مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری از گزارش سازمان فضایی آمریکا (ناسا) مبنی بر کاهش ۱۴۴کیلومترمکعبی حجم آب شیرین خاورمیانه در طول ۶سال خبر داد و گفت: ممکن است منابع آبی ایران در آینده به وضعیت امروز دریاچه ارومیه دچار شود.

به گزارش مهر، همایون مطیعی به گزارشی که به‌تازگی از سوی ناسا درخصوص منابع آبی خاورمیانه منتشر شده است اشاره کرد و افزود: در محدوده سال‌های2003تا‌2009 در بخش‌هایی از نواحی دجله و فرات (ایران، سوریه، ترکیه و عراق)، 144کیلومترمکعب آب شیرین از بین رفته و از ذخایر آبی منطقه کم شده است.

وی افزایش مصرف، تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها و افزایش تبخیر را از دلایل مهم کاهش حجم آب شیرین منطقه دانست و افزود: دریاچه ارومیه مدل کوچکی از وضعیتی است که کل کشور با آن مواجه است.

مطیعی با بیان اینکه حتی اگر شرایط بارش‌ها در حالت نرمال باشد باز هم با توجه به افزایش جمعیت با بحران آب مواجه هستیم، گفت: برای روبه‌روشدن با این بحران باید از راه‌حل کشورهای دیگر استفاده کنیم. وی یادآور شد: مردم باید آگاه شوند که حتی با نرمال‌بودن بارش‌ها قرار نیست اتفاق خاصی در جهت افزایش منابع و ذخایر آبی در خاورمیانه بیفتد.

کد خبر 245357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز