چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

محمود مولایی: قاسم رضایی نزدیک به یک‌سال و نیم بعد از المپیک لندن در شرایطی در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارد که علاقه‌مندان به کشتی آخرین‌بار او را در قامت یک قهرمان دیده‌اند؛ دارنده مدال طلای وزن ۹۶ کیلوگرم المپیک لندن در کشتی فرنگی پیش از این کمتر در دسترس بود.

کشتی

قاسم رضایی حالا درست بعد از بازگشت محمد بنا به تیم ملی کشتی فرنگی برگشته. او در این مدت کمتر در محافل ورزشی رویت شد و حتی در رقابت‌های جهانی بوداپست هم حضور نداشت. او به قدری دور از تشک کشتی بود که حتی گفته شد دیگر کشتی نخواهد گرفت. شایعه شده بود که وزنش به 140کیلوگرم رسیده و بعید است که بتواند دوباره به سر وزن برسد. قاسم رضایی اما بعد از مدت‌ها و درست در روزهایی که محمد بنا به تیم ملی کشتی فرنگی بازگشت، به اردوی تیم ملی رفت و با بقیه ملی‌پوشان تمرین کرد. برخلاف آنچه گفته می‌شد در تمرینات هم آماده نشان می‌دهد و خبری از وزن بالایش نیست. رضایی که نخستین بار سال 2006و در وزن 84کیلوگرم مدال قهرمانی آسیا را به‌دست آورد، یک سال بعد در وزن 96کیلوگرم مدال طلای آسیا را کسب کرد. سال 2007البته در مسابقات جهانی باکو، با کسب مدال برنز نخستین مدال جهانی خود را به‌دست آورد و سال 2008دوباره توانست قهرمان آسیا شود. او البته در المپیک 2008پکن هم حضور داشت ولی در آن دوران کسی منتظر مدال‌آوری قاسم رضایی نبود و چنین اتفاقی هم رخ نداد. رضایی در المپیک لندن با مربیگری محمد بنا اما کشتی‌گیر دیگری بود و جالب اینکه رضایی حالا هم با حضور بنا در اردوی تیم ملی حضور دارد. آیا رضایی بعد از بازگشت بنا تصمیم به حضور در تمرینات تیم ملی گرفت؟ این کشتی‌گیر در گفت‌وگو با همشهری به این سؤال و پرسش‌های دیگر پاسخ می‌دهد.

  • الان دور دوم تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی با حضور محمد بنا در حال برگزاری است و ظاهرا یکی از نفرات باانگیره تیم ملی هستی. نکته اینجاست که قبل از آن رغبتی برای حضور در تیم ملی نداشتی... .

من همیشه در تمرینات تیم ملی باانگیزه بوده‌ام. هر وقت به تیم ملی دعوت شده‌ام، سعی کرده‌ام با همه توانم در تمرینات و مسابقات شرکت کنم. انگیزه داشتن برای من امتیاز بزرگی است و می‌توانم با این روند کشتی‌گیر موفقی در تیم ملی باشم. قبل از این هم اگر در تمرینات حضور داشتم، شک نکنید که مثل حالا با انگیزه بودم.

  • بازگشت محمد بنا به تیم ملی چه نقشی در بازگشت تو به تیم ملی داشت. چون بعد از تغییرات در کادرفنی تیم ملی اغلب قهرمانان المپیکی در اردو حضور پیدا کردند؟

ببینید بعد از المپیک من در تیم ملی حضور نداشتم ولی اینکه همه قهرمانان المپیکی در اردو نبودند درست نیست. چون حمید سوریان و امید نوروزی چند نوبت به تیم ملی دعوت شدند و در تمرینات حضور داشتند.

  • البته سوریان و نوروزی فقط در تمرینات حضور داشتند و به هیچ مسابقه‌ای اعزام نشدند... .

این تصمیم کادرفنی بود و فکر می‌کنم خودِ سوریان و نوروزی هم نمی‌خواستند در مسابقات شرکت کنند. چون بعد از المپیک بدن ورزشکار به‌دلیل فشاری که برای این رقابت‌ها به‌خودش آورده، تحلیل می‌رود. برای همین بدن نیاز به استراحت دارد و معمولا قهرمانان المپیکی بعد از این رقابت‌ها مدتی از ورزش دوری می‌کنند.

  • بیرون ماندنت از تیم ملی مدت زیادی طول کشید. آیا دلیل خاصی داشت؟

شایعه‌ درباره من زیاد بود ولی غیبت من بعد از المپیک دلیل خاصی نداشت. همانطور که گفتم بعد از المپیک ورزشکار نیاز به استراحت دارد و من هم تصمیم داشتم که یک سال استراحت کنم. مربیان هم این را می‌دانستند و موضوع عجیب و غریبی نبود.

  • این غیبت البته بیشتر از یک سال طول کشید و تو در مسابقات جهانی بوداپست هم حضور نداشتی؟

شرایطی پیش آمد که نشد در تیم ملی حضور داشته باشم. به‌نظر من در مسابقات جهانی بوداپست داوود گیل‌نیرنگ می‌توانست شرکت کند چون کشتی‌گیر خوبی در وزن 96کیلوگرم است و اگر با نظر کادرفنی می‌توانست به مجارستان برود، شاید ما در این رقابت‌ها هم می‌توانستیم مدال بگیریم. به‌نظر من اتفاق خوبی بود اگر بعد از المپیک در جهانی هم مدال 96را به‌دست می‌آوردیم. اتفاقاتی افتاد که در وزن 96موفق نبودیم درحالی‌که ما در این وزن کشتی‌گیران قابلی داریم.

  • تیم ملی کشتی فرنگی برخلاف المپیک در مسابقات جهانی عملکرد ضعیفی نسبت به تیم ملی کشتی آزاد داشت. فکر می‌کنی چرا کشتی فرنگی بعد از المپیک دچار افت شد؟

به‌نظر من کشتی فرنگی افت نکرد، چون در مسابقات جهانی تمام المپیکی‌ها حضور نداشتند و در این شرایط فرنگی‌کاران چطور باید نتیجه المپیک را تکرار می‌کردند؟ واقعیت این است در تیم ما خیلی‌ها حضور نداشتند و در این شرایط نفراتی مثل طالب نعمت‌پور دست به‌کار بزرگی زد و توانست مدال طلا کسب کند. حالا شما به وضعیت تیم ملی کشتی آزاد نگاه کنید که از تمام نفرات اصلی خود سود می‌برد و معلوم است که نفرات اصلی بهتر از دیگر نفرات نتیجه می‌گیرند. به‌نظر من تیم ملی کشتی فرنگی بازهم می‌تواند مثل گذشته افتخار زیادی کسب کند و این دور از دسترس نیست.

  • بعد از مدت‌ها به تیم ملی برگشتی و بعد از مدال المپیک انتظار از تو خیلی بیشتر از گذشته شده است. حتی بیشتر از حضور در المپیک پکن ولندن.

من در المپیک پکن تجربه کمی داشتم و بعد از این رقابت‌ها تلاش زیادی کردم تا در لندن موفق شوم. البته در لندن ما کسی مثل محمد بنا را داشتیم که کمک زیادی به تیم ملی کشتی فرنگی کرد. دیگر برای همه روشن است که یکی از دلایل اصلی موفقیت تیم ملی در المپیک به‌خاطر تلاش‌های محمد بنا بود.

  • محمد بنا می‌گوید رابطه او با ملی‌پوشان المپیکی مثل رابطه پدر و فرزند است. به‌نظر می‌رسد به غیراز مسائل فنی صمیمیت ایجاد شده بین ملی‌پوشان المپیکی و بنا تأثیر زیادی در موفقیت تیم ملی خواهد داشت؟

فکر می‌کنم همینطور باشد. بنا بچه‌ها را بهتر از بقیه می‌شناسد. نوع تمرینات او را همه می‌شناسند و می‌دانند که چطور خودشان را با بنا هماهنگ کنند. چون بنا 8،7سال در تیم ملی بوده و فشار تمرینات روی ملی‌پوشان را بهتر از دیگران متوجه می‌شود. به‌نظر من سال‌ها طول می‌کشد تا مربی دیگری به تیم ملی بیاید و بتواند به این شکل ملی‌پوشان را درک کند.

  • با این حساب در مسابقات آسیایی و جهانی می‌توانی انتظارات را برآورده کنی؟

بعد از المپیک با آمدن محمد بنا اتفاقات خوبی افتاد. یعنی بنا سبب خیر شد تا خیلی‌ها به تیم ملی برگردند. البته نه اینکه نوربخش و چمن‌گلی، مربیان خوبی نبودند و برای تیم ملی زحمت نکشیدند. قطعا آنها تلاش زیادی برای موفقیت تیم ملی انجام دادند ولی در حال حاضر همه نفرات کشتی فرنگی در اردو حضور دارند و من هم تصمیم دارم که با قدرت به کشتی برگردم. می‌خواهم در مسابقات آسیایی و جهانی با قدرت کشتی بگیرم. در این مدت که در اردو هستیم باید به آمادگی کامل برسم و در اوج آمادگی مدال بگیرم.

  • در مدتی که نبودی کشتی‌گیری ظهور کرده که رقیب جدی برای تو محسوب شود؟

کشتی ورزش بی‌رکوردی است و نمی‌توان گفت که چه‌کسی بهترین است. هر وزنی کشتی‌گیران قدرتمند خودش را دارد و مدال‌آوری در مسابقات بین‌المللی هم قابل‌پیش‌بینی نیست. من در تلاش هستم تا دوباره شایستگی کسب مدال طلا را داشته باشم. فکر می‌کنم هیچ‌کس هم سرتر از من نیست و اگر آماده باشم در همان کلاس خودم می‌توانم هر حریفی را شکست دهم و هیچ‌کس هم جلودارم نباشد.

  • برگزاری یا عدم‌برگزاری مسابقات انتخابی برای تیم ملی یکی از موضوعاتی است که همیشه مطرح بوده و موافقان و مخالفانی هم دارد. تو که می‌گویی بی‌رقیب هستی؛ آیا با برگزاری مسابقه انتخابی موافقی؟

من به تصمیم مربیان احترام می‌گذارم. برای من فرقی نمی‌کند که مسابقه انتخابی باشد یا نباشد، هر تصمیمی که مربیان بگیرند، آن را اجرا می‌کنم. به‌نظر من هر کشتی‌گیری که خودش را بهترین می‌داند در هر مسابقه‌ای می‌تواند پیروز باشد. حالا این کشتی می‌تواند مسابقه انتخابی باشد یا مسابقات جهانی.

  • بعد از مسابقات جهانی بوداپست محرومیت مادام‌العمر امیر علی‌اکبری به‌دلیل دوپینگ شوک بزرگی به کشتی‌فرنگی بود. نظر تو درباره دوپینگ علی‌اکبری چیست؟

درباره علی‌اکبری صحبت‌های زیادی شده و به‌نظر من نباید دیگر به دوپینگ علی‌اکبری پرداخت. این موضوع دیگر تمام‌شده و من هم دوست ندارم درباره او صحبت کنم.

  • به‌طور کلی درباره دوپینگ چه نظری داری؟

بالاخره باید جلوی دوپینگ گرفته شود. به‌نظر من در هر رقابتی کمیته دوپینگ باید ورود کند و نباید کار به جایی برسد که آبروی کشورمان برود. این موضوع را می‌توان از مسابقات رده سنی نوجوانان و جوانان پیگیری کرد تا دیگر ما شاهد دوپینگ نباشیم.

  • بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی فدراسیون کشتی و اداره این فدراسیون به‌دست سرپرست موقت، سرانجام رسول خادم رئیس فدراسیون شد. بازگشت ثبات به فدراسیون کشتی آیا می‌تواند وضعیت تیم ملی را هم بهتر کند؟

خادم مرد بزرگی است. او چه در جامعه ورزش و چه در سیاست وجهه خوبی دارد و به‌نظر من انتخاب خوبی برای فدراسیون کشتی بود. او می‌تواند کشتی ایران را از وضعیت نابسامان نجات دهد و حضورش قطعا کارساز خواهد بود. به‌نظر من با بودن خادم، کشتی ما در جایگاهی که باید قرار می‌گیرد.

  • تا چه زمانی می‌خواهی به کشتی قهرمانی ادامه بدهی؟

یک ورزشکار تا موقعی که آماده باشد، باید کشتی بگیرد. من هم همینطور فکر می‌کنم و تجربه 12، 10ساله من در کشتی نشان می‌دهد که در این شرایط نمی‌توانم دور از کشتی باشم. فعلا که می‌خواهم کشتی بگیرم و امیدوارم در المپیک بعد دوباره بتوانم مدال بگیرم.

  • با تغییر اوزان در 98کیلوگرم کشتی می‌گیری. در حال حاضر چند کیلو هستی؟

من در حال حاضر 102کیلوگرم هستم و برای اینکه در 98کیلوگرم کشتی بگیرم مشکل چندانی ندارم.

کد خبر 246727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز