گروه اجتماعی:‌ نسل چهارم مواد‌مخدر در راه است؛ این مخدرهای جدید از دسته مواد‌مخدر صنعتی به‌حساب می‌آیند اما با منشأ گیاهی.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره این نوع مواد گفت:‌ این مواد هنوز وارد ایران نشده و گزارشی مبنی بر ورود این مواد به کشور اعلام نشده است، اما باید آمادگی لازم در جهت مقابله‌ با این مخدرهای روانگردان را داشته باشیم، چراکه ممکن است افرادی به این نوع مخدر گرفتار شوند. نسل چهارم مواد‌مخدرصنعتی، روانگردان‌هایی هستند که پایه آن از مواد و ترکیبات گیاهی تهیه شده که با عناوینی چون «نشاط‌آور بودن» تبلیغ می‌شوند.

طه طاهری درباره اینکه آیا تبلیغاتی که در آرایشگاه‌های زنانه یا باشگاه‌های مردانه درمورد نشاط‌آور بودن برخی قرص‌ها یا پودر‌هامی‌شود و ممکن است بین این مواد و نسل چهارم مواد‌مخدر ارتباطی وجود داشته باشد، گفت: خیر. مواردی که در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها تبلیغ می‌شود، عموما پایه متاآمفتامین دارند.

داروهای محرک با پایه متاآمفتامین که به‌صورت شکلات‌های مخصوص رژیمی و آدامس به بازارهای داخل کشور راه یافته‌اند، موادی هستند که زیرمجموعه نسل سوم مواد‌مخدر شناخته می‌شوند. این مخدرها عمدتا به‌صورت تنقلات عرضه و مصرف می‌شوند.
تا پیش از فراگیری نسل سوم مواد‌مخدر - که شیشه و روانگردان‌ها را شامل می‌شود- برخی مسئولان اعتقاد داشتند که برای مقابله با قرص‌های روانگردان بایدحساب مصرف‌کنندگان آن با معتادان مواد‌مخدر جدا شود و به همین‌خاطر داروهای روانگردان در فهرست مواد‌مخدر جایی نداشت اما سرانجام خلأ قانونی مبارزه با مواد‌مخدر صنعتی برطرف شد و جانشین وقت دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر رسما اعلام کرد:

روانگردان‌ها باید جزء مواد‌مخدر محسوب شوند و این پرونده‌ها در دادگاه انقلاب بررسی و رسیدگی شود. تعدد جرم و ابهاماتی که باعث می‌شد، اختلاف رویه در رسیدگی به جرایم در مجازات قضایی صورت گیرد با اجرای قانون جدید اصلاح خواهد شد.
نسل سوم و اینک نسل چهارم مواد‌مخدر در حالی تهدید تازه‌ای برای جامعه ایرانی به‌حساب می‌آید که شیوه مبارزه با مواد‌مخدر، در مرحله 2نسل مواد‌مخدر سنتی باقی مانده است.

اکنون اما در نسل سوم مواد‌مخدر، هر اتاق کوچکی در هر محله می‌تواند محل تبدیل پیش‌سازه‌های مواد‌مخدر به مواد مصرفی نهایی شود. در این محل‌های تولید خانگی که به «آشپزخانه» معروفند، اغلب مواد‌مخدر صنعتی نامرغوب تولید می‌شود که علاوه بر اعتیاد، مرگ‌ومیر را نیز در مصرف‌کنندگان افزایش داده است.اکنون با ورود قریب‌الوقوع نسل چهارم مواد‌مخدر، آشپزخانه‌های بی‌نام و نشان تولید مواد‌مخدر هم به سوی تولید این نوع مواد روی خواهند آورد.

نخستین‌بار وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از ورود و مصرف نسل چهارم مخدرها خبر داد. عبدالرضا رحمانی فضلی که در نشست خبری خود برای ارائه گزارش 100روزه سخن می‌گفت، تأکید کرد که برای تغییر الگو یکی از مباحث مهم مبارزه با مواد‌مخدر است، چرا که در هر مبارزه، نسل دیگری از مواد‌مخدر جایگزین می‌شود؛ به‌طوری‌که نسل چهارم مواد‌مخدر صنعتی نیز در راه است.

او ادامه داد: کشور ما هزینه‌های زیادی را در مبارزه با مواد‌مخدر از لحاظ اقتصادی، مالی، اجتماعی، انسانی و حتی سیاسی می‌پردازد و با همه دشواری‌هایی که داریم همچنان از قاچاقچیان عقب‌تر هستیم. وزیر کشور در حالی چنین گفت که براساس گزارش‌های تازه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، در یک نمونه و تنها در جامعه زنان، اعتیاد از 5.3 درصد به 9.8 درصد افزایش یافته است. اگرچه از آمار دانش‌آموزان معتاد آمار دقیقی در دست نیست، براساس نمونه‌گیری‌ای که خبر آن را اخیرا ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرده، حدود0.5درصد دانش‌آموزان به اعتیاد مبتلا هستند و سن اعتیاد کاهش یافته است.

کد خبر 242743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز