همشهری آنلاین: خبرگزاری های روسیه روز جمعه گزارش دادند: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور هفته آینده برای گفتگو در باره چند موضوع از جمله توافق ژنو ۳ به ایران سفر می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد: لاوروف در هنگام این دیدار که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه خواهد برگزار خواهد شد، قصد دارد در باره وضعیت برنامه هسته ای ایران در چهارچوب توافق های اخیر ژنو مذاکره کند.

در همین حال ایرنا در گزارش دیگری از مسکو به نقل از مهدی سنایی سفیر جدید کشورمان در روسیه با اشاره به عزم سران ایران و روسیه برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور همسایه در تمامی زمینه ها اعلام کرد: سفر هفته آینده سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران نیز نمود این جهت گیری است.

سنایی جمعه افزود: سفر لاوروف به تهران قطعی شده است و وی اواسط هفته آینده برای دیدار و گفت وگو با مقام های ایرانی عازم تهران می شود.

در سفر لاوروف به تهران درخصوص موضوعات مربوط به روابط دوجانبه ، مذاکرات ایران با گروه 1+5 و به طور خاص درباره تحولات جاری سوریه بحث و تبادل نظر می شود.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه این سفر به ابتکار طرف روسی صوت می گیرد، ادامه داد: با توجه به قرارگرفتن در آستانه نشست ژنو - 2 درباره حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز مسایل سوریه، سفر لاوروف به تهرن برای رایزنی با مقام های کشورمان اهمیت مضاعفی می یابد.

وی گفت: سفر هفته آتی لاوروف به ایران با توجه به اینکه وزیر خارجه روسیه در سال های اخیر سفری به تهران نداشته و تنها پارسال در خصوص موضوع افغانستان سفر کوتاهی به ایران داشت، ارزشمند است.

سنایی با اشاره به گفت وگوی اخیر تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه و تاکید دو طرف بر ضرورت تلاش برای توسعه و تعمیق همکاری های دو همسایه قدرتمند در سطوح مختلف دو و چندجانبه افزود: با توجه به تاثیری که ایران در مسایل منطقه ای دارد و نیز با درنظر گرفتن محورهای متنوع همکاری های دو کشور انتظار می رود که در آینده باب های جدیدی در چشم انداز مناسبات تهران و مسکو گشوده شود.

وی اضافه کرد: ایران و روسیه به دلیل پتانسیل های بالای خود و مواضع نزدیک به هم درخصوص تحولات منطقه ای می توانند سطح همکاری های خود در زمینه حل مسایل مربوط به مناطق خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: بر این اساس سفر وزیر خارجه روسیه به تهران در راستای پیروی از عزم سران دو کشور برای توسعه روابط در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی صورت می گیرد.

سفیر کشورمان یادآور شد: گذشت دو دهه از روابط تهران - مسکو و تجربه خوب دو طرف در این مدت از رایزنی های و تبادل نظرهای دیپلماتیک در سطوح مختلف، بسترهای خوبی را برای رفع هرگونه مانع احتمالی در مناسبات فیمابین فراهم کرده است.

وی گفت: در این مدت احساس ضرورت همکاری های هرچه بیشتر ایران و روسیه برای رفع مسایل جاری در سطوح مختلف افزایش یافته است.

وی افزود: برنامه دولت جدید ایران برای تحکیم روابط با روسیه نیز نیروی محرکه جدیدی به منظور تلاش های دیپلمات در راستای تحقق این مهم ایجاد کرده است.

سنایی تشریح کرد: واقعیت این است که شرایط بین المللی و حوادث منطقه ای یک دهه اخیر به گونه ای رقم خورده است که حقانیت مواضع ایران و روسیه را به اثبات رسانده و زمینه لازم برای هم افزایی تلاش های دو کشور به منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر تحولات منطقه ای و بین المللی را فراهم کرده است.

وی افزود: ایران اهرم های زیادی برای تاثیرگذاری بر تحولات منطقه ای در اختیار دارد که همین امر زمینه ساز تحرک و پویایی بیشتر طرف روس برای توسعه و تعمیق روابط با کشورمان می باشد.

مهدی سنایی سفیر جدید ایران در روسیه فعالیت خود را اواسط هفته جاری در مسکو آغاز کرده است.

کد خبر 241397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز