چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

روزنامه گاردین در گزارشی به وضعیت آثار تاریخی سوریه قبل و بعد از آغاز جنگ داخلی در این کشور پرداخته است.

تخریب شدید آثار تاریخی در سوریه


براساس این گزارش، در روزهایی که تعداد کشته‌شدگان جنگ داخلی در سوریه به رقم 130هزار نفر رسیده و هر روز بر تعداد میلیون‌ها آواره از این کشور افزوده می‌شود، آثار تاریخی سوریه نیز در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند.

آنطور که ایسنا به نقل از گاردین نوشته است، 6 محوطه و شهر تاریخی «حلب»، «آلپپو»، «دمشق» و «بصرا»، شهر تاریخی «پالمیرا»، مجموعه قلعه‌های «شجاعان» و «صلاح‌الدین» و مجموعه دهکده‌های تاریخی شمال سوریه در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارند که همگی آنها در 3سال جنگ داخلی این کشور به‌شدت صدمه دیده و در آخرین اجلاس کمیته سالانه سازمان یونسکو در کامبوج در فهرست میراث جهانی در خطر قرار گرفتند.

بازار تاریخی آلپپو از قدیمی‌ترین بازارهای جهان است که از 18‌ماه پیش به میدان نبرد گروه‌های درگیر تبدیل شده و صدمات زیادی به آن وارد شده است. قلعه شجاعان نیز از آثار تاریخی قرون وسطی در شهر تاریخی حمص نیز بارها مورد حمله قرار گرفته است. در ‌ماه آوریل2013 نیز مناره مسجد جامع شهر حلب متعلق به قرن یازدهم میلادی از زیباترین مساجد جهان اسلام منفجر و نسخه قرآن‌های خطی در آن غارت شد. تصاویر ماهواره‌ای نیز بیانگر کاوش‌های غیرمجاز برای کشف آثار تاریخی توسط مردم محلی و گروه‌های مسلح با هدف به‌دست آوردن پول یا اسلحه است.

کد خبر 247599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز