گروه اجتماعی - مینا شهنی: آلودگی هوا، برف و هر دلیل دیگری که منجر به تعطیلی اضطراری مدرسه‌ها می‌شود برای مادران شاغل دردسرهای زیادی به همراه دارد.

زنان

مادران شاغل با استفاده از کمک‌ مهدهای کودک، ‌پیش دبستان و دبستان‌ها می‌توانند در محیط‌های کارشان حاضر شوند، زنان شاغلی که صاحب فرزند می‌شوند براساس ساعت و نوع فعالیت مراکز نگهداری کودکان برنامه‌های کارشان را تنظیم می‌کنند. به هر دلیلی این مراکز تعطیل شوند زندگی مادران شاغل دچار اختلالی جدی می‌شود.مادری در این‌باره گفت:

صبح برا ی سپردن فرزند 4ساله‌ام به مهدکودک رفتم اما با تعجب دیدم که مهد تعطیل است وقتی پیگیری کردم متوجه شدم که به‌علت آلودگی هوا مهدهای کودک تعطیل شده‌است، من به‌عنوان یک زن شاغل می‌بایست در محل کارم حاضر می‌شدم حال آنکه نمی‌دانستم برای نگهداری فرزندم چه کاری می‌توانم انجام بدهم. امکان اینکه فرزندم را به یکی از دوستان یا بستگان بسپارم واقعا وجود نداشت درحالی‌که حضور فرزندم نیز در محیط کارم ممکن نبود.

در این شرایط واقعا مستاصل می‌شوم. شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، درباره حل این مشکل به ایسنا گفت: هنگام تصمیم‌گیری مواقع اضطرار آلودگی هوا و تعطیلی مهدهای کودک‌، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی باید معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز حضور داشته و وضعیت زنان شاغل دارای فرزند لحاظ شود.

او توضیح داد: در جلسه هیأت دولت پیشنهاد عضویت معاونت امور زنان و خانواده در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران و پیش‌بینی مرخصی برای مادران شاغل در تعطیلی مهدهای کودک‌، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی طی 2روز آینده ارائه می‌شود. درصورت عضویت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران پیشنهاد مرخصی اجباری زنان شاغل هنگام تعطیلات مدارس ارائه می‌شود.

همه ساله به‌ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل آلودگی هوا یا بارش برف سنگین مهدهای کودک، پیش‌دبستان‌ها، ‌دبستان‌ها و حتی مدرسه‌های راهنمایی هم در چند بازه زمانی یک تا 4روزه از سوی دولت تعطیل می‌شوند، ‌اگر چه این تعطیلی برای حفاظت از سلامت کودکان در برابر اثرات نامطلوب ناشی از آلودگی هوا یا سوانحی است که ممکن است در روزهای سرد سال رخ دهد، این تعطیلات برای مادران شاغل به یک کابوس تبدیل شده است.

با تعطیلی مراکز نگهداری از کودکان، مادران شاغل برای حضور در محل کار ناچارند تا کودکانشان را برای مراقبت به کسی بسپارند این در حالی است که بسیاری از مادران کسی را برای سرپرستی فرزندشان ندارند. اعطای مرخصی به زنانی که فرزندانشان در شرایط تعطیلات اضطراری نیاز به مراقبت دارند راهکار ساده‌ای است که در جهت کمک کردن به زنان شاغل می‌تواند کارگشا باشد.

دردسرهای یک مادر شاغل

اگر چه انتظار می‌رود که مادران شاغل از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرند، ‌ واقعیت این است که سیاست‌های دولت‌ها در سال‌های گذشته بر سختگیری هر چه بیشتر بر مادران شاغل استوار بوده است. یکی از نمونه‌هایی که می‌توان در سیاستگذاری‌های دولت از آن یاد کرد قانون افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل از 6به 9‌ماه است. این قانون با وجود اینکه از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شده، هنوز هم اجرا نشده است.

بزرگ‌ترین دلیلی که برای عدم‌اجرای این قانون عنوان شده کمبود اعتبار است. از آنجا که زنان در مدت زمان مرخصی زایمان حقوق دریافت می‌کنند و در قانون تأمین اجتماعی مرخصی زایمان 6ماهه از تعهدات این سازمان برای بیمه‌شدگانش محسوب می‌شود و بار مالی ناشی از آن نیز بر عهده سازمان تأمین اجتماعی است اما وقتی مجلس قانونی تصویب کرد که این مرخصی 3‌ماه افزایش پیدا کرد سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که حاضر به تأمین بارمالی ناشی از این قانون نیست و چنانچه دولت مایل است مرخصی زنان شاغل را افزایش دهد می‌بایست هزینه آن را بپردازد. با توجه به عدم‌همکاری و اهتمام دولت برای حل مشکلات زنان شاغل قوانین تشویقی زنان به اجرا در نمی‌آید.

کد خبر 238377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز