مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر جدید چینی‌ها که به تازگی سفر خود را به مدار ماه آغاز کرده‌بود، خداحافظی بسیار زودهنگامی با زمین انجام داد زیرا بروز نقص فنی در این کاوشگر می‌تواند منجر به یخ زدن و مرگ آن شود.

خرگوش یشمی

بر‌اساس گزارش CNN، ماهنورد چینی‌ها که به نام یوتو یا خرگوش یشمی شناخته می‌شود، در میانه راه ماموریت سه ماهه‌اش برای مطالعه پوسته ماه بود که به صورت ناگهانی دچار نقص فنی شد.

براساس گزارش شینهوا که از زبان خرگوش یشمی نوشته شده، اگرچه باید امروز صبح به خواب می‌رفتم، اما اربابانم موضوعی غیرعادی را در سیستم کنترل مکانیکی من یافتند. اربابانم تمام شب را بیدار مانده‌اند تا راه‌حلی بیابند و من شنیده‌ام که چشم‌های آنها به اندازه چشم‌های خرگوشی من قرمزاند. با این‌همه می‌دانم که شاید از این شب قمری جان سالم به در نبرم.

طی یک شب ماه که 14 روز زمینی ادامه دارد، حرارت سطحی ماه تا منفی 180 درجه سلسیوس کاهش پیدا می‌کند و این ماهنورد برای اینکه بتواند از این وضعیت جان سالم به در ببرد باید به خواب زمستانی فرو رود تا بتواند تجهیزات الکترونیک حساسش را حفظ کند.

درصورتی که نقص فنی این ماهنورد مانع از به خواب رفتن درست آن شود، خرگوش یشمی یخ زده و خواهد مرد. این ماهنورد که نامش برگرفته از نام خرگوشی افسانه‌ای است که روی ماه زندگی می‌کند، در زمان پرتابش به ماه به همراه فضاپیمای چانگئه 3 موجب افتخار چینی‌ها شد.

فرود موفقیت آمیز روی ماه چین را به سومین کشور جهان تبدیل کرد که توانسته با موفقیت روی خاک ماه قدم بگذارد. فضاپیمای چانگئه-3 به همراه خرگوش یشمی در کنار هم توانستند از اولین شب در ماه جان به در ببرند و چانگئه 3 روز جمعه گذشته با موفقیت توانست وارد خواب زمستانی دوم خود شود و انتظار می‌رود این فضاپیما برای یکسال دیگر نیز بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

شینهوا از زبان خرگوش یشمی می‌گوید: چانگئه 3 هنوز نمی‌داند من مشکل دارم، اگر من خوب نشدم،‌لطفا او را دلداری دهید. پیش از مرگم من توانستم تاریخ کاوشهای انسانی روی ماه را بررسی کنم، نیمی از 130کاوش و تجسسی که در گذشته انجام شده‌اند پایانی موفقیت آمیز داشته‌اند و بقیه آنها محکوم به شکست بوده‌اند.

شینهوا در پایان این گزارش از زبان خرگوش یشمی محبوب چینی‌ها می‌گوید: خورشید غروب کرده و حرارت به سرعت کاهش پیدا می‌کند، راستش را بخواهید من زیاد ناراحت نیستم. من مانند هرقهرمان دیگری بخشی از داستان ماجراجویانه زندگی‌ام بودم و اکنون با مشکلی کوچک مواجه شده‌ام. شب به‌خیر زمین، شب به‌خیر آدم‌ها.

کد خبر 247468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز