«دیگر نمی‌خواهیم به جایی پول بدهیم و صرفا آمار اشتغال اعلام کنیم. تا پایان امسال ایجاد نزدیک به ۲۰۰هزار شغل در مشاغل خانگی پیش‌بینی و اعتبار آن تأمین شده است.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارائه گزارش 100روزه وزارتخانه متبوعش از نخستین طرح اشتغال‌زایی دولت پرده برداشت. ربیعی گفت: از طریق مشاغل خانگی و روستایی به‌دنبال ایجاد زنجیره اشتغال هستیم.تعداد بیکاران کشور با توجه به ورود فارغ‌التحصیلان جدید به بازار کار از اصلی‌ترین نگرانی‌های دولت یازدهم به شمار می‌رود. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق آمارهای رسمی 3میلیون بیکار در کشور داریم که4.5 میلیون دانشجو نیز در آینده به آن اضافه خواهد شد. براین اساس باید برای اشتغال‌زایی7.5 میلیون نفر برنامه‌ریزی کرد. علی ربیعی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تأکید کرد که اشتغال، زمینی نیست که در آن بذر پول بریزیم و بعد شغل ایجاد شود.

دولت در حالی باید برای اشتغال‌زایی گسترده برنامه‌ریزی کند که به گفته ربیعی یک بررسی نشان می‌دهد که تعداد 200واحد صنعتی با 38هزار میلیارد تومان بدهی در معرض تهدید قرار دارند که در آنها 140هزار شغل از بین خواهد رفت.ربیعی در مورد مناقشه تعداد شغل‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه در آمارها برخی مشاغل 2 بار شمرده شده‌اند و وام‌های خرد نیز اشتغال‌زایی محسوب شد؛ اینها نقاط ضعفی است که باید جبران کنیم. در سال‌های گذشته 600هزار دلار پول نفت را تزریق کردیم اما ثمره آن سالانه تنها 76هزار فرصت شغلی بود. در مورد زودبازده‌ها هم بررسی‌ها نشان می‌دهد در مواردی تا 70درصد این کار جواب نداد.

به گفته ربیعی، در جلسه هفته آینده شورای‌عالی اشتغال سهم بخش‌ها از اشتغال‌زایی مشخص خواهد شد. در حال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در حوزه نفت 2میلیارد تومان، در کشاورزی و صنعت 160میلیون تومان و در مشاغل کوچک 15میلیون تومان است.

تعیین دستمزد سال آینده کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تعیین الگوهای مختلف برای دستمزد سال 93سخن گفت و افزود: یک نگاه در تعیین مزد به تورم است اما نمی‌خواهیم به یک جیب کارگر چیزی اضافه کنیم و از جیب دیگر وی برداریم بنابراین می‌خواهیم تورم را کاهش دهیم تا قدرت خرید آنها افزایش یابد.

کد خبر 241437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز