غیرمثمر در طرح مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کد خبر 247823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز