معاون فرماندار میبد که دستور تخریب بخشی از یک بنای دوره آل‌مظفر را به بهانه احداث دارالقرآن داده بود، عزل شد و قرار است با عوامل دخیل در تخریب این اثر میراثی برابر با قانون رفتار شود.

بنای تاریخی

مجموعه تاریخی بابک در محله فیروزآباد شهر میبد یزد، آثار متعددی از دوره آل مظفر تا دوره قاجار را در خود جای داده است. در این مجموعه 3هزار و 800متر مربعی، بازارچه خانقاه و مسجد وجود دارد که در نزدیکی آن هم آب انبار، حمام و بناهای تاریخی دیگری ساخته شده است اما بخشی از بازارچه آن شامل 6 دهنه مغازه و فضاهای مازاری به‌عنوان معدود مازاری‌های باقیمانده در میبد به همراه مغازه‌های آهنگری و فضاهای پشت آن مانند بادگیرهای میبد تخریب شدند. براساس آنچه علیرضا فلاحی، معاون فرماندار میبد اعلام کرده بود که این مجموعه نه‌تنها در فهرست میراث ملی ثبت نشده بلکه دارای ارزش تاریخی نیز نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرونده مجموعه تاریخی بابک با عنوان «مجموعه مسجد خانقاه و بازارچه بابک» در سال 82با شماره 10884در فهرست میراث ملی به ثبت رسید اما فرماندار میبد اعلام کرده که با تخریب این بخش از بازارچه تا 2ماه دیگر دارالقرآنی با سبک سنتی ایجاد خواهد شد که نه‌تنها تهدیدی برای این مجموعه نیست بلکه احداث بنای مدنظر زیبایی خاصی به این مجموعه خواهد داد. سید‌محمد میرمحمدی، استاندار یزد گفت: اکنون در حال بررسی اسناد و مدارک موجود و تحقیق بیشتر هستیم تا با عوامل دخیل در تخریب مجموعه تاریخی بابک میبد برابر مقررات رفتار شود.

کد خبر 245551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز