جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب آواز اصیل ایرانی تالیف احمد نعمت‌الله‌زاده از سوی نشر هنر و فرهنگ منتشر شد. در این کتاب در ۱۰۶ صفحه و در دو بخش، شیوه آموزش و یادگیری هنر آواز سنتی ایرانی ارایه شده است.

avaz

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بخش نخست این کتاب شامل دروسی مانند شرایط کلی یک هنرجوی آواز، دوره‌هایی که باید گذراند، ویژگی‌های صدا، چگونگی مراقبت از صدا، تنفس صحیح و نکاتی پیرامون آن، تحریر در آواز سنتی، تئوری مختصر موسیقی و تمرین‌های تکمیلی همراه ساز است.

بخش دوم این کتاب در هشت پرده شامل تحریرها، محدوده صوتی دستگاه‌ها و درجات نت‌ها در موسیقی ایرانی، نکاتی کلیدی و اساسی در آواز خوانی مطلوب و تاثیر گذار، تقطیع عروضی یک شعر و نمونه برگردان شعر به زبان موسیقی است.

احمد نعمت‌الله زاده در بخشی از مقدمه کتابش نوشته است: «طی سالیانی که در امر آموزش آواز سنتی فعالیت داشتم بسیاری از افراد علاقه‌مند مراجعه کرده و خواستار یادگیری فن آواز و صحیح خواندن گوشه‌های آوازی و تصنیف‌های ارزشمند استادان شدند. پس از انجام گرفتن تست صدا توسط ایشان، آنان را به دو بخش دسته‌بندی ‌کردم.»

به گفته وی بخش نخست کتاب مناسب افرادی است که صدایشان فاقد تحریر است و بخش دوم مناسب برای کسانی است که در صدایشان تحریرهای در هم ریخته، نامرتب و سست و بی‌اساس دارند.

نعمت‌الله زاده در بخش نخست کتاب، به شرایط کلی یک هنرجوی آواز اصیل اشاره کرده و نوشته است: «یک هنرجو قبل از ورود به عرصه آواز اصیل ایرانی باید دارای صدایی صاف، رسا و بدون لرزش باشد، طوری که دست کم اطرافیان و دوستان صدایش را تایید کنند و سپس به منظور آموزش صحیح و تربیت صدای استوار و مطلوب به معلم مراجعه کند.»

کتاب «آواز اصیل ایرانی» در 106 صفحه با شمارگان دو هزار جلد از سوی نشر هنر و فرهنگ با قیمت 6 هزار و پانصد تومان راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر 241396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز