جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دهکده هندی که وب‌سایت خود را بر روی اینترنت برپا کرده است، نمایی از زندگی روستایی هند را به دنیای خارج ارائه می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز  بازدیدکنندگان از وب‌سایت دهکده هانسدهار  می‌توانند نام‌ها، شغل‌ها، و سایر جزئیات درباره 17543 نفر ساکنان آن را ببینند، در عکس‌های مغازه‌های آنها گردش کنند و مشخصات مشروح  تاسیسات فاضلاب و برق آنها را بخوانند.

 اغلب ساکنان دهکده نمی‌توانند وب‌سایت هانسدهار را ببینند چرا که دهکده هنوز به اینترنت وصل نشده است.اما روستاییان امیدوارند که این سایت- و اتصال قریب الوقوع آنها به اینترنت – تماس آنها را با دنیای فراسوی برنج‌زارهای پیرامون هانسدهار، که در کمربند کشاورزی در ایالت شمالی هاریانا واقع است، برقرار کند.

عجایب سینگ کشاورزی در این روستا می‌گوید:" این ارتباط انقلابی ایجاد خواهد کرد."او سایر روستاییان امیدوارند این ارتباط با جهان خارج به سرعت بخشیدن به اصلاحات در زیرساخت‌ها و خدماتی مانند تامین  داروخانه و بهبود وضعیت برق بینجامد. ساکنان محلی شکایت می کنند که دولت مرکزی مدتهاست که این روستا را نادیده گرفته است.سینگ گفت:" اکنون ما می‌توانیم مشکلاتمان را بر روی وب‌سایت بگذاریم و بعد از آن دولت نمی‌تواند بگوید:' ما خبر نداشتیم.'"

اما روستاییان جوانتر -  که هنوز منتظر  فرستادن اولین ای-میلشان هستند- قصد دارند با جستجوی آنلاین برای کالج‌ها و مشاغل در شهرهای بزرگ از اینترنت برای کمک به شتاب بخشیدن به خروجشان از دهکده استفاده کنند.

 امید به تحقق همین آمال و آرزوها بود که کاناوال سینگ ،که در همین دهکده متولد شده، را برانگیخت تا این وب‌سایت را بر پا کند. او که سالها پیش دهکده را ترک کرده و  اکنون به عنوان طراح وب‌سایت برای دولت محلی در چاندیگار کار می‌کند گفت که تا همین چند هفته پیش فقدان فرصت‌ها برای روستاییان گزینه‌های چندانی به جز کشاورزی باقی نمی‌گذاشت. او گفت:" بسیاری از جوانان روستا استعدادها بسیاری دارند ولی نمی توانند انها را شکوفا کنند."

 به همین علت بود که او تصمیم گرفت تا شورای روستا را در مورد منافع یک وب‌سایت و داشتن ارتباط اینترنتی قانع کند.روستاییان اطلاع چندانی از اینترنت نداشتند، اما سینگ به زودی توانست اصول آن را برای آنها توضیح دهد. او در یک نمایش اسلاید به آنها گفت که چگونه از طریق اینترنت می‌توانند به صدها عکس از هنرپیشه‌های محبوبشان در بالیوود  دست یابند. اما او به سرعت روشن کرد که اینترنت استفاده‌های دیگری هم دارد.

 اکنون کشاورزان هانسدهار امیدوارند که بتوانند با داد و ستد آنلاین از طریق "شرکت ملی تبادل محصولات و مشتقات"  و کوتاه شدن دست واسطه‌ها محصولاتشان را با قیمت بهتری بفروشند.
نجاران و بنایان خدماتشان را به صورت آنلاین عرض خواهند کرد. دیگران سابقه کاریشان را در وب‌سایت‌های کاریابی خواهند گذاشت. قرار است در هفته‌های آینده اولین نقطه اتصال اینترنتی در خانه مادری کاناوال سینگ برپا شود.

 هدف نهایی این برنامه (www.smartvillages.org) این  است که 640000 دهکده هند تشویق شوند که خودشان را بر روی اینترنت بگذارند و به صورت شبکه‌هایی آنلاین برای بهبود وضعیت رفاهی مناطق روستایی هند- که سکونت‌‌‌گاه یک دهم جمعیت انسانهای کره زمین است- به هم بپیوندند.

کد خبر 2456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز