گروه اقتصادی - رضا کربلایی: کوچک‌تر شدن سفره مردم به میزان ۶درصد با چاشنی تورم ۴۰درصدی، به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهور رکود توأم با تورم بی‌سابقه در نیم‌قرن گذشته است که از دولت گذشته برای او به ارث مانده.

آنچه رئیس‌جمهور سه‌شنبه‌شب در یک گفت‌وگوی مستقیم با مردم درمیان گذاشت به‌واقع ارثیه دولت‌گذشته و برنامه‌های حسن روحانی بود برای اقتصاد ایران. هرچند رئیس‌جمهور به نقل از مردان اقتصادی کابینه‌اش قول داد تورم را تا پایان سال آینده به 25درصد برساند اما تردیدی وجود ندارد که خرابی‌های به بار آمده از دولت پیشین به‌روایت دولتمردان فعلی بیش از حد تصور بوده است. او فهرست بلند بالایی از بدهی‌های دولت به بانک‌ها، پیمانکاران و تعهدات ایجاد شده توسط دولت احمدی‌نژاد را ارائه کرد که به گفته رئیس‌جمهور، حتی اگر درآمدهای نفتی دولت در سال‌های آینده با درآمدهای بی‌سابقه 8سال گذشته هم باشد، دست‌کم 16سال طول خواهد کشید تا بتوان به این حجم از بدهی‌ها و تعهدات پاسخ داد.

گزارش اقتصادی رئیس‌جمهور که البته با آمار دقیق و مستند به گفته او همراه بود، همه را شگفت‌زده کرد چه اینکه روحانی گفت: این آمار نشان می‌دهد چه شرایطی از دولت گذشته به ارث رسید و ما در چه شرایطی باید با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کردیم.
تصویری که روحانی از دشواری‌های پیش روی دولت در 100روز گذشته ارائه کرد، به واقع گفته‌های احمدی‌نژاد مبنی بر موفقیت‌های اقتصادی ایران در 8سال گذشته را با چالش بنیادین مواجه ساخت تا آنجا که نه‌تنها مسکن مهر را به‌عنوان نماد آبادانی و شاهکار اقتصادی رئیس‌جمهور پیشین عامل اصلی تورم و رشد 43درصدی پایه پولی اعلام کرد که فلسفه و کیفیت پروژه‌های مسکن مهر را زیر علامت سؤال قرار داد، هرچند قول داد که به تعهدات دولت قبل پایبند خواهد بود.

روایت روحانی نشان داد که نرخ بالای تورم، دولت تدبیر و امید را نگران کرده است تا آنجا که رئیس‌جمهور می‌گوید هر دو، سه روز یک‌بار پیگیر وضعیت تورم است. روحانی نه‌تنها ریشه تورم را در رشد بی‌حساب نقدینگی در 8سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد عنوان کرد که پاسخ منتقدان به اظهارنظر او مبنی بر خالی بودن خزانه را هم داد و حتی گفت دولت او برای پرداخت حقوق ماهانه کارمندانش با کسری بودجه مواجه شده است. او حتی از اینکه پولدارترین دولت تاریخ ایران (اشاره‌ای مستقیم به فوران درآمدهای نفتی در 8سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد) بدهکارترین دولت هم بوده ابراز تأسف کرد و فرصت را غنیمت شمرد تا دستاوردهای دولت پیشین درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به چالش بکشاند و سرانجام تأکید کرد که روند پرداخت یارانه‌ها در سال آینده اصلاح می‌شود و روش دولت قبلی نهایت تا پایان امسال ادامه خواهد یافت.

روحانی البته توضیح نداد که تغییر مسیر هدفمندی یارانه‌ها چگونه خواهد بود اما اینطور قول داد: ما مرحله دوم یارانه‌ها را در سال آینده عملی می‌کنیم، دولت می‌خواهد ابتدا تورم را مهار و سیستم بانکی را اصلاح کند و سپس به مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها وارد شود.

وعده‌ها و برنامه‌های اقتصادی رئیس‌جمهور

گزارش رئیس‌جمهور درباره اقتصاد ایران در 100روز البته با چاشنی نقد صریح نسبت به سیاست هسته‌ای دولت قبل همراه بود و او از اینکه تحریم‌ها کاغذپاره خوانده شده ولیکن وابستگی اقتصادی ایران بیشتر شده، انتقاد کرد و برنامه دولت یازدهم را افزون بر مهار تورم، احیای رشد اقتصادی و اصلاح روش اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بر یکسان‌سازی نرخ ارز و بهبود فضای کسب و کار استوار کرد و قول داد تا آرامش توأم با ثبات و رونق اقتصادی را برگرداند.

آنچه حسن روحانی به‌صورت شفاهی و مکتوب ارائه کرد، به واقع یک رونمایی و برشی از کیک اقتصاد ایران بود که به مدد وفور درآمدهای نفتی کوچک‌تر شده و حالا باید دید آیا او در پایان ریاست‌جمهوری‌اش گزارشی به همان تفصیل و فاش‌گویی ارائه خواهد کرد؟

کد خبر 240419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز