سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: جلوگیری از ورود مواد غذایی غیراستاندارد به کشور ازوظایف روتین اداره گمرک است.

اخیرا هم از ورود حدود 20هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین به کشور جلوگیری شد. این محموله از هند آمده بود.
در نمونه‌برداری‌ و آزمایش انجام شده در فرودگاه امام مشخص شد که ذرت‌ها آلوده به سمی بسیار خطرناک به نام آفلاتوکسین است.

آفلاتوکسین‌ها سموم قارچی طبیعی هستند اگر قارچ‌های مولد این سموم روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشد کنند مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین می‌تواند موجب بیماری در انسان یا دام شود. این سموم می‌توانند نکروز بافتی، سیروز و سرطان کبد ایجاد کنند.

اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی برای اجرای قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی، همه اقلام وارداتی را آزمایش می‌کند. اما چه چیز باعث می‌شود که تاجران ایرانی سر از بازار محصولات نامرغوب کشو‌رهای دیگر دربیاورند؟

ذرت آلوده‌ای که خبرش منتشر شد، تنها محصول خوراکی آلوده‌ای نیست که در سال‌های اخیر خبر از واردات آن داده شده است. برخی از مواد خوراکی که از هند وارد کشور شده‌اند اگر از سم در آن استفاده نشده باشد یا فاسد هستند و یا چند روز پس از رسیدن به‌دست مصرف‌کننده تاریخ مصرف‌شان تمام می‌شود. برخی گوشت‌ها از مبادی‌ای غیر از آنچه به تأیید ناظران کیفیت محصولات خوراکی رسیده باشد خریداری می‌شوند. این بخشی از تجارتی است که قراردادهای آن، روی آب‌های آزاد بین کسانی که محصولشان روی دستشان مانده است و کسانی که می‌خواهند یکشبه پولدار شوند بسته می‌شود.

هنوز خاطره خرید گوشت‌ گاومیش‌های پیر و از تقدس افتاده هندی از یاد خیلی‌هانرفته است. نه آن 8-9سال پیش که خبر خرید و واردات گوشت‌های بی‌کیفیت منتشر شد و نه 2سال پیش که روزنامه‌ها برایش جنجال به پا کردند.رقابت ناسالمی که برای رساندن مایحتاج مردم وجود دارد، چیز غریبی نیست. میزان قاچاق مواد خوراکی البته در میان قاچاق انواع کالاهای دیگر رقم کمی است.

می‌ماند آن مقدار مواد خوراکی که پس از ورود به کشور یا در مرحله ترخیص از گمرک و یا وقتی به‌دست مصرف‌کننده رسید، مشخص می‌شود که استاندارد نیست و یا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. به‌طور مثال وقتی گوشت‌ گاومیش‌های پیر وارد کشور شد و به مصرف برخی از کارخانجات سوسیس و کالباس رسید خبر غیراستاندارد‌بودن آنها منتشر شد. این بدان معناست که این گوشت‌ها تأییدیه لازم را کسب کرده‌اند.

براساس قانون مجوز واردات گوشت یخی و گرم برعهده دامپزشکی است و این سازمان برای این قبیل گوشت‌ها گواهی بهداشتی صادر می‌کند. این در حالی است که اردیبهشت امسال ایسنا خبر داد که در سال گذشته بیش از 400هزار دلار گوشت گاو از قطب جنوب وارد شده است درحالی‌که این واردات مورد تأیید و نظارت ناظران شرعی و بهداشتی سازمان دامپزشکی نیست و واردات گوشت قرمز به‌صورت رسمی و با تأیید و نظارت ناظران شرعی سازمان دامپزشکی تنها از کشور‌های استرالیا، برزیل، پاکستان و هندوستان صورت می‌گیرد.

بدون تردید مسئولان هیچ کشوری که جان شهروندانشان برایشان اهمیت دارد اجازه نمی‌دهند محصولات خوراکی غیراستاندارد وارد کشور شود. روح مردم هم از چنین‌خرید‌هایی خبر ندارد. امید است که خبرهایی از این دست که محصولات غیراستاندارد و یا بی‌کیفیت زودتر و پیش از اینکه تبدیل به محصول ثانوی شوند و به‌دست مصرف‌کننده برسند، شناسایی شده‌اند بیشتر شود به‌گونه‌ای که برای خریداران این محصولات که با جان و سلامت مردم سر و کار دارند چنین تجارتی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

کد خبر 241144
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز