پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: برداشت غیرقانونی و بی رویه گیاه شیرین بیان در اراضی ملی شهرستان بافت، این گونه گیاهی دارویی را در خطر انقراض قرار داده است.

حلاوت شیرین بیان را از زمین نگیرید

به گزارش ایرنا، برداشت بی‌رویه و غیرقانونی ریشه گیاه شیرین بیان در منطقه بافت نگرانی مسئولان، اهالی و روستاییان این منطقه را به دنبال داشته است.

آنچه که پیدا است سود حاصل از فروش ریشه شیرین بیان افراد سودجو را برای برداشت این گیاه دارویی حریص‌تر کرده تا تیشه به ریشه آن زنند.

برداشت بی‌رویه و غیر قانونی ریشه شیرین بیان در اراضی ملی، منابع طبیعی بافت را در معرض خطر جدی انقراض این گونه گیاهی ارزشمند قرار داده است.

مسئول یگان ویژه حفاظت منابع طبیعی شهرستان بافت با اظهار تاسف از این موضوع، نبود نیروی محیط بانی کافی و گستردگی منطقه را علت افزایش حضور سودجویان گیاهان دارویی در اراضی ملی بیان کرد.

سلمان شیخ پور افزود: روزانه با متخلفان زیادی در این رابطه برخورد می‌شود، اما این موضوع یک تهدید جدی برای این گونه گیاهی است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده سودجویان این گیاه دارویی، موضوع را به اداره منابع طبیعی شهرستان بافت اطلاع دهند.

شهرستان بافت به دلیل اقلیم مناسب و شرایط ویژه جغرافیایی رویش گیاهان دارویی، یکی از مناطق مستعد و غنی رویش گیاه شیرین بیان در استان کرمان محسوب می‌شود.

سالانه 700 تن ریشه خام گیاه شیرین بیان از اراضی دارای مجوز کشاورزی برداشت و برای استفاده و فرآوری به مرکز استان ارسال می‌شود.

1500 هکتار از اراضی شهرستان بافت را پوشش گیاه دارویی شیرین بیان تشکیل داده است.

کد خبر 247637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز