وقتی فهرست ۲۳نفره توپ طلای۲۰۱۳ اعلام شد، مطابق انتظار جای چند بازیکن بزرگ خالی بود.

بازماندگان فهرست توپ طلا

این بازیکنان در سالی که گذشت نمایش خوبی داشتند ولی به دلایلی نتوانستند سلیقه کمیته فنی فیفا و تحریریه فرانس فوتبال را جلب کنند و در این فهرست جایی نداشتند. این گزارش به بررسی غایبان بزرگ این فهرست و دلایل غیبت آنها پرداخته است.

سرخیو آگرو (آرژانتین، منچسترسیتی)

سرخیو آگرو که در سال2012 توانست در آخرین لحظات، قهرمانی لیگ برتر را به منچسترسیتی هدیه کند، در فهرست قبلی توپ طلا حضور داشت ولی امسال نامش در این فهرست دیده نمی‌شود. مهاجم آرژانتینی هرچند در فصل جدید فرم گلزنی‌اش را دوباره پیدا کرده ولی فصل گذشته آمار درخشانی نداشت و در لیگ برتر تنها 12گل به ثمر رساند. مهاجم سابق آتلتیکو مادرید بابت حذف زودهنگام تیمش در لیگ قهرمانان اروپا هم بهای زیادی را پرداخت کرد و فرصت درخشش در صحنه اروپا را از دست داد.

فرد (برزیل، فلومیننزه)

او قرار است مهاجم اصلی برزیل در جام‌جهانی 2014 باشد. مهاجم سابق لیون که پس از انتصاب اسکولاری به ترکیب اصلی برزیل بازگشت، مربی‌اش را ناامید نکرده. او با زدن 5گل در کنار فرناندو تورس به‌عنوان بهترین گلزن جام کنفدراسیون‌ها انتخاب شد. او با زدن 2گل در پیروزی 3بر صفر بازی فینال مقابل اسپانیا، یکی از عواملی بود که به برزیل کمک کرد در این تورنمنت فراتر از انتظار ظاهر شود. ولی فرد در اروپا بازی نمی‌کند و به‌دلیل مصدومیت‌های متوالی در سال 2013کمتر توانست برای فلومیننزه به میدان برود (فقط 9بازی و 3گل).

ماریو گوتزه (آلمان، دورتموند و بایرن مونیخ)

گوتزه هم مثل فرد در سال2013 مصدومیت‌های زیادی را پشت سر گذاشت. فصل 2012-2013 برای این مهاجم در شروع بهار تمام شد و او در شکست 2بر یک دورتموند مقابل بایرن‌مونیخ در فینال لیگ قهرمانان هم سکونشین بود. البته او پس از این بازی با قراردادی 37میلیون یورویی به همین بایرن‌مونیخ پیوست. گوتزه در دوران آماده‌سازی‌ فصل جدید هم دوباره مصدوم شد و هنوز نتوانسته به آمادگی ایده‌آل برسد. بدین‌ترتیب او نتوانست جایی در فهرست 23نفره توپ طلا داشته باشد. گوتزه اما در سال‌های بعد می‌تواند یکی از نام‌های این فهرست معتبر باشد.

ایلکای گوندوگان (آلمان، بوروسیا دورتموند)

گوندوگان فرمانده خط میانی دورتموند، فصلی درخشان را پشت سر گذاشت و به خوبی ریتم بازی فینالیست لیگ قهرمانان را تنظیم می‌کرد. او در فینال اروپا توانست برابر بایرن در ومبلی گلزنی کند و این کار را در فینال سوپر جام آلمان هم تکرار کرد. او در این بازی یک پاس گل هم داد تا دورتموند این بار بتواند حریف قدرتمندش را 4بر 2شکست دهد ولی این فینال آخرین بازی درخشان گوندوگان در فصل جدید بود، چرا که ملی‌پوش آلمانی از شروع پاییز به‌دلیل مشکلی که در ستون فقراتش دارد نتوانسته بازی کند.

وینسنت کمپانی (بلژیک، منچسترسیتی)

وینسنت کمپانی هم مثل هم‌تیمی‌اش سرخیو آگرو، بهای غیبت منچسترسیتی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان را پرداخت کرده است. کاپیتان نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، 2‌ماه از سال را هم به‌دلیل مصدومیت ساق پا از دست داد اما با وجود صعود بلژیک به جام‌جهانی 2014، کمپانی در سالی که گذشت کارنامه پرباری نداشت، چرا که منچسترسیتی در فینال جام حذفی هم با یک گل مغلوب ویگان شد. بیلان کمپانی برای قرارگرفتن در فهرست 23نفره به اندازه کافی درخشان نبود، به‌ویژه اینکه به‌عنوان یک مدافع وسط، کار سخت‌تری برای ورود به جمع نخبگان دارد.

ماریو مانژوکیچ (کرواسی، بایرن مونیخ)

نام 6بازیکن بایرن‌مونیخ در فهرست 23نفره توپ طلا دیده می‌شود ولی مهاجم کروات بایرن هم می‌توانست در این فهرست حاضر باشد. هرچند آمار گلزنی مانژوکیچ در سال2013 چندان درخشان نیست (21گل) اما او توانست در فینال لیگ قهرمانان زننده گل حساسی باشد. البته او در بازی‌های حساس مرحله نیمه نهایی مقابل بارسا (پیروزی 4بر صفر و 3بر صفر) و همچنین فینال جام حذفی مقابل اشتوتگارت (پیروزی 3بر 2) زیر سایه درخشش دیگر ماریوی بایرن، یعنی گومز قرار گرفت. مانژوکیچ از زمان آمدن گواردیولا به‌عنوان سرمربی جدید بایرن هم بارها جای خودش در ترکیب اصلی را به توماس مولر داده است. او در مرحله مقدماتی جام جهانی با کرواسی هم نتوانسته خیلی سرنوشت‌ساز باشد (2گل در 6بازی).

خوان ماتا (اسپانیا، چلسی)

بازگشت ژوزه مورینیو به چلسی ضربه بزرگی به موقعیت خوان ماتا در این تیم زد. ماتا در دوران بنیتس بازیکن کلیدی چلسی به‌شمار می‌رفت و با پای چپ جادویی‌اش، نقش پررنگی در پیروزی فینال لیگ اروپا مقابل بنفیکا داشت (او سازنده هر دو گل تیمش بود). بازیکن سابق والنسیا در فصل 2012-2013 توانست در کنار هم تیمی‌اش ادن هازار به‌عنوان بهترین پاسور لیگ برتر (13پاس گل) شناخته شود. ماتا اما تابستان امسال موقعیتش در چلسی را از دست داد و در تیم ملی اسپانیا هم ذخیره‌ای لوکس به‌شمار می‌رود تا چهره اجتناب‌ناپذیری برای فهرست 23نفره توپ طلا نباشد.

مارکو رویس (آلمان، دورتموند)

در میان 3 چهره تهاجمی دورتموند، او کمتر از ماریو گوتزه و روبرت لواندوفسکی مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این رویس پس از جدایی گوتزه، تأثیرش در برنامه‌های هجومی دورتموند را ثابت کرده است. به‌عنوان گلزن و گل‌ساز و مهره‌ای که خط دفاع حریف را می‌شکافد، مارکو رویس شایسته تحسین است و بی‌تردید سال‌های درخشان‌تری در پیش دارد. با جدایی گوتزه و کشمکش لواندوفسکی برای جدایی، او تبدیل به فرمانده خط حمله تیمش شده و مثل دورتموند، هنرنمایی‌اش هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

ویکتور والدس (اسپانیا، بارسلونا)

در روزهایی که ایکر کاسیاس جایگاهش در دروازه رئال را از دست داده و پپ رینا به‌دلیل لغزش‌هایش در لیورپول از این تیم کنار گذاشته شد، ویکتور والدس درون دروازه بارسا عملکرد باثباتی داشت. ویکتور والدس که نقش یک فرمانده را در خط دفاعی تیمش دارد، قربانی پست بازی‌اش شده است. تنها یک دروازه‌بان توانسته به فهرست 23نفره توپ طلا برسد و آن هم کسی است که سال گذشته توانسته همه جام‌ها را ببرد؛ مانوئل نویر . دریافت 7گل در 2بازی نیمه‌نهایی مقابل بارسا هم نقطه تاریکی در کارنامه والدس در سال 2013به‌شمار می‌رود.

آرتورو ویدال (شیلی، یوونتوس)

ویدال در سال2013 مثل یک صاعقه بود. او نقش پررنگی در قهرمانی متوالی یوونتوس در ایتالیا داشت (او از هفته 32تا 35، زننده 5گل در 4بازی بود). هافبک اهل شیلی که رقیبی مثل پوگبا در یووه داشت، توانست سطح بازی‌اش را بالا ببرد البته این روزها هر دو بازیکن در کنار هم در ترکیب یووه به میدان می‌روند. ویدال شاید یک پله دیگر برای ورود به فهرست بازیکنان بزرگ جهان فاصله داشته باشد.

ماریو بالوتلی (ایتالیا، منچسترسیتی و میلان)

مهاجم ایتالیایی در شروع سال2013 پس از حاشیه‌های زیادی که با منچسترسیتی داشت، این تیم را به مقصد میلان ترک کرد. او در میلان شروع خوبی داشت و با گلزنی‌هایش به این تیم کمک کرد تا سهمیه لیگ قهرمانان را به‌دست آورد. درخشش بالوتلی در میلان الشعراوی، پدیده این تیم را هم به حاشیه برد و این مهاجم ملی‌پوش در مقاطعی نیمکت‌نشین شد.بالوتلی در تیم ملی ایتالیا و در شروع فصل جدید هم بازی‌های خوبی داشته ولی با وجود این نتوانسته درخششی که در سال گذشته و به‌ویژه یورو 2012 داشت را تکرار کند. از سوی دیگر حاشیه‌هایی که معمولا ماریو به‌وجود می‌آورد، تصویر قابل اطمینانی از این بازیکن ارائه نمی‌دهد. با وجود این بالوتلی 23ساله با قدرت بدنی و تکنیک بالایی که دارد، می‌تواند در سال‌های آینده به یکی از بهترین‌های فوتبال جهان و از نامزدهای جدی توپ طلا تبدیل شود.

 

کد خبر 238282

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز